[Bahagian 1] COVID-19 Dan Pemikiran Statistik Pelajar

Source: https://www.thestar.com.my/lifestyle/health/2020/03/12/covid-19-statistics-do-we-really-know-how-deadly-this-virus-is

Statistik merupakan satu istilah daripada perkataan latin yang memberi maksud keadaan. Statistik terbentuk dari dua disiplin iaitu kajian matematik kebarangkalian dan kajian saintifik untuk membuat kesimpulan daripada data yang mempunyai ralat yang tidak dapat dielakkan. Kebanyakan maklumat mengenai sesuatu perkara atau objek adalah dalam bentuk data. Ketika ini, banyak statistik berkaitan penularan pandemik COVID-19 disiarkan dalam media cetak, media massa mahupun media sosial. Contoh paling jelas ialah statistik harian yang menunjukkan bilangan kes baru jangkitan COVID-19, kes jangkitan kumulatif, jumlah kes sembuh dan discaj dari hospital serta jumlah kematian. Dengan menggunakan ilmu statistik, rakyat Malaysia khususnya golongan pelajar dapat meningkatkan pemikiran statistik mereka dengan mengaitkan ilmu statistik yang mereka ketahui dan pelajari dalam kelas matematik dengan situasi harian mereka khususnya dalam situasi pada hari ini. Dengan ilmu statistik juga, pelajar boleh melihat trend bilangan kes jangkitan COVID-19 dari awal pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sehinggalah pada hari ini. Bilangan kes jangkitan di Malaysia ini juga dapat dibandingkan dengan bilangan kes jangkitan di negara-negara luar. Contohnya, graf bilangan jangkitan harian Malaysia dibandingkan dengan graf bilangan jangkitan negara Iran. Graf jangkitan COVID-19 di Iran memperlihatkan peningkatan ketara selepas 20 Mac 2020 selepas rakyat negara tersebut berpusu-pusu pulang ke kampung bagi meraikan perayaan Nowruz (Tahun Baru Iran). Mereka tidak mengambil peduli akan saranan kerajaan negara tersebut untuk tidak pulang ke kampung dan impaknya, kes jangkitan COVID-19 di negara Iran antara yang tertinggi di dunia selepas perayaan tersebut.

Satu lagi negara yang dibandingkan dengan statistik Malaysia ialah negara Itali. Pola jangkitan kes jangkitan negara tersebut pada mulanya dikatakan agak sama dengan pola jangkitan di negara kita membuatkan semua pihak agak gelisah. Sehubungan itu, tindakan proaktif kerajaan Malaysia mengekang penularan pandemik berkenaan akhirnya membuahkan hasil apabila pola jangkitan kes tidak menunjukkan peningkatan sebagaimana pola graf jangkitan negara Itali. Negara Itali, Sepanyol dan Jerman melaksanakan Perintah Berkurung dan hasilnya, statistik menunjukkan trend penurunan kes baru dan seterusnya membuktikan keberkesanan pelaksanaan perintah berkurung. Sehubungan itu, pelajar memahami bagaimana statistik ini dapat membantu pihak kerajaan membuat sebarang keputusan. Contohnya dengan mengambil insiden yang berlaku di negara Iran, kerajaan melarang rakyat untuk merentas negeri untuk menyambut perayaan seperti Hari Raya Aidilfitri dan Hari Gawai untuk memutuskan rantaian COVID-19. Selain data statistik harian yang dibentangkan oleh Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, Menteri Pertahanan turut membentangkan statistik berkaitan aspek keselamatan dalam negara yang bertujuan mengekang penularan pandemik dari terus berlaku dalam negara kita. Banyak statistik harian yang dikongsikan, antaranya bilangan sekatan jalan raya, bilangan pemeriksaan kenderaan, bilangan pemeriksaan mengejut, bilangan individu yang ditahan akibat ingkar PKP, bilangan individu dituduh di mahkamah dan banyak lagi. Dengan pengetahuan statistik pelajar, pelajar dapat mengaitkan semakin banyak bilangan sekatan jalan raya dilakukan dan semakin banyak individu yang dikenakan kompaun akibat ingkar PKP, statistik kes jangkitan semakin menurun. Selain itu, COVID-19 turut memberi kesan kepada ekonomi negara. Dalam sektor pelancongan di Malaysia umpamanya, kira-kira seramai satu juta pekerja dalam sektor tersebut dijangka hilang pekerjaan. Sehubungan itu, pelajar dapat melihat rasional mengapa kerajaan melaksanakan pengecualian cukai pelancongan bagi tempoh bermula 1 Julai 2020 hingga 30 Jun 2021 sebagai langkah untuk mengaktifkan semula industri pelancongan di Malaysia.

Bersambung…

Speak Your Mind

*