Respond daripada saya sebagai tenaga pengajar
- Kini Kementerian Pengajian Tinggi menyarankan sesi pembelajaran yang bukan spoon-feed di peringkat universiti, kerana pelajar bukannya ’empty bottle’. Mereka mempunyai certain extent of knowledge yang perlu diperkembangkan dengan tidak terhad kepada penggunaan slides dihadapan bilik kuliah.
- Pembelajaran secara aktif adalah disarankan untuk sesi pengajaran dimana pelajar digalakkan untuk membuat peer discussion dan menggalakkan seeking new knowledge for lifelong learning. Ini adalah supaya ilmu yang diterima tidak terhad daripada lecture notes yang diberikan oleh pensyarah, tetapi diperolehi dengan self-studied dan juga daripada rakan-rakan sekelas.
- Kelas ini juga mempunyai beberapa siri presentation untuk develop skill pelajar confident mengutarakan apa yang telah dipelajari melalui konsep active learning itu tadi selari dengan Course Outcome 5 kursus ini iaitu ‘Ability to seek new knowledge and recent advancement in Geographic Information Science and Technology (GI S&T)’ untuk mencapai PO7 dimana pelajar able to communicate, seek and respond.
Kepada yang boleh menerima pendekatan baru ini, well done guys!