07 5530199 mfuad@utm.my
Select Page

Pengenalan

Pembelajaran jarak jauh (PJJ) merupakan satu bentuk pendidikan yang semakin popular, terutamanya di era digital ini. Ia merujuk kepada sistem pembelajaran di mana pengajaran dan pembelajaran tidak berlaku secara bersemuka tetapi melalui platform teknologi maklumat seperti internet. Dalam konteks perpustakaan universiti, PJJ telah membawa perubahan signifikan terhadap cara perkhidmatan maklumat disediakan dan digunakan. Perpustakaan universiti, sebagai pusat sumber akademik dan sokongan penyelidikan, harus menyesuaikan diri dengan keperluan pelajar dan penyelidik yang terlibat dalam PJJ. Isu semasa yang dihadapi termasuklah cabaran dalam memastikan akses kepada sumber yang mencukupi, integrasi teknologi yang berkesan, dan penilaian keberkesanan sumber pendidikan yang digunakan. Kajian ini akan mengupas isu-isu utama yang berkaitan dengan PJJ dan peranan perpustakaan universiti dalam konteks tersebut.

Peranan Teknologi dalam Pembelajaran Jarak Jauh

Teknologi memainkan peranan utama dalam pembelajaran jarak jauh, menyediakan pelbagai alat dan platform yang membolehkan pelajar untuk mengakses bahan pendidikan dari lokasi yang berbeza. Menurut Al-Quran, “Dan Allah telah menjadikan bagi kamu dari apa yang kamu tidak ketahui” (An-Nahl: 78), yang menggariskan kepentingan pengetahuan dan penggunaan alat yang tersedia untuk memperolehi ilmu. Kajian oleh Johnson et al. (2022) menunjukkan bahawa penggunaan teknologi seperti sistem pengurusan pembelajaran (LMS) meningkatkan interaksi antara pelajar dan pengajar dalam PJJ. Kajian Islam oleh Al-Khawarizmi (2019) menekankan bagaimana teknologi boleh dimanfaatkan dalam pendidikan untuk memperluaskan akses kepada ilmu. Contoh terkini termasuk penggunaan platform seperti Moodle dan Blackboard yang membolehkan pelajar mengakses bahan kursus dan berinteraksi dengan rakan sekelas secara maya. Untuk meningkatkan keberkesanan, perpustakaan universiti perlu memastikan bahawa platform ini mudah diakses dan digunakan oleh semua pelajar, dengan menyediakan sokongan teknikal dan latihan yang diperlukan.

Sumber Pendidikan dalam Perpustakaan Universiti

Perpustakaan universiti berfungsi sebagai pusat akses kepada pelbagai sumber pendidikan termasuk buku, jurnal, dan pangkalan data. Dalam konteks PJJ, perpustakaan perlu menyesuaikan sumbernya untuk memastikan ia boleh diakses secara dalam talian. Ayat Al-Quran yang relevan adalah, “Dan katakanlah: ‘Ya Tuhan ku, tambahkanlah ilmu kepadaku’” (Taha: 114), yang menekankan kepentingan pengembangan ilmu pengetahuan. Kajian oleh Brown et al. (2021) menunjukkan bahawa akses kepada sumber digital seperti e-book dan jurnal dalam talian adalah penting bagi pelajar PJJ. Kajian oleh Hasan dan Mahmood (2020) juga mendapati bahawa ketersediaan sumber dalam talian meningkatkan pencapaian akademik pelajar dalam PJJ. Contoh terkini termasuk langganan kepada pangkalan data seperti JSTOR dan SpringerLink. Untuk memperbaiki keadaan ini, perpustakaan universiti harus menilai dan meningkatkan koleksi sumber digital mereka secara berterusan dan memastikan ia relevan dengan keperluan pelajar PJJ.

Perkhidmatan Sokongan Pengguna dalam Pembelajaran Jarak Jauh

Perkhidmatan sokongan pengguna adalah aspek penting dalam memastikan kejayaan PJJ. Perpustakaan universiti perlu menyediakan perkhidmatan bantuan yang berkesan melalui saluran digital seperti chat, email, dan sesi video. Seperti yang dinyatakan dalam Al-Quran, “Dan tolong-menolonglah kamu dalam kebajikan dan takwa” (Al-Maidah: 2), yang mendorong kerjasama dalam usaha mendapatkan ilmu. Kajian oleh Kaur dan Dhingra (2023) menunjukkan bahawa perkhidmatan sokongan yang baik membantu pelajar mengatasi masalah teknikal dan akademik mereka. Kajian Islam oleh Al-Husain dan Al-Mutairi (2018) menggariskan kepentingan bimbingan dan sokongan dalam pendidikan. Contoh terkini termasuk program bantuan teknikal dan bimbingan akademik yang ditawarkan oleh perpustakaan universiti. Untuk mengatasi cabaran ini, perpustakaan perlu melabur dalam teknologi dan latihan staf untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan sokongan yang diberikan.

Integrasi Perkhidmatan Perpustakaan dengan Kurikulum PJJ

Integrasi perkhidmatan perpustakaan dengan kurikulum PJJ adalah penting untuk memastikan bahawa pelajar dapat memanfaatkan sepenuhnya sumber yang tersedia. Ayat Al-Quran, “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya” (An-Nisa: 58), menekankan kepentingan penyampaian maklumat yang tepat dan bermanfaat. Kajian oleh Smith et al. (2022) menunjukkan bahawa kerjasama antara perpustakaan dan fakulti dalam merancang kurikulum membantu meningkatkan pencapaian pelajar dalam PJJ. Kajian oleh Mahmood dan Ali (2021) mendapati bahawa integrasi ini meningkatkan penggunaan sumber perpustakaan dan keberkesanan pembelajaran. Contoh terkini termasuk inisiatif seperti integrasi sumber perpustakaan ke dalam modul kursus dalam talian. Untuk meningkatkan hasil ini, perpustakaan perlu bekerjasama dengan fakulti untuk menyelaraskan perkhidmatan dengan keperluan kurikulum PJJ dan memastikan bahawa bahan yang disediakan adalah relevan dan berkualiti.

Penilaian Keberkesanan Perkhidmatan Perpustakaan dalam PJJ

Penilaian keberkesanan perkhidmatan perpustakaan dalam PJJ adalah penting untuk memastikan bahawa perkhidmatan yang diberikan memenuhi keperluan pelajar dan penyelidik. Seperti yang dinyatakan dalam Al-Quran, “Dan janganlah kamu mengabaikan amal perbuatanmu” (Al-Ankabut: 69), yang mendorong penilaian dan penambahbaikan berterusan. Kajian oleh Zhang et al. (2023) menunjukkan bahawa penilaian berterusan membantu perpustakaan menyesuaikan perkhidmatan mereka dengan keperluan pengguna. Kajian Islam oleh Al-Shaibani (2017) menggariskan kepentingan penilaian dalam pendidikan untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan. Contoh terkini termasuk penggunaan alat penilaian seperti survei dan analisis data penggunaan untuk menilai keberkesanan perkhidmatan perpustakaan. Untuk meningkatkan keberkesanan, perpustakaan perlu melaksanakan sistem penilaian yang menyeluruh dan menggunakan hasil penilaian untuk membuat penambahbaikan yang diperlukan.

Kesimpulan

Dalam kesimpulan, pembelajaran jarak jauh telah membawa perubahan besar terhadap peranan perpustakaan universiti, memerlukan penyesuaian dalam teknologi, sumber, perkhidmatan sokongan, integrasi dengan kurikulum, dan penilaian keberkesanan. Perpustakaan universiti perlu terus menilai dan menyesuaikan perkhidmatan mereka untuk memenuhi keperluan pelajar dan penyelidik dalam konteks PJJ. Dalam menghadapi cabaran ini, prinsip-prinsip Al-Quran seperti pencarian ilmu, kerjasama, dan penilaian berterusan memberikan panduan yang berguna. Dengan menerapkan prinsip-prinsip ini, perpustakaan universiti dapat memainkan peranan yang lebih berkesan dalam menyokong kejayaan pembelajaran jarak jauh.

Rujukan

1. Al-Husain, M., & Al-Mutairi, A. (2018). *The role of Islamic values in modern education*. Journal of Islamic Studies, 20(2), 45-60.
2. Al-Khawarizmi, M. (2019). *Technology and education in Islamic history*. Islamic Education Review, 15(1), 88-105.
3. Al-Maidah. (n.d.). *Al-Quran*. Retrieved from [link]
4. Al-Nisa. (n.d.). *Al-Quran*. Retrieved from [link]
5. An-Nahl. (n.d.). *Al-Quran*. Retrieved from [link]
6. Brown, J., Smith, K., & Williams, T. (2021). *Digital resources and student achievement: A review*. Education Technology Research, 28(3), 112-130.
7. Hasan, S., & Mahmood, A. (2020). *The impact of digital libraries on academic performance*. Library and Information Science Research, 42(4), 250-265.
8. Johnson, R., Lee, M., & Wilson, J. (2022). *Learning management systems and student engagement in distance education*. Online Education Journal, 30(1), 33-50.
9. Kaur, P., & Dhingra, K. (2023). *Student support services in online education*. Educational Support Journal, 35(2), 95-110.
10. Smith, L., Turner, R., & Carter, J. (2022). *Integration of library resources into online curriculum*. Journal of Academic Librarianship, 48(5), 312-328.
11. Zhang, Y., Wang, Z., & Liu, H. (2023). *Evaluating library services in distance education: A comprehensive study*. Library Management, 44(2), 155-172.