Strategi Inovasi Malaysia dalam Memacu Pendidikan Tinggi
Fungsi staf sokongan dalam menjayakan kesohoran dan keterlihatan global memainkan peranan penting dalam strategi inovasi Malaysia untuk memacu pendidikan tinggi. Dalam konteks pendidikan tinggi, staf sokongan tidak hanya terhad kepada tugas-tugas pentadbiran tetapi turut menyokong aktiviti penyelidikan, pengajaran, dan pembangunan akademik (Kementerian Pendidikan Malaysia [KPM], 2015). Mereka adalah tulang belakang operasi universiti dan menjadi penghubung utama antara pelbagai pihak dalam institusi pengajian tinggi (IPT) (Universiti Teknologi Malaysia [UTM], 2024).
Peranan Staf Sokongan dalam Kesohoran Global
Staf sokongan yang berkemahiran tinggi memastikan proses pentadbiran dan akademik berjalan lancar, sekali gus memberikan pengalaman pembelajaran yang positif kepada pelajar dan ahli akademik (Universiti Malaysia Terengganu [UMT], 2022). Perkhidmatan berkualiti yang diberikan oleh staf sokongan membantu universiti membina reputasi yang baik di peringkat antarabangsa, menyumbang kepada peningkatan kedudukan dalam ranking dunia (KPM, 2013).
Meningkatkan Keterlihatan Global Melalui Penyediaan Sumber dan Perkhidmatan Berkualiti
Staf sokongan juga memainkan peranan dalam meningkatkan keterlihatan global dengan menyediakan perkhidmatan yang menyokong mobiliti pelajar dan pensyarah antarabangsa. Ini termasuk pengurusan pertukaran pelajar, penyelidikan antarabangsa, dan pengajaran dalam bahasa asing (Universiti Putra Malaysia [UPM], 2024). Dengan memberi perhatian kepada keperluan pelajar antarabangsa, universiti dapat menarik lebih ramai pelajar luar negara, sekali gus meningkatkan keterlihatan global mereka (UMT, 2022).
Sokongan dalam Pembangunan Inovasi Pendidikan
Inovasi dalam pendidikan tinggi memerlukan sokongan yang padu daripada staf sokongan, yang bertindak sebagai fasilitator dalam pelaksanaan teknologi pendidikan dan pembelajaran digital (Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi Malaysia [MOSTI], 2021). Mereka bertanggungjawab terhadap pengurusan infrastruktur teknologi pendidikan, latihan pensyarah, dan pemantauan kualiti pembelajaran dalam talian (UTM, 2024). Dengan memperkenalkan pembelajaran digital dan penggunaan teknologi terkini, universiti dapat menawarkan program yang lebih fleksibel dan menarik kepada pelajar global (KPM, 2024).
Menyokong Strategi Inovasi Malaysia dalam Pendidikan Tinggi
Malaysia mempunyai pelbagai strategi inovasi yang bertujuan menjadikan pendidikan tinggi sebagai pemacu utama pembangunan negara. Staf sokongan memainkan peranan penting dalam melaksanakan dasar dan program yang dirangka oleh pihak pengurusan universiti, seperti Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2015-2025 (KPM, 2015). Mereka membantu memastikan semua aktiviti universiti berjalan mengikut perancangan dan menjana hasil positif (UMT, 2021). Sebagai contoh, staf dalam bahagian pembangunan pelajar boleh menyokong program kemahiran insaniah yang diperlukan dalam dunia pekerjaan global (UTM, 2024).
Kesimpulan
Secara keseluruhan, staf sokongan memainkan peranan penting dalam memastikan kesohoran dan keterlihatan global universiti. Mereka bukan sahaja membantu dalam operasi harian tetapi juga menyokong inovasi dan pembangunan strategik untuk meningkatkan daya saing universiti di peringkat antarabangsa (UPM, 2024). Dengan sistem sokongan yang efisien dan proaktif, Malaysia dapat memperkukuhkan kedudukan pendidikan tinggi di peringkat global (KPM, 2024).
Rujukan
- Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.
- Kementerian Pendidikan Malaysia. (2015). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2015-2025 (Pendidikan Tinggi). Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.
- Kementerian Pendidikan Malaysia. (2024). Strategi Peningkatan Kualitas Menuju Perguruan Tinggi Berkelas Dunia. Diperoleh daripada https://dikti.kemdikbud.go.id/wp-content/uploads/2024/03/BUKU-STRATEGI-PENINGKATAN-KUALITAS-MENUJU-PERGURUAN-TINGGI-BERKELAS-DUNIA.pdf
- Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi Malaysia. (2021). Dasar Sains, Teknologi, Inovasi Negara (DSTIN) 2021-2030. Putrajaya: Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi Malaysia.
- Universiti Kebangsaan Malaysia. (2015). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2015-2025 (Pendidikan Tinggi). Diperoleh daripada https://www.ukm.my/strategi-ukm/pelan-pembangunan-pendidikan-malaysia-2015-2025-pendidikan-tinggi/
- Universiti Malaysia Terengganu. (2021, Julai 1). 20 tahun UMT: Meningkat Unggul, Cipta Kecemerlangan. Diperoleh daripada https://www.umt.edu.my/highlight-2021-bm/20-tahun-umt-meningkat-unggul-cipta-kecemerlangan/?lang=ms
- Universiti Malaysia Terengganu. (2022). Laporan Tahunan UMT 2022. Diperoleh daripada https://www.umt.edu.my/wp-content/uploads/2024/08/Laporan-Tahunan-UMT-2022.pdf
- Universiti Putra Malaysia. (2024). Blueprint Keterjaminan Makanan UPM. Diperoleh daripada https://upm.edu.my/upload/dokumen/20240611093803BLUEPRINT_KETERJAMINAN_MAKANAN_UPM_small.pdf
- Universiti Teknologi Malaysia. (2024). Majlis Amanat Naib Canselor 2024. Diperoleh daripada https://chancellery.utm.my/vicechancellor/wp-content/uploads/sites/12/2024/02/20240123-FINAL-EDARAN-DALAMAN-TEKS-AMANAT-NAIB-CANSELOR-UTM-2024-1.pdf
- Universiti Teknologi Malaysia. (2024, Oktober 30). UTM disaran rancang strategi bagi kelangsungan pendidikan tinggi masa hadapan. Diperoleh daripada https://news.utm.my/ms/2024/10/utm-disaran-rancang-strategi-bagi-kelangsungan-pendidikan-tinggi-masa-hadapan/