Setiap kali kereta bergerak dalam jarak yang jauh, anda perlu membuat pemeriksaan dengan sebaiknya supaya keadaan kereta anda masih berada dalam keadaan baik.
Namun apabila kereta anda yang sudah “berusia” atau melebihi “mileage” 150,000 km, anda disarankan untuk membuat “overhaul” pada kereta anda.
Overhaul atau turun enjin merupakan membaik-pulih secara menyeluruh pada sesebuah enjin kenderaan.
Setiap komponen enjin akan dileraikan satu-persatu oleh mekanik daripada komponen luar sehingga dalaman.
Mereka akan membuka komponen, membersihkan, membaiki kerosakan, memasang kembali komponen dan penyelarasan akhir.
“Mileage” 150,000 km itu adalah cadangan yang disarankan, namun ia bukanlah kewajipan untuk melakukan “overhaul” apabila mencapai angka tersebut.
Terdapat beberapa gejala yang dapat anda perhatikan untuk mempertimbangkan proses turun enjin iaitu:
1. Ekszos keluar asap putih
Apabila anda mengesan asap putih keluar daripada ekszos, ia merupakan petanda bahawa terdapat minyak yang masuk ke ruang pembakaran. Gejala ini berlaku disebabkan “ring piston” sudah haus pada “bowring piston” .
2. Enjin tidak teratur akibat dalam pencucuh berkerak
Gejala enjin mula tidak teratur apabila anda merasakan prestasi enjin mengalami penurunan, bunyi enjin yang ganjil, tersengguk-sengguk ketika memecut.
Salah satu penyebab enjin pincang adalah palam pencucuh yang tidak mampu bekerja secara maksimum atau mengalami penurunan percikan api.
Ini disebabkan terdapat kerak yang melekat kerana minyak naik hingga ke palam pencucuh.
3. Minyak berkurang
Enjin mula “makan” minyak. Gejala ini boleh dikesan dari jumlah minyak dalam tabung.
Anda boleh menggunakan besi pengukur untuk melihat paras minyak sama ada sudah sampai ke had minimum atau belum.
4. Suhu enjin sering panas
Tidak hanya kerosakan pada sistem penghawa dingin, malah suhu enjin yang kerap berada pada had “overheat” juga boleh menjadi petunjuk kepada nisbah mampatan yang bocor.
Ini boleh disebabkan “packing” kepala silinder yang sudah patah dan menyebabkan air radiator terus berkurang kerana memasuki ke ruang pembakaran.
Akhirnya suhu enjin menjadi lebih panas hingga berisiko mengalami “overheat”.
Sesebuah enjin itu tidak perlu dibuat overhaul sehingga ada kerosakan pada komponen dalaman di bahagian paling dalam enjin iaitu enjin tengah.
Contohnya komponen pada bahagian itu ialah “Crankshaft” dan untuk keluarkannya, semua komponen lain perlu dikeluarkan terlebih dahulu.
Antara sebab lain enjin perlu di overhaul ialah “Rod Jammed”, “bearing jammed”, masalah Gearbox, “Crankcase” pecah dan bocor minyak hitam.
Credit: freemalaysiatoday.com
Speak Your Mind