Inisiatif Pembelajaran Bukan Konvensional: Wacana Santai Pembelajaran Berasaskan Otak Melalui Pembelajaran Luar Bilik Darjah

Atas faktor kekangan untuk melibatkan jemputan penceramah luar mahupun melakukan lawatan akademik seperti yang saya lakukan pada semester-semester lepas, saya telah meminta pelajar-pelajar saya untuk mengikuti siri webinar yang relevan dengan kursus yang mereka ikuti. Aktiviti ini saya jalankan sebagai alternatif bagi proses pengajaran dan pembelajaran secara tidak konvensional.

Saya telah meminta pelajar yang saya ajar bagi Kursus Psikologi Pendidikan dan Kursus Profesionalisme Guru untuk mengikuti siri webinar yang bertajuk “Wacana Santai Siri 4: Pendekatan Pengajaran Berasaskan Otak dalam Pembelajaran Luar Bilik Darjah”. Program tersebut berlangsung pada 12 Julai 2020, 2.30 hingga 4.00 petang yang disiarkan melalui YouTube Live di Saluran My Creative 3D.

Penceramah yang menyampaikan sesi perkongsian ini iaitu Cikgu Hemarani merupakan guru di Sekolah Menengah Pendidikan Khas Vokasional Indahpura, Kulai yang mengajar subjek bagi Kursus Dandanan Rambut. Beliau juga merupakan alumni Sekolah Pendidikan, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan yang mengikuti Program Sarjana Pendidikan (Psikologi Pendidikan).

Dalam sesi wacana tersebut, Cikgu Hemarani telah berkongsikan berkenaan karakteristik pelajar Pendidikan Khas yang beliau ajar. Beliau juga berkongsikan tentang strategi pengajaran Pembelajaran Luar Bilik Darjah (PLBD) yang dilaksanakan beliau dalam menjalankan proses PdPC kursus dandadan rambut. Perkongsian beliau meliputi aspek apa itu PLBD, pelaksanaan PLBD kepada pelajar Pendidikan Khas, cabaran pelaksanaan PLBD dan kelebihan pelaksanaan PLBD dalam meningkatkan minat, motivasi, penglibatan, penguasaaan serta pembentukan sikap positif.

Program ini sememangnya memberikan banyak input kepada saya dan pelajar saya yang mengikuti siri wacana ini. Bagi pelajar saya yang mengikuti kursus Psikologi Pendidikan, mereka boleh menghubungkan apa yang dikongsikan dalam siri wacana ini dengan tajuk yang mereka pelajari di dalam kelas seperti kemahiran pedagogi guru serta pengajaran pelajar berkeperluan khas. Sementara itu, kandungan siri perkongsian ini selari dengan tajuk yang diperlajari pelajar saya yang mengikuti kursus Profesionalisme Guru iaitu ciri-ciri guru efektif dan motivasi pengajaran.

 

2020: Tahun Yang Dinanti

Tahun yang dinanti akhirnya tiba. TAHUN 2020!!! SELAMAT TAHUN BARU diucapkan kepada seluruh warga Universiti Teknologi Malaysia. Diharapkan semua warga UTM tidak kira Staf Akademik mahupun Staf Sokongan dapat meneruskan semangat sinergi bagi … [Continue reading]

PROGRAM WE CARE DAY: KITA ADALAH SAMA

 PROGRAM WE CARE DAY: KITA ADALAH SAMA Sekolah Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia dengan kerjasama Little Genius Theraphy and Learning Centre telah menganjurkan Program We Care Day yang bertemakan “Kita Adalah Sama” pada 2 Mac 2019. Program … [Continue reading]

Masanya Telah Tiba…Bahang Final Exam

Rasanya pengalaman terakhir memasuki dewan dan mengambil peperiksaan adalah pada 7tahun lepas... Waktu itu tahun keempat pengajian ijazah sarjana muda saya di UTM... Memasuki sahaja alam pengajian sarjana dan PhD, tiada lagi paper yang perlu saya … [Continue reading]

Aktiviti Berkayak Bersama Mahasiswa Universitas Hamzanwadi Indonesia

Alhamdulillah, pada 28 Mac 2018, aktiviti experiential learning bersama mahasiswa Universitas Hamzanwadi telah berjaya dilaksanakan.   Seramai 32 orang mahasiswa, 2 orang pensyarah dan 12 orang fasilitator telah bersama-sama melakukan … [Continue reading]

Educational Psychology Colloqium 2017/2018/2- Series 1

Pada 13 Mac 2018, kolokium pertama bagi panel psikologi pendidikan telah berlangsung di Students Centered Learning Room Fakulti Pendidikan Seramai 19 orang mahasiswa telah menyertai kolokium tersebut yang membincangkan berkenaan What Makes A Good … [Continue reading]

Kursus Penggunaan Blog @UTM Lead

 Setelah 5 bulan trial and error membuat post blog sendiri, hari ini (27 Mac 2018) dijemput untuk menghadiri KURSUS WEB 2.0 FOR T&L : SOCIAL MEDIA & BLOG Alhamdulillah, banyak perkara baru dipelajari. In sha Allah selepas ini bolehlah … [Continue reading]

EDUCATIONAL PSYCHOLOGY COLLOQUIUM-SERIES 1

Julung kalinya Panel Psikologi Pendidikan telah mengadakan PROGRAM COLLOQUIUM pada semester ini sebagai platform perkongsian pengetahuan dan kemahiran berkenaan pelaksanaan kajian penyelidikan antara pensyarah dan pelajar serta meningkatkan kesediaan … [Continue reading]

Research Support Group Initiative 1.11.2017

Julung kalinya Panel Psikologi Pendidikan telah mengadakan Research Support Group Initiative bagi tujuan memberi pendedahan kepada pelajar terhadap pelaksanaan penyelidikan dalam bidang sains sosial serta meningkatkan motivasi pelajar dalam … [Continue reading]