Tarikh : 25/9/2019 (Rabu)
Masa : 9.00 Pagi – 12.00 Tengah Hari
Tempat : Bilik Ilmuan 3, Menara Razak, Utmkl
Oleh : Prof. Dr. Zaidatun Tasir (Sekolah Pendidikan, Fakulti Sains Sosial Dan Kemanusiaan)
Nota
AKRI- Anugerah Khas YB Menteri Pendidikan Malaysia
Mei, June – 1.5 bulan
Perlu ikut undang-undang
- Buat kurikulum innovative-
- Perlu nampak impact; beza dengan program yang lain (unik).
- Dinilai berasaskan aspek berikut:
- Rasional (10%)
- Pendekatan (30%)
- Keterlibatan (20%)
- Impak/keberkesanan (40%)
- Pengajaran tranformatif – pengajaran dalam kelas
- Pengalaman pembelajaran imersif
- Maya- AR & VR
- Imersif teradun – Blended immersive: 30%-80% (rakam video untuk pelajar sebab pelajar atau pensyarah secara on line; gunakan e-learning).
- Imersif bersemuka – face to face learning; student
- Pentaksiran alternative; ada pengukuran tak semestinya kognitif, boleh juga akfektif dan psikomoto; tapi ada cara pengukuran yang bagus.
Immersive learning
Heutagogy
AKRI : min 2 sem data, buat untuk Universiti
NALI:
Design kids pun ok, tak semestinya guna komputer, sekolah
Perlu ada madel, copyright
Jika guna e-learning
Hetagogy– student boleh nak jawab soalan ni aje dan tak nak jawab soalan lain.
Final report boleh buat Ms Word (6 page) / ppt(20 page)/ Blog atau FB (3pages)/ Infografic .
Peeragogy learning activity
Pelajar boleh report dalam MS Word atau PPT
Boleh copyright, learning activity
Poll dalam e-learning;
Sebelum:Tanya maklumat data kefahaman pelajar sebelum kelas
Selepas: Begitu juga lepas kelas
Collaborative learing subset active learning.
Cooperative learning;
Forum/discussion – part of student learning time.
Facebook group
PBL – David barrow,
PBL+ICT – peter elbion