Innovations in LnT: Sharing Session on NALI & AKRI Participants

Tarikh : 25/9/2019 (Rabu)
Masa : 9.00 Pagi – 12.00 Tengah Hari
Tempat : Bilik Ilmuan 3, Menara Razak, Utmkl

Oleh : Prof. Dr. Zaidatun Tasir (Sekolah Pendidikan, Fakulti Sains Sosial Dan Kemanusiaan)

 

Nota

  1. http://bit.do/pitchingakri
  2. http://bit.ly/2mhybYP

 

 

 

AKRI- Anugerah Khas YB Menteri Pendidikan Malaysia

Mei, June – 1.5 bulan

Perlu ikut undang-undang

 

  1. Buat kurikulum innovative-
  • Perlu nampak impact; beza dengan program yang lain (unik).
  • Dinilai berasaskan aspek berikut:
  1. Rasional (10%)
  2. Pendekatan (30%)
  3. Keterlibatan (20%)
  4. Impak/keberkesanan (40%)

 

  1. Pengajaran tranformatif – pengajaran dalam kelas

 

  1. Pengalaman pembelajaran imersif
  2. Maya- AR & VR
  3. Imersif teradun – Blended immersive: 30%-80% (rakam video untuk pelajar sebab pelajar atau pensyarah secara on line; gunakan e-learning).
  4. Imersif bersemuka – face to face learning; student

 

  1. Pentaksiran alternative; ada pengukuran tak semestinya kognitif, boleh juga akfektif dan psikomoto; tapi ada cara pengukuran yang bagus.

 

Immersive learning

 

Heutagogy

 

AKRI : min 2 sem data, buat untuk Universiti

 

NALI:

Design kids pun ok, tak semestinya guna komputer, sekolah

Perlu ada madel, copyright

 

 

Jika guna e-learning

Hetagogy– student boleh nak jawab soalan ni aje dan tak nak jawab soalan lain.

Final report boleh buat Ms Word (6 page) / ppt(20 page)/ Blog atau FB (3pages)/ Infografic .

Peeragogy learning activity

Pelajar boleh report dalam MS Word atau PPT

Boleh copyright, learning activity

 

Poll dalam e-learning;

Sebelum:Tanya maklumat data kefahaman pelajar sebelum kelas

Selepas: Begitu juga lepas kelas

 

Collaborative learing subset active learning.

Cooperative learning;

 

 

Forum/discussion – part of student learning time.

 

Facebook group

 

PBL – David barrow,

PBL+ICT – peter elbion