Featured post

Permohonan Daftar Masuk UTM

UTM, Johor Bahru

UTM, Johor Bahru

Apakah kelayakan daftar permohonan masuk ke Universiti Teknologi Malaysia Johor Bahru, UTMKL, UTMPagoh. Sila semak juga permohonan masuk SPACE UTM.

Permohonan melanjutkan pengajian di UTM dan universiti awam, swasta seluruh Malaysia yang menawarkan kursus-kursus akademik 2017/2018 di Universiti Teknologi Malaysia (UTM). Anda seorang pelajar lepasan SPM/STPM yang ingin memohon masuk ke universiti atau IPTA awam dan swasta tempatan lain di Malaysia.

Masih lagi tercari-cari dan mencongak-congak universiti manakah yang sesuai untuk melanjutkan pengajian di seluruh negara. Apakah kursus-kursus yang sesuai untuk dipohon, jom!…mari kita semak senarai kursus yang ditawarkan di Universiti Teknologi Malaysia (UTM).

Sistem Kemasukan Pelajar ke IPTA bagi Lepasan Matrikulasi/Asasi untuk permohonan Ke IPTA bagi Program Pengajian Lepasan STPM, Matrikulasi/Asasi, & Diploma/Setaraf.

Pendaftaran dan pengambilan Pelajar Baharu yang ingin masuk Universiti dan Program Pengajian Sarjana Muda di UTM, Johor Bahru dan UTM Kuala Lumpur.

Program Pengajian
Maklumat yang berikut menyediakan pelajar ijazah bakal dengan ringkasan program yang ditawarkan di Fakulti.

Pengajian Lepasan SPM/STPM, Matrikulasi/Asasi, & Diploma/Setaraf

Kursus-kursus pengajian yang ditawarkan di UTM adalah seperti berikut dibawah:

Bagi Program Ijazah Pertama: 

Ijazah Sarjana Muda Perakaunan
Sarjana Muda Seni Bina
Ijazah Sarjana Muda Sains Komputer (Bioinformatik)
Sarjana Muda Sains Komputer (Rangkaian dan Keselamatan Komputer)
Sarjana Muda Sains Komputer (Pangkalan Data Systems)
Ijazah Sarjana Muda Sains Komputer (Grafik dan Perisian Multimedia)
Sarjana Muda Sains Komputer (Kejuruteraan Perisian)
Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Sistem Elektronik
Sarjana Muda Kejuruteraan (Bio-Perubatan)
Sarjana Muda Kejuruteraan (Kimia)
Sarjana Muda Kejuruteraan (Kimia-Bioproses)
Sarjana Muda Kejuruteraan (Kimia-Gas)
Sarjana Muda Kejuruteraan (Awam)
Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan (Elektrik)
Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan (Elektronik)
Sarjana Muda Kejuruteraan (Geomatik)
Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan (Mekanikal)
Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan (Mekanikal-Aeronautik)
Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan (Mekanikal-Automotif)
Sarjana Muda Kejuruteraan (Mekanikal Architecture-Naval dan Kejuruteraan Offshore)
Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan (Mekatronik)
Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan (Petroleum)
Sarjana Muda Senibina Landskap
Sarjana Muda Pengurusan (Pemasaran)
Ijazah Sarjana Muda Pengurusan (Teknologi)
Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal Precision
Ijazah Sarjana Muda Psikologi (Industri dan Psikologi Organisasi)
Sarjana Muda Ukur Bahan
Sarjana Muda Sains (Kimia)
Sarjana Muda Sains (geoinformatics)
Ijazah Sarjana Muda Sains (Pembangunan Sumber Manusia)
Sarjana Muda Sains (Kimia Industri)
Ijazah Sarjana Muda Sains (Matematik Industri)
Ijazah Sarjana Muda Sains Fizik (Industrial Physiscs)
Sarjana Muda Sains (Pengurusan Harta Tanah)
Ijazah Sarjana Muda Sains Biologi
Ijazah Sarjana Muda Sains Pembinaan
Ijazah Sarjana Muda Sains Biologi Industri
Sarjana Muda Sains serta Pendidikan (Sains Sukan)
Sarjana Muda Sains serta Pendidikan (TESL)
Ijazah Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Building Construction)
Ijazah Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Elektrik Elektronik)
Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kemahiran Hidup)
Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan (Kejuruteraan Mekanikal)
Sarjana Muda Perancangan Bandar dan Wilayah
Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan (Nuklear) – Baru!


Bagi Program Diploma:
Diploma Seni Bina
Diploma Kejuruteraan Awam
Diploma Sains Komputer (Teknology Information)
Diploma Sains Komputer (Multimedia)
Diploma Kejuruteraan Elektronik
Diploma Kejuruteraan Elektronik (Komunikasi)
Diploma Kejuruteraan Elektronik (Mekatronik)
Diploma Kejuruteraan Elektrik Kuasa
Diploma Ukur Tanah
Diploma Pengurusan Teknologi
Diploma Kejuruteraan Mekanikal
Diploma Kejuruteraan Mekanikal (Aeronautik)
Diploma Ukur Bahan
Diploma Pengurusan Teknologi (Perakaunan)
Diploma Perancangan Bandar dan Wilayah
Diploma Penilaian

Maklumat lanjut sila layari website UTM: >>>Klik Sini<<<

Cara Memohon Pembiayaan Pinjaman QARDHUL HASSAN Bakes UTM

Faedah dan Kemudahan Yang Diperolehi Oleh Ahli BAKES UTM

Pinjaman Pembiayaan Kewangan Skim Qardul Hassan

Kadar maksima pinjaman pembiayaan adalah sebanyak RM1,000.00 sahaja dan dibayar balik dalam tempoh masa maksima 10 bulan.

Kadar maksima pinjaman pembiayaan adalah sebanyak RM1,000.00 sahaja dan dibayar balik dalam tempoh masa maksima 10 bulan. 

Untuk ahli Bakes UTM yang ingin membuat pinjaman Qardul Hassan UTM, Sila hantar message anda ke nombor Wasap INFOBAKES ke 601163363803 dan ikut langkah-langkah yang diberikan. Maklumat lanjut sila layari laman web/ portal BAKES UTM (sila klik link)

Sila ikut langkah-langkah berikut (Buka aplikasi wasap dan sila taip 601163363803 dan tekan enter/hantar) dan kemudian taip INFOBAKES dan hantar. Kemudian pilih menu nombor yang diberikan. (Sila taip Cth: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10)

Sila rujuk gambarajah di bawah:

Sila taip infobakes dan hantar ke 601163363803

Seterusnya, jika telah selesai mengisi borang, sila klik SUBMIT/ HANTAR… Selesai…

Cara Semak Slip Gaji dalam Sistem UTM HRFin

Sistem HRFin UTM

Bagaimana cara log masuk (Login) sistem HRfin UTM untuk membuat Kemaskini Maklumat Peribadi, Semak Slip Gaji, Perisytiharan Harta, Kompetensi Indeks Staf (CIS), Direktori Carian Maklumat Staf, Waktu Kerja Anjal, Tuntutan Rawatan Gigi UTM dan lain-lain.

Sila layari >>> hrfin.utm.my/smu/ dan login menggunakan Staff ID dan kata laluan (Password) anda sedia ada sebelum ini. Sila semak di UTM Digital jika anda terlupa ID atau Password, sila klik >>> sini

***Sila semak satu persatu perkara yang ingin anda kemaskini pada Butang Menu di Laman Portal HRfin seperti dalam gambarajah di bawah:-

  1. Semak Slip Gaji

2. Cara Mohon Pengisytiharan Harta

Contoh Kemaskini Perisytiharan Harta Staf UTM

Sistem UTMHR atau HRfin UTM merupakan satu sistem yang digunakan di UTM untuk pelbagai maklumat berkaitan dengan Staf di semua peringkat di UTM.

Sistem ini juga merupakan satu sistem yang digunakan oleh Pejabat Pendaftar secara keseluruhan dan PTJ yang berkaitan bagi menguruskan urusan dan kemaskini perkhidmatan staf, penempatan staf, perubahan pendapatan (Gaji) staf, cukai pendapatan dll.

Untuk semak slip gaji, sila klik sumber manusia dan kemudian klik slip gaji/penyata pendapatan.

Masukkan no. staf/ no. Pekerja didalam kotak dan klik butang carian.

Untuk pertanyaan sila hubungi, (For enquiry kindly contact (+60) 7-55 32136 or 33067 (Help Desk).

Permohonan Cuti Rehat Melalui UTMSMART Digital Lifestyle

Teknologi pintar telah melangkaui berbagai jenis penyelenggaraan dan perkhidmatan. Bukan sahaja nilai kepada pelanggan dan kecekapan kos kepada anda. Untuk menyediakannya, anda mesti membina kecerdasan-iaitu kesedaran dan kesambungan-ke dalam produk itu sendiri. Dan anda mesti bersiap sedia untuk bertindak berdasarkan apa produk tersebut, dan kemudiannya mendedahkan mengenai kaedah penggunaannya.

Menyedari tuntutan dan keperluan pada masa hadapan dan keperluan masa kini mengikut peredaran masa. Pihak UTM melalui “UTMSmart” telah mengorak langkah ke hadapan dengan membangunkan sistem Permohonan Cuti Rehat dan dimaklumkan bahawa mulai 10 Jun 2019, Universiti telah menghadkan akses bagi Sistem Cuti UTM (smis.utm.my) daripada luar rangkaian UTM untuk mempertingkatkan sistem keselamatan data UTM. Maka, semua proses permohonan berkaitan cuti, yang melibatkan proses permohonan, sokongan dan kelulusan cuti daripada luar UTM perlu menggunakan kemudahan VPN dengan layari https://vpn.utm.my menggunakan UTMID atau boleh diakses melalui aplikasi mobile “UTMSmart”. Sila muat turun aplikasi “UTMSmart” di Google Play Store (Android) atau App Store (iOS).

Belajar Cara Menulis Sebuah Blog

Cara Membuat Artikel Menakjubkan Bahkan Jika Anda Ketandusan Idea Untuk Menulis
Bagaimana Membuat Artikel Menarik Bahkan, jika anda membaca mana-mana blog, anda akan tahu bahawa saya menulis banyak tentang menulis.

Mengapa? Apa masalahnya? Mengapa saya terobsesi dengan topik ini?

Secara peribadi, saya menulis mengenai penulisan kerana, saya juga sangat meminati topik ini. Walau bagaimanapun, saya mempunyai banyak bantuan untuk meningkatkan kemahiran menulis blog dan saya mahu untuk membantu mereka yang mempunyai perjuangan yang sama seperti yang saya lakukan…

Penulisan tidak mudah. Menghasilkan artikel jangka panjang, berintensif dan bersemangat sepanjang hari boleh menjadi sangat sukar.

Saya menulis tentang macam-macam perkara, kerana saya tahu di mana anda datang, dan boleh memberi sokongan.

Akhirnya, saya menulis mengenai penulisan kerana penulisan adalah tumpuan pemasaran kandungan.

Contoh:

Terdapat banyak tutorial yang boleh mengajar anda cara menulis catatan blog.

Mereka boleh mendidik anda tentang mekanik blog, apa yang harus dilakukan, dan apa yang tidak boleh dilakukan.

Membaca mereka dan anda boleh belajar bagaimana membuat kraf blog yang boleh digunakan dengan baik. Heck, anda mungkin menulis sesuatu yang memenangi peminat atau dua orang.

Tetapi jika anda bermimpi lebih besar, jika anda ingin tahu cara menulis catatan blog yang memotong melalui bunyi bising dan memenangi anda legiun peminat, anda memerlukan sesuatu yang lebih baik daripada tutorial.

Anda memerlukan panduan muktamad.

Di dalam catatan ini, panduan utama ini, kami akan berkongsi tip yang digunakan oleh penulis profesional untuk mencipta jawatan spellbinding yang dipuja oleh ribuan. Anda akan mempelajari rahsia untuk mencipta tajuk utama yang tidak dapat dinafikan, menggoda perkenalan, nasihat menarik, dan penutupan motivasi.

Anda juga akan mengetahui bagaimana pros menyempurnakan dan menggilap jawatan mereka apabila mereka selesai menulisnya.

Ini adalah rahsia banyak blogger dengan senang hati akan membayar wang sebenar untuk belajar, tetapi ia tidak akan membebankan anda sesuatu – selain daripada beberapa minit masa anda.

Mahu mengetahui salah satu kesalahan yang dibuat oleh blogger terbesar?

Menulis catatan blog sebelum tajuk utama.

Tanpa tajuk, mereka tidak mempunyai peta jalan untuk diikuti. Dan jawatan mereka masuk dalam pelbagai arah, meninggalkan pembaca rasa pening, bingung dan bingung.

Dan kemudian mereka cuba untuk mencipta tajuk yang merangkumi semua kegilaan itu. Blogger, mohon rahmat!

Jika anda ingin menulis catatan blog dengan penuh kejelasan, kesimpulan dan keyakinan, luangkan masa untuk mencipta tajuk yang berkualiti yang menetapkan destinasi yang jelas, menarik pengunjung, dan meninggalkan mereka bersemangat untuk nasihat anda.

Tajuk utama anda adalah peta anda, sistem navigasi penulisan anda, yang membolehkan anda tahu jalan-jalan sastera untuk dipilih dan yang harus dielakkan supaya pembaca mencapai destinasi yang dimaksudkan dengan mudah dan efisien.

Permohonan UTMSMART Untuk Kehadiran Kelas

UTMSMART ini buat julung kalinya telah diuji kepada semua Staf dan Pensyarah di UTM untuk memudahkan mereka slide kehadiran untuk mendapatkan mata CPD dalam UTMSmile ketika mereka menghadiri sesuatu program yang dianjurkan oleh mana-mana PTJ di dalam UTM. Pada ketika ini, penggunaan aplikasi ini telah dilaksanakan dengan jayanya tanpa sebarang masalah yang merumitkan. Oleh yang demikian sebagai salah satu inisiatif Lifestyle Digital UTM, aplikasi UTMSmart ini juga diperluaskan penggunaannya kepada semua Pelajar UTM. App ini kini boleh digunakan untuk merakam kehadiran kelas.

***Sila muat turun dan pasang aplikasi UTMSmart pada telefon pintar anda di Google Play Store atau Apple App Store.

Aplikasi ini kini tersedia untuk Android (Versi 4.4 atau lebih baru) dan iOS (versi 1.0.4 atau lebih baru).

Ikuti langkah-langkah di bawah untuk menggunakan UTMSmart untuk pelajar mengimbas kehadiran mereka ke kelas dan untuk pensyarah untuk merakam kehadiran pelajar.

***Sila tonton dan rujuk Tutorial dalam  Youtube dengan memilih Pelajar atau Pensyarah untuk memainkan video mengenai cara menggunakan aplikasi ini.

Mari menyokong UTM Digital Lifestyles dengan menggunakan aplikasi ini.
Sila hubungi talian yang diberikan dibawah, jika anda memerlukan bantuan lanjut.

Pengurusan Perhubungan Pelanggan (CRM),
Pusat Teknologi Maklumat dan Komunikasi,
Universiti Teknologi Malaysia.
Anda boleh membuat aduan sila klik link: http://aduan.cict.utm.my | E-mel: aduit@utm.my | No Telefon: 07-5532136 / 31976/31977 / 019-7786131.

Cara Mengisi LNPT Staf Bukan Akademik (PPP) UTM

Cara mengisi senarai tugas di LNPT atau Sasaran Kerja Tahunan SKT UTM 2018?

Apa yang perlu anda ketahui sebelum mengisi maklumat senarai KAI (PYD) dalam sistem eLNPT baru sepusat ini, sebab selepas anda login masuk dashboard, semua maklumat berkaitan staf tersebut akan terpapar dan anda boleh menyemak dengan klik pada butang yang telah disediakan. Mengenai pengisian senarai tugas oleh Pegawai yang Dinilai (PYD) sama juga seperti maklumat markah tahun semasa Staf UTM berkenaan pada tahun lepas, cuma sistem sahaja yang telah diperbaharui (upgrade). Oh ye… sebelum anda dapat mengisi (Login) eLNPT tersebut, anda perlu terlebih dahulu mengisi Sistem CIS, kerana itu adalah “Pra Syarat Wajib” untuk membolehkan Staf UTM untuk mengisi eLNPT tersebut.

PYD boleh masukkan maklumat berkaitan aktiviti di bawah modul Sistem Kegiatan & Sumbangan. Bagi pengisian KAI dan penghantaran eLNPT, PYD perlu masuk ke modul Sistem LNPT.
Maklumat berikut boleh dirujuk dalam Google Drive yang dikongsikan:-
Sekian, untuk makluman dan tindakan semua PYD selanjutnya. Sebarang permasalahan boleh diajukan kepada Urus setia eLNPT di elnpt@utm.my.
Sila login klik –> ACID UTM (My UTM) terlebih dahulu dan sila rujuk video ini, —> Klik Sini

STEP 1

STEP 2

STEP 3

 

STEP 4

STEP 5

STEP 6

 

 

 

 

STEP 7

 

 

 

Cara Login Masuk Akaun Anggota KUTMB

Pihak Koperasi UTM (KUTMB) ingin memaklumkan bahawa alamat laman web Sistem Anggota KUTMB bagi kemudahan anggota Koperasi UTM Berhad mengakses maklumat berkaitan akaun koperasi UTM, sila layari : http://e-anggota.kutmb.my . Anda boleh terus log masuk dengan menggunakan maklumat no kad pengenalan dan kata laluan yang sama seperti sebelum ini anda gunakan atau Reset semula untuk membuat password baru seperti berikut:

Anda boleh klik link (Pautan) >>> log masuk dengan menggunakan maklumat NO. KAD PENGENALAN dan kata laluan yang sama seperti sebelum ini atau Reset semula untuk membuat password baru.

Sila klik link (Pautan) >>> log masuk dengan menggunakan maklumat no kad pengenalan dan kata laluan yang sama seperti sebelum ini atau Reset semula untuk membuat password baru.

Langkah 1

Langkah 2

Langkah 3

Langkah 4

Langkah 5

Nota: Untuk makluman bagi pendaftaran Sistem Anggota KUTMB kali pertama, anda perlulah mengemaskini terlebih dahulu maklumat peribadi dan waris di alamat https://e-kemaskini.kutmb.my . Pengaktifan akaun akan mengambil masa selewatnya 2 minggu hari bekerja.

ihadir: Sistem Perakam Waktu Baru UTM

Sila klik image

Sila klik image untuk slide masuk/keluar

Apakah yang dimaksudkan dengan iHadir UTM?
iHadir UTM adalah merupakan sistem perakam waktu baru yang dibangunkan oleh UTM Digital melalui pautan ihadir.utm.my untuk menggantikan sistem SMIS UTM —> https://smis.utm.my yang sedia ada ketika ini.

Sila klik pautan (Link) untuk membuat slide masuk dan keluar: http://ihadir.utm.my

Untuk maklumat lebih lanjut berkaitan kewajipan seorang Penjawat Awam untuk slide in/ slide out  untuk merakam waktu kehadiran mereka sebelum dan selepas waktu pejabat (Office Hour) pada waktu pagi dan waktu petang setiap hari (5 hari bekerja). Begitu juga di UTM tidak terkecuali seperti di jabatan-jabatan lain kerajaan di seluruh Malaysia.

Berikut adalah kaedah pelaksanaan dan pemakaian yang dikeluarkan oleh pihak MAMPU:

  1. Apa yang kakitangan awam perlu maklum bahawa Kerajaan telah memutuskan supaya semua pejabat dan agensi Kerajaan di peringkat Persekutuan menggunakan kad perakam waktu untuk mengawal waktu pegawai-pegawai dan kakitangan kerajaan datang dan pulang dari pejabat. Tujuannya ialah untuk menjamin supaya mereka menjalankan tugas dengan amanah dan penuh dedikasi serta cekap dan tekun selama tidak kurang dari jumlah waktu pejabat yang ditetapkan oleh Kerajaan bagi mereka.

2. Keputusan ini perlu dilaksanakan disemua pejabat dan agensi Kerajaan Persekutuan
mulai dari sekarang. Badan-badan Berkanun dan Kerajaan-Kerajaan Negeri juga adalah
diminta untuk turut melaksanakan sistem ini supaya terdapat keselarasan pengawalan
selama peringkat Kerajaan di negara ini.

Cara Pelaksanaan
3. Pihak Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Tenaga Manusia (MAMPU),
Jabatan Perdana Menteri, akan mengeluarkan panduan tentang cara pelaksanaan sistem penggunaan kad perakam waktu itu secara berasingan.

4. Ketua-ketua Setiausaha Kementerian hendaklah mengambil tindakan sesuai
melaksanakan keputusan ini di Kementerian mereka masing-masing dan juga di jabatanjabatan dan Badan-badan Berkanun di bawah pengawasan Kementerian mereka. Untuk melaksanakan keputusan ini peruntukan boleh diperolehi daripada Perbendaharaan untuk pembelian alat-alat yang diperlukan melalui urusan kontrak Perbendaharaan. Nasihat lain jika perlu untuk melaksanakan keputusan ini bolehlah diminta dari Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Tenaga Manusia (MAMPU), Jabatan Perdana Menteri.

Pemakaian
5. Kerajaan sedar bahawa sistem penggunaan kad perakam waktu itu mungkin
menghadapi masalah bagi pejabat-pejabat yang mempunyai pegawai-pegawai dan
kakitangan yang menjalankan tugas diluar waktu biasa, diluar waktu pejabat atau
mengikut giliran (shift) yang lain dari waktu biasa.

6. Pejabat-pejabat begitu tidak dikecualikan dari menggunakan sistem tersebut, tetapi
bolehlah mengadakan ubah suaian mengikut budi bicara Ketua-ketua Jabatan masing-masing. Walau bagaimanapun kelonggaran ini adalah tertakluk kepada panduan yang dikeluarkan oleh Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Tenaga Manusia (MAMPU).