Google Assistant telah menyertai senarai yang semakin meningkat dalam butler digital yang berwajaran tinggi berteknologi membawa kepada anda kehidupan yang moden. Bulan lepas pada persidangan F8 Facebook, Ketua Pegawai Eksekutif iaitu Mark Zuckerberg berkata syarikatnya sedang berusaha membangunkan “chatbots” dalam Facebook Messenger yang boleh menjawab soalan pengguna. Apple Siri, Microsoft Cortana dan Amazon Alexa menyamai algoritma pintar di dalam Amazon Echo yang juga mampu untuk menjawab pertanyaan orang ramai (pengguna). Ia adalah merupakan sebaris kod yang membolehkan kita untuk bercakap dengan komputer, dan bukannya cara slide atau tap.
Google assistant, diperkenalkan pada persidangan pemaju I / O syarikat itu minggu lepas, pertama akan diperkenalkan di dalam aplikasi mesej baru yang dikenali sebagai Allo dan penceramah pintar dipanggil Google Home.
Dalam video yang ditunjukkan di I / O, dalam satu keluarga yang meletakkan keutamaan kepada Google untuk berinteraksi dengan hanya blurting dengan berkata “OK Google. “Contohnya: katakan si ayah A bermain muzik di dalam rumah, si ibu A pula bertanya kepada peranti untuk teks rakan-rakan mereka, dan seorang lagi anak lelaki mereka pula memberitahu untuk menunjukkan kepadanya mereka gambar Alpha Centauri di TV berhampiran dalam masa yang sama.
Masa depan untuk robot-robot berbentuk perbualan mungkin lebih maju dan ke hadapan daripada apa yang kita jangkakan, kata Oren Yakub, pengasas bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif PullString, yang membangunkan aplikasi interaktif dan mainan yang boleh bercakap untuk kanak-kanak, termasuk tdk formal anak patung Hello Barbie.
Namun manakala Google assistant tidak lama lagi boleh menjadi teknologi mampu menjawab semua jenis soalan, untuk mendapatkannya dimuatkan ke dalam perbualan biasa mungkin lebih agak rumit. Ini adalah merupakan baru untuk komputer untuk berinteraksi dengan keadaan manusia.”
Google Assistant atau Google Home adalah ciptaan terbaru merupakan komputer yang boleh bercakap dan ia adalah inovasi terkini. Sebagai contoh, apabila PullString menguji perisian risikan mereka yang baru dalam bentuk perbualan tiruan, orang segera bercakap tentang personaliti AI, mengulas bahawa ia terlalu agresif atau sebaliknya.
Google percaya bahawa ia telah dilindungi, Ketua Pegawai Eksekutif Sundar Pichai menggembar-gemburkan bahawa pemahaman syarikatnya dalam bahasa yang asli adalah “jauh lebih baikdan yang terawal daripada apa yang orang lain boleh lakukan.”
“Kami rasa ini sebagai membina setiap pengguna individu mereka sendiri dalam Google,” kata Pichai semasa menyampaikan ucaptama pada I / O.
Cabaran teknologi yang terlibat adalah penting juga. Nuance Communications mempunyai pembantu digital dipanggil Nina yang membantu kuasa dalam talian sembang maya dan sistem telefon automatik bagi syarikat penerbangan, bank-bank dan syarikat-syarikat telekomunikasi. Dalam tetapan perkhidmatan pelanggan, pengguna cenderung untuk bertanya mengenai isu-isu hanya segelintir, tetapi mereka meminta apa yang mereka perlukan dalam beribu-ribu cara yang berbeza, kata Greg Pal, seorang eksekutif pembangunan perniagaan bagi penterjemah.
Cabaran Google akan menjadi lebih pesat dan lebih besar: mewujudkan pembantu yang boleh bertindak kemungkinan kepada berjuta-juta topik dan berjuta-juta bentuk persoalan dan cara orang (pengguna) boleh meminta sesuatu. Siri dan Alexa telahpun mendapatkan stumped daripada pengguna-pengguna mereka sepanjang masa.