Mencabarnya Bagi Anak-Anak Makan!

 

Saya bersetuju apabila ada yang memberi cadangan untuk mempelbagaikan suasana persekitaran anak-anak untuk bagi mereka makan. It works for my kids. Tapi ianya berkesan kalau ibu babah makan di kedai makan. Masalahnya takkan ibu babah duduk di meja makan semata-mata nak bagi anak-anak makan tanpa buat pesanan makanan kan? Kena carut je lah nanti dengan tuan punya kedai. Huhu
 
Fasa sekarang ni, mereka tengah banyak akal. Saya selalunya akan tanya pekerja kedai ada tak disediakan kerusi bayi. Kalau ada, ada tak yang bertali. Punyalah cerewet kan babah dia ni. Bukan apa, mereka boleh bangun dan berdiri atas kerusi bayi kalau takda tali pengikat. Bahaya untuk mereka. Selalunya kedai-kedai hipster memang ada kerusi sebegitu. Kalau ada baru kami masuk. Tisu basah memang wajib ada dalam beg mereka untuk lap kerusi tersebut sebelum letakkan mereka.
 
Bila part makan, ini paling mencabar. Sebagai babah, kita kalau boleh kena makan bersama dengan mereka. Katalah kalau kita bagi mereka makan dahulu sebelum makanan kita sampai, kita akan makan dengan keadaan yang tidak tenang. Mereka dah mula tak boleh duduk diam dan kita pun makan macam tak makan. Huhu. Jadi sementara makanan kita sampai, kita layan mereka. Kalau ada buah-buahan, kita bagi buah dahulu sebelum bagi main dish. Apabila makanan sampai, kita makan sambil bagi mereka makan. Barulah tenang jiwa dan raga.
 
Satu lagi saya nak share, saya kadang-kadang kasihan tengok anak-anak kita perhati je babah dan ibu makan sedap-sedap. Tapi makanan mereka nasi, sup ayam, sayur brokoli atau sayur lobak. Itupun masak dari rumah dan masuk dalam mangkuk tingkat. Ala-ala makcik kat kampung giteww. Jadi biasanya saya akan order omelette tanpa garam untuk mereka. Yang ini pun mesti cukup kriteria. Mesti nak ala-ala omelette yang kita makan sarapan pagi kat hotel. Alaaa.. yang kena beratur untuk order dan yang gulung-gulung tu. Padahal omelette tu telur dadar je kot. Pernah sekali order omelette kat kedai tom yam biasa. Dia buat telur dadar biasa dan garing. Hmmm.. Akhirnya babah mereka yang kena makan. Minggu lepas masa balik Benut makan dengan atok mereka pun sama. Manalah nak cari omelette macam tu kat Benut. Opsss.. marah orang Benut. Selalunya kedai-kedai hipster boleh buat. Memang laju diorang makan. Tapi kan bila ibu mereka buat kat rumah, taknak makan pula. Hairan bin ajaib.
 
Pernah juga bawa mereka ke taman permainan konon-konon nak bagi anak-anak makan. Tak jalan juga. Mereka terlalu excited main sampai taknak makan. Lepas tu babah yang sepatutnya bagi diorang makan pun akhirnya main sekali dengan mereka turun gelongsor yang berpusing-pusing tu. Haha
 
Saja nak share pengalaman bagi anak-anak makan.
 

Education Subject Ranking Based on Times Higher Education (THE) 2023

Semalam (26/10/2022) keputusan Times Higher Education (THE) 2023 berdasarkan subjek telah dikeluarkan. Sebagai ahli akademik dan penyelidik dalam bidang Pendidikan, saya pastinya tertarik dengan ranking untuk subjek Pendidikan terutamanya untuk universiti saya, UTM.

Jom kita buat sedikit analisis.

1. Secara keseluruhannya, semua universiti yang termasuk dalam ranking subjek Pendidikan menunjukkan penurunan dari tahun 2022 ke tahun 2023 kecuali UUM, UPSI dan UTAR.

2. UTAR tidak berada dalam ranking subjek Pendidikan pada tahun lalu, tetapi tersenarai untuk ranking tahun ini.

3. UUM menunjukkan peningkatan dalam Citations pada tahun 2023 dalam bidang Pendidikan

4. UPSI mendapat full marks untuk Industry income (knowledge transfer) untuk 2 tahun berturut-turut. Apabila saya search apa yang dimaksudkan dengan industry income, ini definisinya:

A university’s ability to help industry with innovations, inventions and consultancy has become a core mission of the contemporary global academy. This category seeks to capture such knowledge-transfer activity by looking at how much research income an institution earns from industry (adjusted for PPP), scaled against the number of academic staff it employs.The category suggests the extent to which businesses are willing to pay for research and a university’s ability to attract funding in the commercial marketplace – useful indicators of institutional quality (Source: THE 2023)

Mungkin kita boleh belajar daripada UPSI apa yang mereka usahakan. Elakkan berlumba-lumba siapa yang nak jadi lebih hebat, sebaliknya bersainglah secara sihat. Apa yang lebih penting, apa yang boleh pelajari dan perbaiki antara satu sama lain. Wallahu’alam

List of Journals Based on Journal Citation Reports 2022

PIC SOURCE: https://clarivate.com/webofsciencegroup/solutions/journal-citation-reports/

Salam all,


Please find the attached list of journals based on the annual Journal Citation Reports (JCR)™ that have been released recently. The Web of Science Core Collection™ includes the Science Citation Index Expanded™ (SCIE), Social Sciences Citation Index™ (SSCI), Arts & Humanities Citation Index™ (AHCI), and Emerging Sources Citation Index™ (ESCI).

http://people.utm.my/halim/files/2022/10/wos-core_SSCI-2022-June-22-1.pdf

http://people.utm.my/halim/files/2022/10/wos-jcr-2022-June-28-1.pdf

http://people.utm.my/halim/files/2022/10/wos-core_SCIE-2022-June-22-1.pdf

http://people.utm.my/halim/files/2022/10/wos-core_ESCI-2022-June-22-1.pdf

http://people.utm.my/halim/files/2022/10/wos-core_AHCI-2022-June-22-1.pdf


You may get further info via the following link

https://mjl.clarivate.com/search-results

Terima Kasih Research Management Centre (RMC) UTM

Salam jumaat semua

Hari ini (30/9/2022) merupakan hari terakhir saya sebagai Timbalan Pengarah RMC UTM. Pertama sekali saya ingin merakamkan jutaan terima kasih kepada pihak pengurusan atasan UTM yang memberi peluang kepada saya untuk menyandang jawatan ini. Sepanjang tiga tahun berkhidmat, pastinya ada kekurangan dan kelemahan dari saya. Saya mohon ampun dan maaf. Halalkan segala apa yang saya termakan, terminum, tergunapakai dan sebagainya sepanjang saya di RMC. Terima kasih saya ucapkan kepada semua warga RMC dan warga UTM atas segala kerjasama dan bantuan yang telah diberikan. InshaAllah pengalaman dan kenangan manis sepanjang tiga tahun ini akan saya ingat sampai bila-bila.

Semasa saya berkhidmat di RMC juga saya mendirikan rumahtangga, memperolehi zuriat iaitu sepasang anak kembar perempuan dan membesarkan mereka sehinggalah kini mereka sudah berusia 14 bulan. Saya berterima kasih kepada pihak pengurusan RMC yang terdahulu dan sekarang yang memahami keadaan saya untuk menguruskan rawatan anak-anak di HSA dan klinik kesihatan.

Terima kasih sekali lagi warga RMC dan UTM. Semoga UTM yang kita kasihi ini akan terus cemerlang kerana tuhan untuk manusia.

Tuan puteri pergi ke Rasah,

Pulang semula sebelah pagi,

Kita bertemu akhirnya berpisah,

Diizin Tuhan bersua lagi.

De Quervain Tenosynovitis

Saya selepas menjalani pembedahan

Pada 13 September 2022 yang lalu, saya telah menjalani pembedahan kecil untuk mengatasi masalah kesakitan yang dinamakan De Quervain Tenosynovitis! Saya mula mengalami kesakitan pada pergelangan tangan kiri sebelum Raya Haji yang lalu. Disebabkan semakin hari semakin sakit, saya ke Pusat Kesihatan Universiti untuk merungkai apakah punca kesakitan tersebut. Doktor buat X-ray. Alhamdulillah, tiada tulang yang patah atau retak. Sememangnya itu saya jangka kerana saya tidak pernah jatuh, tergelincir atau sebagainya yang boleh menyebabkan kecederaan pada tulang pergelangan tangan saya. Doktor kata kesakitan ini akan pulih dengan sendirinya dengan menyapu ubat sapu yang diberikan. Walau bagaimanapun, kesakitan pergelangan tangan saya tidak juga pulih, malah semakin hari semakin sakit sehingga bisanya terasa sepanjang tangan kiri saya.

Seminggu sebelum pembedahan, saya luangkan masa untuk berjumpa dengan doktor pakar tulang (Ortopedik). Tiada ujian darah atau ujian air kencing. Doktor cuma minta saya buat sedikit ujian pergerakan tangan dan jari untuk sahkan nama kesakitan tersebut. Ya, akhirnya De Quervain Tenosynovitis keluar dari mulut doktor berkenaan. Menurut doktor tersebut, biasanya atlit yang mengalami kesakitan tersebut. Tetapi apabila beliau bertanyakan adakah sesuatu yang berat yang saya selalu angkat secara kerap dan berterusan? Hahaha.. rasa bersalah nak jawab. No No… I love you my daughters. Babah sesekali takkan salahkan kakak dan adik. Beliau mencadangkan dua pilihan. Cadangan pertama yang mungkin ambil sedikit masa untuk pulih dengan kos yang rendah; fisioterapi dan ubat sapu (again?). Dengar sahaja fisioterapi, saya terus fobia. Bukan sebab sakit atau apa, tapi sesi secara berkala menyebabkan saya agak keberatan. Tambahan pula, saya pernah menjalani fisioterapi sebelum ini tapi masa tu rumah saya berdekatan dengan hospital dan saya masih bujang. Tapi cukuplah sekali menjalani fisioterapi yang mengambil masa berbulan-bulan. Cadangan kedua ialah minor surgery. Pembedahan dilakukan untuk mengurangkan tekanan pada tendon yang berjalan di sepanjang sisi pergelangan tangan dekat ibu jari. Pembedahan membuka tisu di bahagian bengkak tendon. Ini membolehkan tendon bergerak bebas tanpa kesakitan.

Doktor kata disebabkan kesakitan saya ini dah lama iaitu lebih dari tiga bulan, mungkin saya boleh fikirkan cadangan kedua ini yang lebih cepat hilangkan kesakitan tetapi kosnya sedikit tinggi. Tanpa berfikir panjang, saya bersetuju untuk cadangan kedua tetapi meminta pertimbangan untuk mencari tarikh yang sesuai. Banyak komitmen kerja yang telah saya persetujui lebih awal lebih-lebih lagi dengan pelajar master dan Phd yang sanggup datang ke UTM sempena cuti sekolah dan tugasan hakiki sehingga tengahari tadi. Akhirnya saya memilih tarikh 12 September 2022 petang untuk mendaftar masuk wad. Tujuan utama saya memilih cadangan kedua ialah memikirkan tanggungjawab saya sebagai seorang bapa. Saya sentiasa berdoa agar anak-anak saya membesar dengan sihat dan Alhamdulillah sehingga hari ini perkembangan mereka sangat positif. Sangat aktif dan manja. Selaras dengan itu, saya perlu bersedia untuk bersama mereka, mendukung mereka, membawa mereka turun dan naik tangga, basuh poo poo mereka dan sebagainya yang banyak menggunakan tangan. Jadi biarlah babah sakit sementara untuk kebaikan jangka masa yang panjang. InshaAllah

Kenapa Bayi Suka Bau Ibu Sebelum Tidur

Anak-anak babah dengan baju kelawarnya

Rutin babah setiap petang ke malam, sejak mereka sampai rumah dalam pukul 6, babah ambil mereka berdua dari carseat mereka masuk ke dalam rumah. Kalau sempat, babah bawa mereka naik motor pusing keliling taman. Kemudian babah biarkan mereka bermain di mini playground mereka di ruang tamu. Sambil tu, babah panaskan makanan diorang. Selepas makanan dah suam² dan siap sedia untuk dimakan, babah letak mereka di kerusi makan bayi. Babah suap kedua-duanya. Kalau makanan tak cukup, babah kupas buah-buahan seperti kiwi dan plum. Bagi mereka makan sampai mereka kenyang. Kemudian, babah dukung mereka berdua mendaki tangga ke bilik atas. Layan mereka mandi dalam besin sampai mereka puas dan menangis-nangis taknak keluar bilik air. Lepas tu pakaikan pampers dan baju tidur. Kadang-kadang belum sempat pakaikan pampers, terbuang air kecil pula. Banjir kat lantai. Babah kena lap sebelum ibu bising. Kemudian babah pasang Didi & Friends. Babah solat maghrib depan mereka sebab nak mereka belajar solat. Mereka main-main atas sejadah sampai babah baca seberapa banyak surah pendek yang babah hafal sampai mereka beredar untuk babah sujud. Masa babah duduk antara dua sujud mereka duduk pula kat paha babah. Selepas solat, babah panaskan susu ibu yang disimpan dalam peti ais. Kemudian bagi mereka pegang sendiri botol susu tapi biasanya nak manja dengan babah suruh babah pegang botol susu untuk mereka. Sebelum isyak, kena main dengan mereka. Main pondok-pondok, main doktor-doktor ataupun main cak-cak belakang langsir. Kadang-kadang babah bacakan buku cerita dengan penuh ekspresi. Lepas dah puas main, terpoo-poo pulak. Babah kena cebokkan mereka. Sebelum solat isyak, kalau mereka lapar, babah bagi mereka snek. Sekarang ni mereka selesema. Babah kena bergelut dengan mereka untuk sedut lendir dalam hidung mereka sebelum tidur supaya mereka tidur lena sepanjang malam. Sebelum tidur juga, disebabkan masing² dah ada 6 batang gigi, babah kena gosokkan gigi mereka.
TAPI….. kenapa masa nak tidur, taknak dengan babah. Ibu juga yang mereka cari. Dengan babah taknak langsung. Babah rasa tipah tertipu. Okaylah babah is merajuk.


P/S: babah gurau je. Apa² pun itulah pengorbanan ibu dan babah. Babah dah tak boleh jogging seperti masa bujang dulu. Tapi inshaAllah babah akan cari masa untuk bersenam. Rutin babah dari petang ke malam tu setakat ni tak memberi kesan sangat terhadap berat badan dan perut babah. Kalau nak tahu kenapa bayi suka bau ibu sebelum tidur, boleh baca di pautan berikut: https://www.majalahpama.my/tak-lena-tidur-kena-ada-bau-mama-sebab-itulah-banyak-baby-suka-mengempeng/

[Bahagian 3] Meneroka Kota Istimewa Jogjakarta, Indonesia

Sambungan dari: https://people.utm.my/halim/bahagian-2-meneroka-kota-istimewa-jogjakarta-indonesia/

Penulis di Candi Prambanan

Candi Prambanan dikatakan antara salah sebuah kompleks candi yang tercantik di dunia. Prambanan adalah sebuah kompleks candi Hindu abad ke-9 di Daerah Istimewa Jogjakarta, Indonesia, yang didedikasikan untuk Trimurti, iaitu ekspresi Tuhan sebagai Pencipta (Brahma), Penyelamat (Vishnu) dan Pengubah (Shiva). Kompleks candi ini terletak kira-kira 17 kilometer timur laut kota Jogjakarta di sempadan antara Provinsi Jawa Tengah dan JogJakarta. Kompleks candi yang juga merupakan Tapak Warisan Dunia UNESCO, adalah tapak kuil Hindu terbesar di Indonesia dan yang kedua terbesar di Asia Tenggara. Walau bagaimanapun, disebabkan faktor masa yang sudah petang dengan harga tiket untuk pelawat antarabangsa yang agak mahal, penulis mengambil keputusan tidak memasuki kawasan kompleks tersebut. Sebaliknya, penulis hanya bergambar di kawasan luar kompleks sebagai kenang-kenangan. Penulis kemudiannya menyambung perjalanan ke satu tempat yang sering menjadi tumpuan pelancong asing dan tempatan di Jogjakarta iaitu Tebing Breksi yang dirasmikan pada 30 Mei 2015. Ia terletak di Kecamatan Prambanan, Kabupaten Sleman, Daerah Istimewa Jogjakarta. Lokasi ini berasal dari bekas tapak perlombongan. Berdasarkan kajian, Tebing Breksi adalah endapan abu gunung berapi dari Gunung Berapi Kidul. Tempat ini asalnya merupakan tapak perlombongan yang merupakan sumber pendapatan penduduk setempat. Walau bagaimanapun, kini ia menjadi tempat pelancongan dan dikunjungi oleh pelancong tempatan dan asing. Walaupun ia merupakan bekas kuari, ia telah menjadi salah satu tarikan pelancong di Jogjakarta terutamanya kerana terdapat pelbagai ukiran di setiap dinding tebing yang dilakukan oleh seniman arca dari seluruh Jogja dan sekitarnya. Jika pengunjung berada di puncak Tebing Breksi Sleman, terdapat banyak pemandangan lain kota Jogjakarta yang dapat dilihat. Beberapa pemandangan yang dapat dilihat termasuk Candi Barong, Kota Jogjakarta, Gunung Merapi, Candi Prambanan dan Kuil Sojiwan. Tempat ini telah dirasmikan sebagai salah satu prasasti yang merupakan salah satu lokasi warisan budaya di kota Jogjakarta. Kebiasaannya para pelancong mengambil masa untuk berhenti di sini kerana lokasinya yang berdekatan dengan Candi Ijo. Untuk sampai ke ini, pengunjung akan mengikut arah ke Candi Prambanan terlebih dahulu. Jarak dari Candi Prambanan ke Tebing Breksi hanya lebih kurang tiga kilometer.

Bersambung…

Saya, Penyelidik Yang Tersepit

Office saya di rumah

Usai waktu bekerja petang tadi, saya ke sebuah pasaraya untuk membeli barang dapur dan keperluan anak-anak. Setelah mengambil barang-barang yang diperlukan, saya beratur di kaunter ekspress sebab takdalah banyak sangat barang yang saya beli yang dimasukkan ke dalam troli. Walaupun tak banyak barang sangat, jumlah semua barang yang dibeli mencecah ratusan ringgit juga. Mungkin harga barang sekarang semakin hari semakin meningkat. Mungkin juga silap saya yang main ambil sahaja barang tanpa lihat harga terlebih dahulu. Biasalah bapa kan, hendak yang terbaik untuk anak-anak. Setelah melihat resit, baru saya tahu, buah prune satu pek yang ada 4 biji harganya RM25. Saya ambil dua pek.Malam ini saya sambung menulis artikel jurnal. Memang malam hujung minggu biasanya saya luangkan untuk menulis iaitu satu perkara yang saya minat. Sebelum itu, saya pergi ke laman web sebuah jurnal yang saya bercadang untuk menghantar artikel yang ditulis ke situ. Termenung seketika di hadapan skrin laptop melihat harga pemprosesan penerbitan artikel. Lalu saya pergi ke laman web jurnal lain. Alamak, lagi mahal. Dalam hati, lebih baik bawa anak-anak pergi bercuti ke Langkawi naik kapal terbang. Yurannya boleh beli motosikal baru. Tak perlu saya susah payah ambil motor pak mertua dari Benut ke Pulai Perdana tempoh hari. Ada yang kata kenapa tak hantar artikel ke jurnal yang tidak berbayar? Baiklah, mari kita lihat kebaikan dan kelemahan menerbitkan artikel dalam jurnal berbayar dan tidak berbayar.

Kebaikan jurnal berbayar

1. Proses penilaian yang cepat dan seterusnya penulisan kita dapat dikongsi dan diterbitkan dengan kadar segera.

2. Akses terbuka. Ini bermaksud pembaca tidak perlu membayar untuk mendapatkan artikel tersebut. Jadi kebarangkalian artikel kita untuk disitasi (cited) amat tinggi dan cepat meningkatkan bilangan sitasi seseorang penyelidik dan institusi berkenaan. Ini seterusnya dapat meningkatkan kedudukan universiti dalam ranking dunia kerana salah satu indikator yang diambilkira ialah sitasi per fakulti. Itu belum kira lagi untuk audit Myra (universiti penyelidikan), penilaian tahunan dan kenaikan pangkat.

3. Hasil kajian tidak outdated untuk dikongsikan dengan ahli akademik yang lain. Berbanding artikel jurnal tidak berbayar yang mengambil masa bertahun-tahun untuk diterbitkan, hasil dapatan kajian kita mungkin tidak lagi relevan ketika artikel diterbitkan.

Kelemahan jurnal berbayar

1. Yuran penerbitan yang sangat mahal. Ini adalah kelemahan utama. Kalau dapat geran penyelidikan beratus-ratus ribu dan dibenarkan untuk menerbitkan artikel dalam jurnal berbayar tanpa had, mungkin tiada masalah. Tapi bagi penyelidik yang tiada geran penyelidikan atau jumlah geran yang terhad, hal ini akan menjadi masalah kepada mereka.

2. Kualiti dipertikaikan. Model akses terbuka memberi insentif kepada jurnal untuk menerbitkan lebih banyak artikel. Jurnal perlu menampung kos dan apabila sebahagian besar hasil mereka datang daripada yuran penerbitan, mereka mungkin digalakkan untuk menerbitkan lebih banyak artikel, dengan kesan negatif terhadap kualiti keseluruhan. Jadi kualiti artikel yang diterbitkan diragui.

3. Apabila terdapat ramai penulis dalam artikel jurnal tersebut, maka adalah pihak yang menuduh terdapat “penunggang gratis” tanpa usul periksa terlebih dahulu. Untuk menghasilkan artikel yang hebat dan berkualiti bukanlah perkara yang mudah. Ia melibatkan kerjasama pelbagai penyelidik dengan pelbagai kepakaran. Bersangka baik. Apabila seseorang penyelidik tahu yuran penerbitan jurnal tinggi, pasti mereka perlukan bantuan bukan sahaja dari segi kewangan malah kepakaran dalam menerbitkan sesebuah artikel.

Kebaikan jurnal tidak berbayar

1. Apabila kita menerbitkan jurnal tidak berbayar, kita dikatakan penulis hebat kerana dapat melepasi syarat dan harapan ketat yang dikenakan. Malah saya difahamkan top 1% jurnal di dunia ini kebanyakannya tidak berbayar. Tapi bukan mudah untuk artikel kita diterima.

2. Penyelidik tidak dikenakan sebarang yuran untuk penerbitan.

Kekurangan jurnal tidak berbayar

1. Mengambil masa yang lama untuk artikel kita diterima dan diterbitkan. Untuk sesebuah artikel itu diterbitkan, ianya perlu melalui beberapa proses. Proses penilaian oleh pakar memakan masa yang lama. Boleh mengambil masa berbulan-bulan malah bertahun. Untung kalau diterima, kalau ditolak selepas setahun menunggu, bagaimana?. Kalau diterima, kita perlu bersabar pula untuk menunggu giliran artikel tersebut untuk diterbitkan.

2. Dikhuatiri hasil dapatan kajian kita yang dikongsikan dalam artikel tersebut tidak lagi relevan ketika ia diterbitkan disebabkan proses yang panjang.

3. Pembaca perlu membayar untuk mendapatkan artikel tersebut. Itulah sumber pendapatan penerbit tersebut iaitu melalui langganan pembaca terhadap sesebuah artikel. Jadi visibility (keternampakan) hasil penyelidikan yang diterbitkan dalam artikel tersebut terhad dan memberi kesan kepada sitasi (citation).

Pendirian saya?

Saya tidak menyebelahi kedua-dua jenis jurnal. Sekiranya saya mempunyai geran penyelidikan dan mempunyai bajet yang mencukupi, saya lebih cenderung untuk menerbitkan artikel di jurnal berbayar. Tapi saya akan lebih selective. Contohnya, saya akan kaji jurnal berkenaan, kualiti artikel-artikel yang pernah diterbitkan dan laporan Journal Citation Report (JCR). Menerbitkan artikel di Akses Terbuka tidak bermaksud artikel kita tidak direview, artikel kita tidak berimpak atau kita menerbitkan artikel dalam jurnal predatory. Malah banyak jurnal berbayar pada masa kini dikategorikan dalam Q1 dan Q2 berdasarkan JCR. Kalau saya tiada bajet tetapi masih menaruh harapan untuk artikel diterbitkan segera kerana dikhuatiri hasil penyelidikan dikatakan outdated, saya akan berbincang dengan rakan-rakan untuk sama-sama menyumbang kepada penghasilan sesebuah artikel yang berkualiti. Sebaliknya, sekiranya saya tiada bajet dan jumlah geran penyelidikan yang terhad, saya akan memilih untuk menghantar ke jurnal-jurnal yang tidak berbayar. Walau bagaimanapun, saya perlu bersabar dengan sebarang keputusan kerana sebagai penyelidik, kita tidak dibenarkan sama sekali menghantar satu artikel ke banyak jurnal pada masa yang sama. Cuma dikhuatiri, kita masih pakai kereta Perodua, tetapi orang lain dah pakai kereta Ferrari. Ini memberi kesan kepada banyak perkara dan pelbagai pihak. Walau apa pun, itulah realitinya kehidupan sebagai seorang penyelidik.

PELUANG MENDAFTAR SEBAGAI PELAJAR PHD (PENDIDIKAN MATEMATIK)

PELUANG MENDAFTAR SEBAGAI PELAJAR PHD (PENDIDIKAN MATEMATIK)

Saya sedang mencari calon berpotensi untuk menjadi pelajar PhD di bawah penyeliaan saya secara sepenuh masa (full time) dalam bidang Pendidikan Matematik di Sekolah Pendidikan, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Johor Bahru.

-Projek ini merupakan projek di bawah geran penyelidikan FRGS untuk 3 tahun bermula September 2022 sehingga Ogos 2025

-Tajuk projek: KERANGKA KURIKULUM MATEMATIK BERASASKAN STEM DARI PERSPEKTIF SOSIO BUDAYA MURID ORANG ASLI SEKOLAH RENDAH DI MALAYSIA

-Lokasi: UTM Johor Bahru

-Syarat calon

1. Warganegara Malaysia

2. Mempunyai kelayakan Ijazah Sarjana Muda dengan PNGK>3.00 dan Ijazah Sarjana dengan PNGK>3.00 dalam bidang pendidikan/pendidikan matematik/bidang berkaitan

3. Perlu mendaftar di Sekolah Pendidikan, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, UTM bagi peringkat pengajian Doktor Falsafah secara sepenuh masa

4. Mempunyai minat yang mendalam dalam bidang pendidikan matematik

5. Mempunyai minat yang mendalam dalam menjalankan penyelidikan dalam bidang pendidikan matematik

6. Tidak terikat dengan mana-mana pekerjaan lain

7. Boleh bekerja secara independent

8. Boleh travel ke pelbagai destinasi terutama untuk temubual pakar di Jabatan Kemajuan Orang Asli, pakar di Pusat STEM Negara, guru di sekolah Orang Asli dan komuniti perkampungan Orang Asli (kos perjalanan ditanggung)

9. Perlu komited dan bersungguh-sungguh untuk menamatkan pengajian dalam tempoh tiga tahun

-Calon yang berjaya akan diberi elaun bulanan sebanyak RM2500 sebulan selama tiga tahunKepada calon yang berminat mohon emelkan CV yang lengkap ke:

p-halim@utm.my

Prof. Madya Dr. Abdul Halim Bin Abdullah

Sekolah Pendidikan,Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan

Universiti Teknologi Malaysia (UTM)

[Bahagian 2] Meneroka Kota Istimewa Jogjakarta, Indonesia

Sambungan dari: https://people.utm.my/halim/bahagian-1-meneroka-kota-istimewa-jogjakarta-indonesia/

Penulis di Hutan Rekreasi Kalibiru

Pada hari kedua, penulis berkunjung ke Hutan Rekreasi Kalibiru. Ia merupakan kawasan hutan simpan yang terletak betul-betul di atas bukit-bukit di Kulon Progo, Jogjakarta. Ia dikelilingi oleh hutan Progo yang indah dan menghijau. Struktur tanahnya beralun dan terletak 450 meter di atas paras laut. Kawasan hutan simpan ini dikendalikan oleh penduduk kampung, di mana beberapa kawasan digunakan sebagai tempat pelancongan, yang bertujuan untuk memelihara kawasan hutan dan sekaligus dapat meningkatkan pendapatan penduduk kampung di situ. Keindahan alam Kalibiru di Jogjakarta hanya diperoleh apabila pengunjung berada di tempat yang lebih tinggi dan berhampiran lereng bukit. Sehubungan itu, apabila berkunjung ke Kalibiru, menjadi kemestian kepada pengunjung untuk memanjat ke dek pemandangan di atas pokok yang disediakan. Dek ini merupakan tarikan utama kepada pengunjung. Dek ini memberikan pandangan semulajadi dari ketinggian yang menakjubkan. Kecantikan semulajadi lebih terserlah di kawasan berkenaan pada waktu matahari terbit dan matahari terbenam. Di samping itu, pengunjung boleh mengambil gambar dengan gaya tersendiri di atas ketinggian dengan latar belakang alam semulajadi menggunakan khidmat jurugambar professional di situ. Pengunjung perlu membayar Rp 10,000 untuk mengambil setiap gambar yang telah diambil. Walau bagaimanapun, pengunjung boleh melihat terlebih dahulu gambar-gambar yang diambil sebelum membuat keputusan untuk membeli gambar-gambar yang menjadi pilihan. Berdasarkan pengalaman penulis, kebanyakan atau hampir semua gambar yang diambil amat cantik dan menarik sehingga sukar untuk penulis membuat keputusan untuk memilih gambar yang terbaik. Akhirnya, penulis membeli semua gambar yang telah diambil. Selain itu, tempat pelancongan ini mempunyai kemudahan yang cukup lengkap kerana ia diurus dengan baik oleh penduduk setempat. Terdapat juga banyak gerai makanan sebagai tempat untuk mengisi perut sebelum atau selepas menikmati keindahan kawasan Kalibiru. Selepas hampir tiga meluangkan masa di Kalibiru, penulis meneruskan perjalanan ke kompleks Candi Prambanan. Perjalanan dari Kalibiru ke kompleks tersebut mengambil masa hampir dua jam.

Bersambung…