[BAHAGIAN AKHIR] Memupuk Perpaduan Kaum di Sekolah Vernakular Usaha Bersama

Sambungan dari https://people.utm.my/halim/bahagian-3-memupuk-perpaduan-kaum-di-sekolah-vernakular-usaha-bersama/

Sumber Gambar: https://www.ideas.org.my/

Tuntasnya, usaha untuk memupuk perpaduan kaum sejak kanak-kanak berada di sekolah rendah adalah sangat penting dalam konteks masyarakat Malaysia yang bersifat majmuk. Ini menjadi lebih mencabar dengan kewujudan sekolah-sekolah vernakular yang memisahkan murid mengikut kaum. Walaupun cabaran ini wujud, namun tiada yang mustahil jika kita mampu melihat semula ekosistem pendidikan yang mungkin menghalang perpaduan di negara ini dan mengambil langkah-langkah yang sesuai untuk menanganinya. Ini termasuklah menerapkan perkara-perkara tertentu dalam semakan kurikulum, melaksanakan program pendidikan yang menggalakkan pemahaman dan penghargaan terhadap kepelbagaian budaya, menganjurkan aktiviti-aktiviti ko-kurikulum yang merangkumi pelbagai kaum, dan melibatkan komuniti dalam usaha-usaha untuk mempromosikan perpaduan. Semua pihak, termasuk sekolah, masyarakat, dan kerajaan, perlu bekerjasama secara berterusan untuk mencipta persekitaran pendidikan yang inklusif dan harmoni di Malaysia. Dengan usaha bersama dan kesungguhan, kita boleh mencapai matlamat untuk mencipta masyarakat yang bersatu padu dan saling menghormati antara kaum.