Buat anak-anak buah saya. Saya nak share sikit bagaimana untuk buat kajian literatur. Harap sedikit sebanyak membantu
Neelofa Halim (2015). Maklumat lengkap tidak dinyatakan ini hanya contoh dan rekaan semata-mata
Kebanyakan pelajar berjaya mengikuti langkah-langkah penyelesaian masalah sebagaimana yang digariskan dalam model Polya iaitu memahami masalah, merancang strategi dan melaksanakan strategi penyelesaian. Bagaimanapun kebanyakan pelajar didapati gagal melaksanakan langkah terakhir iaitu menyemak semula jawapan.
Nora Danish Halim (2013). Maklumat lengkap tidak dinyatakan ini hanya contoh dan rekaan semata-mata
Faktor kecuaian pelajar dalam fasa memahami soalan didapati salah satu punca pelajar tidak dapat menyelesaikan masalah. Dalam kajian ini, dapatan daripada teknik pemerhatian yang dijalankan menunjukkan pelajar terburu-buru dalam menyelesaikan masalah setelah diberikan masalah matematik tanpa mencatatkan maklumat-maklumat penting yang terdapat dalam masalah tersebut.
Kamal Hidayat (2006). Maklumat lengkap tidak dinyatakan ini hanya contoh dan rekaan semata-mata
Masalah matematik boleh dikategorikan kepada dua jenis iaitu masalah rutin dan masalah bukan rutin
Chew Yin (2000). Maklumat lengkap tidak dinyatakan ini hanya contoh dan rekaan semata-mata
Masalah rutin merupakan masalah yang menjadi kebiasaan kepada pelajar dan boleh diperolehi daripada sumber yang biasa iaitu buku teks dan buku latihan harian pelajar. Masalah ini kebiasaannya mudah diselesaikan tanpa memerlukan pelajar berfikir panjang dan jawapan boleh diberikan serta merta.
Sleven Karl Smith (2001). Maklumat lengkap tidak dinyatakan ini hanya contoh dan rekaan semata-mata
Masalah bukan rutin merujuk kepada masalah yang memerlukan pelajar berfikir berulang kali untuk memahami apa yang dikehendaki soalan sebelum menyelesaikannya. Masalah ini biasanya merangkumi tiga tahap teratas dalam Taksonomi Bloom Semakan Semula iaitu menganalisis, menilai dan mencipta.
Anderson dan Kratwohl (2001). Theory into Practice
Anderson dan Kratwohl telah melakukan semakan pada domain kognitif yang telah diperkenalkan dalam taksonomi asal dan membuat beberapa perubahan. Selain menggunakan kata kerja untuk menggantikan kata nama bagi setiap peringkat, Anderson juga telag mengubah kedudukan penilaian dari teratas kepada kelima. Taksonomi yang baru ini memaparkan satu bentuk pemikiran yang aktif dan lebih tepat.
Pusat Perkembangan Kurikulum (2000)
Kurikulum Matematik sekolah menengah membolehkan murid mengaplikasi pengetahuan dan kemahiran matematik dalam menyelesaikan masalah dan membuat keputusan.
National Council of Teachers of Mathematics (2000)
Problem solving plays an important role in mathematics and should have a prominent role in the mathematics education of K-12 students. However, knowing how to incorporate problem solving meaningfully into the mathematics curriculum is not necessarily obvious to mathematics teachers. Fortunately, a considerable amount of research on teaching and learning mathematical problem solving has been conducted during the past 40 years or so and, taken collectively; this body of work provides useful suggestions for both teachers and curriculum writers. The following brief provides some directions on teaching with problem solving based on research. Problem solving means engaging in a task for which the solution method is not known in advance. In order to find a solution, students must draw on their knowledge, and through this process, they will often develop new mathematical understandings. Solving problems is not only a goal of learning mathematics but also a major means of doing so.
Literatur yang mungkin boleh dibuat adalah seperti berikut:
Penyelesaian masalah Matematik merupakan aspek penting dalam pendidikan Matematik. Ianya penting dalam sistem pendidikan kebangsaan (PPK, 2000) dan juga diakui kepentingannya di peringkat antarabangsa (NCTM, 2000). Masalah dalam matematik boleh dikategorikan kepada dua iaitu masalah rutin dan masalah bukan rutin (Kamal, 2006). Menurut Chew (2000), masalah rutin tidak memerlukan pelajar menggunakan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) kerana ianya boleh diselesaikan dengan cara mereplikasi kaedah penyelesaian yang pernah dialami di dalam bilik darjah sedangkan menurut NCTM (2000), masalah matematik merujuk kepada masalah yang dikemukakan kepada pelajar tidak diketahui atau tidak jelas kaedah penyelesaiannya terlebih dahulu. Masalah rutin kebiasaannya boleh ditemui dalam buku teks mahupun buku latihan. Senario ini bercanggah dengan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 yang memberi penekanan terhadap KBAT (KPM, 2013). Justeru untuk menjana KBAT pelajar, masalah bukan rutin perlu dibiasakan kepada pelajar. Ini kerana menurut Sleven (2001), masalah bukan rutin merujuk kepada empat tahap teratas dalam Taksonomi Bloom Semakan Semula iaitu mengaplikasi, menganalisis, menilai dan mencipta (Anderson & Kratwohl, 2001). Bagaimanapun, beberapa kajian lalu mendapati terdapat beberapa faktor yang menyebabkan kesukaran pelajar dalam proses penyelesaian masalah. Kajian Neelofa (2015) mendapati langkah terakhir dalam model Polya iaitu menyemak semula jawapan sering ditinggalkan oleh pelajar menyebabkan jawapan yang dihasilkan tidak tepat. Bagaimanapun, kajian Nora Danish (2013) mendapati, seawal langkah pertama dalam model Polya iaitu memahami masalah, pelajar dilihat melakukan kesilapan iaitu menyelesaikan masalah secara terburu-buru. Hal ini menyebabkan pelajar terlepas untuk mencatatkan maklumat-maklumat penting yang berguna untuk menyelesaikan masalah.