Exploring Mathematics Laboratory: Bridging Creativity and Digital Education

We often hear more about science, physics, biology, and chemistry labs in schools than we do about mathematics laboratories. Interestingly, this semester I am teaching a mathematics education laboratory course for first-year undergraduate students. Math labs are actually quite common abroad.

Consequently, I encourage my students to envision a mathematics laboratory for future school settings. This is particularly significant as it aligns with the objectives of the newly launched Digital Education Policy. On average, my students demonstrate impressive creativity in incorporating various technologies into their sketches.

Here are a few of my favorites. Which one stands out to you?

Illustrated by Alif

Illustrated by Fatin

Illustrated by Ricky

Illustrated by Fatini

Illustrated by Ilham

Illustrated by Azamin

Illustrated by Maizatul

Illustrated by Lee

Selamat Hari Pekerja 2024

“Pekerja Kesuma Bangsa” dalam Kerangka Malaysia MADANI

[BAHAGIAN 1] Memupuk Perpaduan Kaum di Sekolah Vernakular Usaha Bersama

Sumber gambar: https://karangan.net/ujian-lisan-tajuk-perpaduan-kaum/

Salah satu wadah utama kerajaan Malaysia mencapai perpaduan dan integrasi kaum ialah melalui pendidikan. Malah pendidikan merupakan satu sistem sosial yang paling penting untuk pertumbuhan dan kemajuan negara kita yang berbilang kaum. Jika ditelusuri sejarah kewujudan sekolah vernakular di Malaysia, sejak pertengahan tahun 1800-an sehingga Perang Dunia Kedua, kerajaan British telah memulakan pembinaan sekolah rendah vernakular Melayu. “Vernakular” merujuk kepada “bahasa pengantar bahasa ibunda.” Sekolah vernakular Cina ditubuhkan oleh orang Cina dan sekolah vernakular Tamil ditubuhkan oleh pemilik ladang kopi dan getah kerana dasar British membenarkan penubuhan sekolah baharu. Perpaduan antara kaum menjadi lebih mencabar disebabkan oleh latar belakang sistem pendidikan yang berbeza-beza antara kaum. Sebelum mereka meninggalkan Tanah Melayu, British menyedari isu ini yang seterusnya membawa kepada penubuhan Jawatankuasa Barnes pada tahun 1950. Jawatankuasa ini mendapati bahawa pendidikan pada peringkat rendah lagi boleh menyumbang kepada perpaduan. Mereka mencadangkan pendidikan satu aliran yang dipanggil Sekolah Kebangsaan, di mana bahasa pengantar adalah bahasa Melayu dan Inggeris. Semua sekolah berasaskan kaum juga harus ditutup untuk mencapai matlamat perpaduan. Namun, cadangan tersebut sukar dilaksanakan kerana semua kaum tidak bersedia untuk melakukannya. Hasilnya, penyata Fenn-Yu mencadangkan bahawa hanya sekolah yang mempunyai bahasa pengantar masing-masing perlu dikekalkan. Laporan Razak 1956 mencadangkan sistem pendidikan yang komprehensif. Walau bagaimanapun, bahasa pengantar Melayu, Cina, Tamil dan Inggeris masih digunakan di sekolah rendah vernakular. Laporan ini turut menegaskan akan sistem pendidikan sekolah menengah yang sama untuk semua kaum. Ini bermaksud tiada sekolah menengah berasaskan kaum diwujudkan.

Bersambung…

Salam Aidilfitri 1445H/ 2024M

Usai berpuasa selama sebulan,
Tiba masanya menyambut lebaran,
Ayuh raikannya penuh kesyukuran,
Andai tindakan kurang menyenangkan,
Andai bahasa kurang manis kedengaran,
Andai pernah terminum dan termakan,
Tangan dihulur mohon kemaafan.
Selamat Hari Raya Aidilfitri,
Maaf zahir dan batin.

 ERA 2023 Journal 

https://people.utm.my/halim/wp-content/uploads/sites/748/2024/04/ERA-2023-Journal-List.pdf

MyCite Journal 2023

https://people.utm.my/halim/wp-content/uploads/sites/748/2024/04/MyCite_Tahun_2023_RASMI.pdf

Pentaksiran murid berdasar gred, peratusan lebih mesra, realistik

https://www.bharian.com.my/kolumnis/2024/03/1229596/pentaksiran-murid-berdasar-gred-peratusan-lebih-mesra-realistik

Tulisan di Ruangan Muka Sepuluh Berita Harian 30 Mac 2024

Dalam Berita Harian hari ini.

Ada sedikit point penting yang saya lupa nak masukkan.

Tahap Penguasaan (TP) dilihat terlalu padat untuk setiap penerangannya. Umpamanya dalam TP 5, sebagaimana saya rujuk dalam DSKP Matematik KSSR, iaitu menyelesaikan masalah rutin yang kompleks dalam kehidupan seharian dengan menggunakan pelbagai strategi penyelesaian masalah. Menggunakan kemahiran proses matematik bagi menyelesaikan masalah rutin yang

kompleks. Sentiasa mengamalkan sikap dan nilai berkaitan matematik dalam proses

pengajaran dan pembelajaran.

Ada tiga domain dalam setiap TP; kognitif, psikomotor dan afektif.

Bagaimana guru dapat mentaksir murid yang mungkin bersikap positif namun lemah dari aspek kognitifnya? Bagaimana pula dengan murid yang kognitifnya cemerlang, namun sebenarnya tidak berminat dalam matematik?

Trend ini kita boleh lihat dalam keputusan pentaksiran TIMSS yang mana murid Malaysia rata-ratanya bersikap positif terhadap Matematik, namun pencapaiannya masih lemah.

Sehubungan itu, TP ini wajar dilihat semula dan sekiranya perlu, aspek kognitif, psikomotor dan afektif dapat diasingkan.

π Dan Hari Matematik Antarabangsa

Terima kasih Dewan Kosmik (Dewan Bahasa & Pustaka) atas penerbitan makalah ini.

Happy International Day of Mathematics!