Menyingkap Ungkapan Indah Cendekiawan Matematik Tersohor Zaman Silam

Cendekiawan matematik sohor dahulu kala,
Bukan sahaja penuh ilmu di dada,
Bukan sahaja mempelopor ilmu yang mengubah dunia,
Tetapi juga hebat berkata-kata.

Sudi-sudikanlah membaca makalah tulisan saya dalam Dewan Kosmik melalui platform JendelaDBP

Menyingkap Ungkapan Indah Cendekiawan Matematik Tersohor Zaman Silam

Let’s Play with Math!

Thanks, e-estidotmy, for publishing my latest article titled “Let’s Play with Math.”

I am still looking for research grant opportunities to conduct a study on why many students failed Mathematics and Additional Mathematics in the recently announced SPM results.

It is sad to mention that out of the 95 subjects offered in SPM 2023, Additional Mathematics recorded the highest number of failures, followed by Mathematics.

It is crucial to identify the root cause and implement early intervention to ensure students can perform better in public examinations. It is worth sharing that, according to the TIMSS 2019 report (the TIMSS 2023 results will be announced at the end of this year), Malaysian students love mathematics but, ironically, do not perform well in it. Don’t you think something is not right somewhere?

Let’s Play with Math!

[BAHAGIAN 2] Memupuk Perpaduan Kaum di Sekolah Vernakular Usaha Bersama

Sambungan dari https://people.utm.my/halim/bahagian-1-memupuk-perpaduan-kaum-di-sekolah-vernakular-usaha-bersama/

Sumber Gambar: Berita Harian

Baru-baru ini, terdapat permintaan untuk kajian menyeluruh mengenai ekosistem pendidikan di sekolah vernakular. Lebih 1,800 Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) membentuk persekitaran pendidikan vernakular yang memerlukan penilaian menyeluruh. Ia termasuk perkara seperti penyelarasan silibus, penerapan nilai kenegaraan, penguasaan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan peluang untuk meningkatkan ekosistem pendidikan kebangsaan. Di Malaysia, sama ada Sekolah Kebangsaan (SK) dan Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK), kedua-dua jenis sekolah rendah menggunapakai kurikulum yang sama. Namun, bahasa pengantar yang digunakan oleh kedua-dua institusi pendidikan ini membezakan mereka. Di Sekolah Kebangsaan, Bahasa Melayu adalah bahasa pengantar. Sekolah Jenis Kebangsaan menggunakan Tamil atau Mandarin sebagai bahasa pengantar. Selain itu, Bahasa Melayu dan bahasa Inggeris adalah wajib diajar di semua institusi pendidikan rendah dan menengah. Seperti yang kita sedia maklum, Bahasa Melayu memainkan peranan penting dalam menyatukan negara dalam semua perkara, terutamanya dalam urusan rasmi, dan bahasa ibunda kaum lain juga dibenarkan digunakan. Bahasa membentuk semangat perpaduan Malaysia sejak sekian lama. Bahasa Melayu telah menjadi mata pelajaran asas yang wajib dipelajari oleh semua murid di semua sekolah di negara ini. Malah semasa berada di tingkatan lima, lulus dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) adalah syarat utama untuk murid melangkah ke peringkat seterusnya. Namun, alternatif kepada peperiksaan UPSR yang dimansuhkan sejak tahun 2021 yang mewajibkan semua murid mengambil subjek Bahasa Melayu perlu difikirkan semula. Setakat 2019, murid-murid di Sekolah Kebangsaan (SK) diuji dalam empat subjek utama termasuklah Bahasa Melayu, dan murid-murid di Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) diuji dalam satu subjek bahasa tambahan mengikut bahasa pengantar masing-masing. Namun, setelah UPSR dimansuhkan, KPM mewajibkan murid-murid tahun enam SJKT dan SJKC perlu mencapai TP4 hingga TP6 dalam Bahasa Melayu untuk memasuki tingkatan satu di semua Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK). Mereka juga perlu lulus dalam Ujian Pengesanan Literasi Bahasa Melayu (UPLBM) untuk tidak ditempatkan di dalam kelas peralihan semasa memasuki peringkat sekolah menengah. Jadi isu yang ingin dikupas di sini ialah, (i) sukatan pelajaran yang digunakan di semua sekolah adalah sama iaitu sukatan yang disediakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) namun menggunakan bahasa Mandarin di SJK(C), dan bahasa Tamil di SJK(T), dan Bahasa Melayu di SK, (ii) Bahasa Melayu merupakan subjek yang wajib dipelajari, namun pemansuhan peperiksaan UPSR menyebabkan pengenalan kepada pentaksiran baharu iaitu mewujudkan Ujian Pengesanan Literasi Bahasa Melayu (UPLBM). Namun setakat ini, masih belum diwujudkan kajian mengenai keberkesanan kaedah pentaksiran tersebut. Malah terdapat laporan oleh golongan guru mengajar subjek Bahasa Melayu yang menghadapi cabaran besar untuk menangkis tanggapan bahawa Bahasa Melayu sebagai mata pelajaran yang sukar dikuasai dan tidak penting untuk dipelajari.

Bersambung…

Koleksi Penulisan di UTM Newshub

Semua orang akan mati kecuali karyanya, maka tulislah sesuatu yang akan membahagiakan dirimu di akhirat kelak – Ali bin Abi Thalib

Hari Guru 2024: Guru Jauhari Digital Aspirasi Negara Madani

https://news.utm.my/ms/2024/05/hari-guru-2024-guru-jauhari-digital-aspirasi-negara-madani/

Matematik di Sebalik Nama: Keunikan Topografi Malaysia yang Diukir oleh Angka

Terima kasih Dewan Bahasa (Dewan Bahasa dan Pustaka) atas penerbitan makalah ini. Selamat membaca. Manalah tahu nama tempat anda ada dijelmakan dalam makalah ini.

Yang pastinya, nama kampung saya iaitu Felda Bukit Rokan Barat diabadikan dalam makalah ini.

https://dewanbahasa.jendeladbp.my/2024/05/14/13310/

Wawancara Bersama Astro Awani

Alhamdulillah. Pada 30 April 2024, saya telah ditemubual bersama Astro Awani berkaitan Laporan Bank Dunia 2024 yang bertajuk “Bending Bamboo Shoots: Strengthening Foundation Skills”.

Laporan berkenaan boleh didapati di sini.

Gambar di bawah memaparkan persediaan saya pada malam menjelang hari diwawancara. Pelbagai sumber termasuklah ahli keluarga, anak-anak murid dan coursemates degree dahulu yang bergelar guru, serta bahan bacaan berkaitan saya gunakan bagi mendapatkan input.

Gambar di bawah memaparkan situasi wawancara berkenaan.

Begitu rupanya pengalaman diwawancara secara live. Semoga input yang diberikan sedikit sebanyak memberi manfaat. Maaf sekiranya terdapat kekurangan dan kekhilafan.

Exploring Mathematics Laboratory: Bridging Creativity and Digital Education

We often hear more about science, physics, biology, and chemistry labs in schools than we do about mathematics laboratories. Interestingly, this semester I am teaching a mathematics education laboratory course for first-year undergraduate students. Math labs are actually quite common abroad.

Consequently, I encourage my students to envision a mathematics laboratory for future school settings. This is particularly significant as it aligns with the objectives of the newly launched Digital Education Policy. On average, my students demonstrate impressive creativity in incorporating various technologies into their sketches.

Here are a few of my favorites. Which one stands out to you?

Illustrated by Alif

Illustrated by Fatin

Illustrated by Ricky

Illustrated by Fatini

Illustrated by Ilham

Illustrated by Azamin

Illustrated by Maizatul

Illustrated by Lee

Selamat Hari Pekerja 2024

“Pekerja Kesuma Bangsa” dalam Kerangka Malaysia MADANI

[BAHAGIAN 1] Memupuk Perpaduan Kaum di Sekolah Vernakular Usaha Bersama

Sumber gambar: https://karangan.net/ujian-lisan-tajuk-perpaduan-kaum/

Salah satu wadah utama kerajaan Malaysia mencapai perpaduan dan integrasi kaum ialah melalui pendidikan. Malah pendidikan merupakan satu sistem sosial yang paling penting untuk pertumbuhan dan kemajuan negara kita yang berbilang kaum. Jika ditelusuri sejarah kewujudan sekolah vernakular di Malaysia, sejak pertengahan tahun 1800-an sehingga Perang Dunia Kedua, kerajaan British telah memulakan pembinaan sekolah rendah vernakular Melayu. “Vernakular” merujuk kepada “bahasa pengantar bahasa ibunda.” Sekolah vernakular Cina ditubuhkan oleh orang Cina dan sekolah vernakular Tamil ditubuhkan oleh pemilik ladang kopi dan getah kerana dasar British membenarkan penubuhan sekolah baharu. Perpaduan antara kaum menjadi lebih mencabar disebabkan oleh latar belakang sistem pendidikan yang berbeza-beza antara kaum. Sebelum mereka meninggalkan Tanah Melayu, British menyedari isu ini yang seterusnya membawa kepada penubuhan Jawatankuasa Barnes pada tahun 1950. Jawatankuasa ini mendapati bahawa pendidikan pada peringkat rendah lagi boleh menyumbang kepada perpaduan. Mereka mencadangkan pendidikan satu aliran yang dipanggil Sekolah Kebangsaan, di mana bahasa pengantar adalah bahasa Melayu dan Inggeris. Semua sekolah berasaskan kaum juga harus ditutup untuk mencapai matlamat perpaduan. Namun, cadangan tersebut sukar dilaksanakan kerana semua kaum tidak bersedia untuk melakukannya. Hasilnya, penyata Fenn-Yu mencadangkan bahawa hanya sekolah yang mempunyai bahasa pengantar masing-masing perlu dikekalkan. Laporan Razak 1956 mencadangkan sistem pendidikan yang komprehensif. Walau bagaimanapun, bahasa pengantar Melayu, Cina, Tamil dan Inggeris masih digunakan di sekolah rendah vernakular. Laporan ini turut menegaskan akan sistem pendidikan sekolah menengah yang sama untuk semua kaum. Ini bermaksud tiada sekolah menengah berasaskan kaum diwujudkan.

Bersambung…