UTM’s Education Subject Ranked #1 in Malaysia by ARWU!

I recently came across the Academic Ranking of World Universities (ARWU) by Shanghai Jiao Tong University, China. Thanks to a friend’s share of the latest rankings. Although this ranking is not as well-known as THE or QS, which are conducted by Western institutions, it is interesting to see an Asian university running this ranking. After reviewing their methodology, it is clear that they employ extensive Big Data procedures.

I completely agree that we should not chase after rankings. Instead, let the rankings chase after us.

I visited the ARWU website to explore the rankings, and while we are not driven by these numbers, rankings can be useful indicators of whether our ecosystem is on the right track. I specifically looked at the rankings by subject and was pleased to see that UTM’s education subject is ranked number #1 in Malaysia for 2023. This is particularly notable since we haven’t appeared on this list since it was first introduced in 2017.

As I mentioned, our work is not driven by rankings but by our commitment to serve humanity in the name of God. Nonetheless, this ranking is a testament to the fact that our education subject (in the context of this post) is on the right track. We strive to do our best sincerely, and leave the rest to God.

On a related note, enrolment is now open for Cohort 4 of the Master of Education (Mathematics) Open and Distance Learning (ODL) program for the next semester. If you are interested, please send me a message at p-halim@utm.my, and I will get back to you as soon as possible.

[BAHAGIAN AKHIR] Memupuk Perpaduan Kaum di Sekolah Vernakular Usaha Bersama

Sambungan dari https://people.utm.my/halim/bahagian-3-memupuk-perpaduan-kaum-di-sekolah-vernakular-usaha-bersama/

Sumber Gambar: https://www.ideas.org.my/

Tuntasnya, usaha untuk memupuk perpaduan kaum sejak kanak-kanak berada di sekolah rendah adalah sangat penting dalam konteks masyarakat Malaysia yang bersifat majmuk. Ini menjadi lebih mencabar dengan kewujudan sekolah-sekolah vernakular yang memisahkan murid mengikut kaum. Walaupun cabaran ini wujud, namun tiada yang mustahil jika kita mampu melihat semula ekosistem pendidikan yang mungkin menghalang perpaduan di negara ini dan mengambil langkah-langkah yang sesuai untuk menanganinya. Ini termasuklah menerapkan perkara-perkara tertentu dalam semakan kurikulum, melaksanakan program pendidikan yang menggalakkan pemahaman dan penghargaan terhadap kepelbagaian budaya, menganjurkan aktiviti-aktiviti ko-kurikulum yang merangkumi pelbagai kaum, dan melibatkan komuniti dalam usaha-usaha untuk mempromosikan perpaduan. Semua pihak, termasuk sekolah, masyarakat, dan kerajaan, perlu bekerjasama secara berterusan untuk mencipta persekitaran pendidikan yang inklusif dan harmoni di Malaysia. Dengan usaha bersama dan kesungguhan, kita boleh mencapai matlamat untuk mencipta masyarakat yang bersatu padu dan saling menghormati antara kaum.

Artikel Saya di BH Pada 20 Julai 2024

[BAHAGIAN 3] Memupuk Perpaduan Kaum di Sekolah Vernakular Usaha Bersama

Sambungan dari https://people.utm.my/halim/bahagian-2-memupuk-perpaduan-kaum-di-sekolah-vernakular-usaha-bersama/

Sumber Gambar: https://ecentral.my/cara-memupuk-perpaduan-kaum/

Semakan kurikulum sedia ada yang bakal membawa perubahan besar terhadap persekolahan pada tahun 2027 perlu melaksanakan program pendidikan yang menekankan betapa pentingnya menghormati dan memahami budaya, adat resam, dan kepercayaan agama setiap kaum. Tambahan pula, aspek pembentukan karakter turut diperkenalkan untuk kurikulum 2027 untuk membentuk individu yang dapat menyumbang kepada pembentukan warganegara Malaysia yang sejahtera. Ini boleh termasuk aktiviti yang lebih mendalam tentang sejarah, adat resam, dan prinsip masyarakat pelbagai kaum Malaysia. Selain kurikulum yang memainkan peranan penting dalam ekosistem pembelajaran murid di sekolah, kepelbagaian pelaksanaan aktiviti kokurikulum yang melibatkan pelbagai budaya dan tradisi perlu digalakkan. Hal ini bermaksud, walaupun di SJK, aktiviti berasaskan budaya dan tradisi masyarakat Malaysia yang pelbagai kaum perlu digalakkan. Misalnya, aktiviti membuat wau di SJK dan aktiviti membuat tanglung di SK. Kementerian Pendidikan dan Kementerian Perpaduan Negara boleh duduk berbincang mengenai perkara ini dan modul khas boleh dibangunkan bagi memperkasakan lagi aktiviti kebudayaan, acara sukan dan persembahan seni yang menggalakkan perpaduan dan penghargaan terhadap kepelbagaian kaum di negara ini. Di sekolah kebangsaan, aktiviti yang melibatkan murid pelbagai kaum lebih mudah dilaksanakan dengan menggalakkan murid daripada pelbagai kumpulan untuk berinteraksi, bekerjasama dan bekerjasama dalam projek sekolah. Ini dapat membantu meningkatkan kesedaran tentang persefahaman bersama dan mengurangkan stereotaip antara murid. Selain itu, untuk menyokong perpaduan kaum, ibu bapa, guru, dan masyarakat setempat perlu turut terlibat. Ini boleh dicapai melalui bengkel, forum, atau program yang melibatkan pelbagai pihak untuk bercakap tentang kepentingan perpaduan. Kepentingan toleransi dan penghargaan terhadap perbezaan kaum diajar kepada semua murid sama ada secara formal mahupun tidak formal. Mereka perlu ditekankan akan kepentingan hidup harmoni dan saling toleransi antara satu sama lain. Selain itu, sekolah perlu memastikan bahawa sumber dan kemudahan tersedia untuk membantu murid dari pelbagai latar belakang bahasa dan budaya untuk lebih mengenali kepelbagaian budaya masyarakat di negara ini. Buku-buku cerita mengenai kepentingan hidup dalam suasana harmoni perlu diperbanyakkan.

Bersambung…

Makalah Saya Dalam Dewan Budaya Edisi Ogos 2024

Terima kasih Dewan Budaya (Dewan Bahasa dan Pustaka) Edisi Ogos 2024

Penerima Geran PRGS 2024

Alhamdulillah, Akhirnya PRGS Ku Diterima

Berita Harian (BH) – 20 Jun 2024

Menyingkap Ungkapan Indah Cendekiawan Matematik Tersohor Zaman Silam

Cendekiawan matematik sohor dahulu kala,
Bukan sahaja penuh ilmu di dada,
Bukan sahaja mempelopor ilmu yang mengubah dunia,
Tetapi juga hebat berkata-kata.

Sudi-sudikanlah membaca makalah tulisan saya dalam Dewan Kosmik melalui platform JendelaDBP

Menyingkap Ungkapan Indah Cendekiawan Matematik Tersohor Zaman Silam

Let’s Play with Math!

Thanks, e-estidotmy, for publishing my latest article titled “Let’s Play with Math.”

I am still looking for research grant opportunities to conduct a study on why many students failed Mathematics and Additional Mathematics in the recently announced SPM results.

It is sad to mention that out of the 95 subjects offered in SPM 2023, Additional Mathematics recorded the highest number of failures, followed by Mathematics.

It is crucial to identify the root cause and implement early intervention to ensure students can perform better in public examinations. It is worth sharing that, according to the TIMSS 2019 report (the TIMSS 2023 results will be announced at the end of this year), Malaysian students love mathematics but, ironically, do not perform well in it. Don’t you think something is not right somewhere?

Let’s Play with Math!