Selain pengajaran yang menjadi teras utama dalam ekosistem di institusi pendidikan tinggi di Malaysia, penyelidikan juga merupakan aktiviti utama yang perlu dilaksanakan secara berterusan di institusi pendidikan tinggi. Untuk meningkatkan keternampakan fungsi sesebuah institusi pendidikan tinggi, ia perlu memajukan penyelidikan dan memanfaatkan kekuatannya dalam bidang intelektual dan dengan potensinya untuk memberi kesan kepada komuniti, teknologi, ekonomi dan masyarakat. Hal ini selaras dengan hasrat Kementerian Pendidikan Malaysia khususnya Jabatan Pendidikan Tinggi untuk mengangkat agenda “Universiti Untuk Masyarakat” iaitu universiti menjalankan penyelidikan yang mana hasil penyelidikan merupakan jawapan terhadap pelbagai masalah yang dihadapi masyarakat pada hari ini. Hal ini selari dengan gagasan yang dibawa oleh Mantan Menteri Pendidikan Malaysia, Dr. Maszlee Malik iaitu “Sekolah Untuk Komuniti, Universiti Untuk Masyarakat”. Mantan Menteri Pendidikan Tinggi Malaysia sebelum itu iaitu Datuk Seri Idris Jusoh juga telah menitikberatkan “translational research” iaitu penyelidikan yang menghasilkan impak tinggi kepada kerajaan, komuniti, industri dan akademia. Ekosistem penyelidikan di institusi pendidikan tinggi seharusnya terdiri daripada lima tunjang utama yang menyokong ekosistem berkenaan iaitu perolehan dana penyelidikan, penerbitan, penjenamaan dan rangkaian, inovasi dan penyelidikan dan penjanaan pendapatan. Dalam tunjang perolehan dana penyelidikan, dana penyelidikan geran nasional, geran industri dan geran antarabangsa perlu ditingkatkan untuk membudayakan dan menyemarakkan aktiviti penyelidikan di sesebuah institusi. Setiap staf juga perlu diberi peluang untuk mengetuai mana-mana geran penyelidikan dalam menyerlahkan lagi sifat kepemimpinan khususnya dalam menguruskan geran penyelidikan ahli penyelidik yang lain. Budaya penyelidikan dalam kalangan penyelidik juga perlu digalakkan untuk mempunyai bank proposal penyelidikan tidak kiralah untuk geran nasional, industri dan antarabangsa. Bank proposal ini penting untuk memastikan penyelidik sentiasa bersedia apabila peluang untuk permohonan geran penyelidikan dibuka dan ditawarkan. Walau bagaimanapun aspek ini mempunyai cabarannya yang tersendiri seperti kurang memberi respons kepada peluang geran dari pihak swasta atau antarabangsa serta kekurangan kolaborator industri atau antarabangsa yang kukuh. Dalam situasi yang mencabar ketika ini, penyelidik perlu bersedia untuk unlearn dan relearn. Penyelidik tidak boleh terus berasa selesa dengan apa yang mereka nikmati pada hari ini atau terlalu bergantung kepada dana penyelidikan yang disediakan oleh pihak kerajaan. Mereka perlu keluar dari kepompong keselesaan. Contohnya, sebelum ini mereka sudah terbiasa menulis proposal penyelidikan yang lebih bersifat teknikal, tetapi kini sudah tiba masanya untuk mereka menghasilkan proposal penyelidikan yang memasukkan nilai-nilai tertentu dan bersifat layman untuk menarik lebih banyak pihak penaja menyalurkan dana penyelidikan kepada penyelidik.
Bersambung…