Pendekatan Berhikmah Beri Impak Positif, Buka Mata Semua Pihak

Untitled

Insiden MH17 yang terjadi baru-baru ini pastinya memberi kesan yang mendalam terhadap seluruh rakyat Malaysia. Sejak berlakunya tragedi berkenaan, ke proses analisis punca nahas, proses pengambil sampel DNA untuk pengecaman mangsa, hinggalah ke Hari Berkabung Negara yang berlangsung baru-baru ini, rakyat Malaysia tidak mengira pangkat, usia, bangsa dan latar belakang tidak habis-habis memperkatakan tentangnya. Penulis tertarik dengan kata-kata YAB Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Seri Najib Tun Razak sempena Hari Berkabung Negara pada 22 Ogos 2014 yang lalu iaitu, tiada guna untuk kita lantang bersuara, menyalahkan pihak-pihak tertentu tanpa alasan munasabah yang tidak mendatangkan sebarang hasil, sebaliknya kita perlu mengambil iktibar dan pengajaran daripada hikmah yang tersembunyi dalam kejadian yang menyedihkan seluruh rakyat Malaysia tersebut. Bidang pendidikan juga turut boleh mengambil pengajaran daripada kejadian ini. Pada pandangan penulis, hikmah sebagai kata nama, dan berhikmah sebagai kata sifat, boleh dipelajari daripada insiden MH17 yang menggemparkan seluruh dunia ini. Hikmah, sebagai kata nama merujuk kepada kelebihan atau tujuan sebenar di sebalik sesuatu perkara atau kejadian iaitu dalam kes ini, ianya merujuk kepada insiden MH17.

Dalam konteks pendidikan, banyak yang boleh dipelajari daripada tragedi MH17 ini. Dalam mata pelajaran Geografi umpamanya, murid-murid yang sebelum ini tidak mengambil peduli tentang peta dunia barangkali sudah mengambil maklum mengenai kedudukan negara-negara tertentu dalam peta dunia. Dalam subjek Pendidikan Islam, murid-murid yang sebelum ini tidak pernah tahu atau menunaikan solat sunat jenazah ghaib, mungkin sedikit sebanyak telah memahaminya. Selain itu, murid-murid di sekolah bersatu hati dan melahirkan rasa simpati tanpa mengira bangsa dan agama, bersama-sama bertafakur dan berdoa semasa berlangsungnya Hari Berkabung Negara baru-baru ini. Selain itu, guru perlu melihat keberkesanan pendekatan berhikmah terhadap murid. Berhikmah sebagai kata sifat tersebut merujuk kepada tindakan yang bijaksana dan menarik. Sekiranya guru diajukan dengan soalan berkaitan insiden MH17, guru perlu menjawab secara berhikmah segala persoalan yang diutarakan oleh murid mengenai kejadian tersebut. Seorang guru berhikmah dapat menjawab secara rasional dengan merujuk kepada fakta-fakta sebenar yang mungkin telah diperolehi dan bukannya menambah spekulasi-spekulasi sedia ada. Perdana Menteri sebelum itu, telah membuktikan bahawa betapa pendekatan secara berhikmah mendatangkan impak yang positif, iaitu cara beliau berbincang secara berhikmah dengan ketua pemberontak pro-Rusia ketika itu iaitu Alexander Borodai membawa kepada tiga kata putus yang penting, iaitu mangsa pesawat berkenaan segera dibawa keluar dari lokasi kejadian, kotak hitam pesawat diserahkan kepada pihak berkuasa Malaysia serta pasukan penyiasat dibenarkan melakukan penyiasatan di lokasi kejadian.

Guru yang berhikmah mampu meyakinkan anak-anak muridnya bahawa negara Malaysia pasti akan bangkit selepas diuji dengan dua malapetaka berturut-turut iaitu MH370 dan MH17. Syarikat penerbangan kebanggaan negara iaitu Malaysia Airlines (MAS) juga pasti akan bangkit sebagaimana negara Vietnam yang kini sedang pesat membangun dan bangkit dari malapetaka peperangan yang melanda negara itu, serta wilayah Fukushima Jepun yang berjaya bangkit daripada kemusnahan daripada malapetaka tsunami yang melanda negara matahari terbit itu pada tahun 2011. Jadi tidak mustahil nagara kita yang baru menyambut ulangtahun kemerdekaan yang ke-57 baru-baru ini mampu bangkit dan terus melangkah ke hadapan. Dengan cara berhikmah, guru pastinya akan menjadi role-model kepada murid-muridnya. Murid-murid akan mencontohi keperibadian mulia seseorang guru yang mendidik anak-anak muridnya secara berhikmah dan bukannya dengan cara meninggikan suaranya, menggunakan kekasaran fizikal dan sebagainya.

Video mengenai seorang guru memarahi murid-muridnya dengan cara keterlaluan yang menjadi viral baru-baru ini menunjukkan betapa lemahnya sifat berhikmah dalam diri guru tersebut. Guru yang ingin mengubah sikap anak-anak muridnya ke arah yang lebih baik perlu menunjukkan perwatakan dan tingkahlaku yang baik dan penuh hikmah supaya ianya boleh dicontohi oleh anak-anak murid mereka sebagaimana yang dinyatakan oleh teori Albert Bandura iaitu murid-murid cenderung untuk meniru sesuatu tingkah laku yang diperhatikan. Kesimpulannya, memang tidak dapat dinafikan bahawa insiden MH17 ini meninggalkan kesan mendalam kepada semua rakyat Malaysia dan ianya kekal menjadi satu lipatan sejarah pahit buat negara yang tercinta ini. Berat mata kita sebagai rakyat melihat, berat lagi bahu waris dan keluarga mangsa yang memikul. Namun, ianya pasti mempunyai seribu satu hikmah yang boleh dipelajari.
Abdul Halim Abdullah
Ruangan Forum, Berita Harian
5.09.2014 (Jumaat)

Speak Your Mind

*