Perjuangan dan Semangat KBAT Perlu Berterusan

WordleHigherOrderThinkingVerbs

Sesi persekolahan tahun 2015 mula membuka tirainya. Perjuangan proses pembelajaran dan pengajaran bakal diteruskan. Kalau kita imbas kembali pada tahun 2014, salah satu aspek yang dititikberatkan dalam sistem pendidikan kebangsaan ialah Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Pada penghujung tahun lalu, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah menyatakan sebanyak 14 inisiatif yang menjadi keutamaan KPM dalam pelaksanaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 menampakkan hasil positif. Salah satu daripadanya ialah pelaksanaan KBAT. Kalau diingat kembali, aspek ini diberi perhatian mendalam oleh semua pihak berikutan pencapaian pelajar Malaysia dalam pentaksiran antarabangsa seperti Kajian Trend Pendidikan Matematik dan Sains Antarabangsa (TIMSS) serta Program Penilaian Murid Antarabangsa (PISA) yang menguji KBAT pelajar tidak berada pada tahap memuaskan. Lantas, kementerian telah menjadikan KBAT sebagai salah satu komponen penting dalam PPPM 2013-2025. Seseorang pelajar dikatakan menggunakan KBAT apabila mereka dapat menjawab dan berhujah terhadap soalan-soalan yang berada pada tahap kognitif mengaplikasi, menganalisis, menilai dan mencipta iaitu dengan merujuk kepada Taksonomi Bloom semakan semula. Kementerian telah mengenalpasti tiga elemen utama dalam menjayakan KBAT iaitu kurikulum, pedagogi dan pentaksiran. Dalam aspek kurikulum, aspek KBAT telah dimasukkan ke dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) dan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) yang dirancang untuk dilaksanakan pada tahun 2017. Dalam elemen pedagogi, kaedah KBAT yang efektif boleh diaplikasikan di dalam bilik darjah. Malah para guru telah diperkenalkan dengan pelbagai teknik dan kaedah pedagogi yang mampu menjana KBAT murid seperti penggunaan I-Think, blok pemikiran, penyelesaian masalah berstruktur dan sebagainya. Apatah lagi, dalam Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS), guru diberi kuasa dalam mengembangkan kreativiti pengajaran mereka. Menurut Yang Dipertua Majlis Pengetua Sekolah Malaysia (MPSM), untuk membantu murid menjana KBAT mereka, penggunaan peralatan Teknologi Maklumat (IT) perlu digunakan semasa proses pembelajaran dan pengajaran. Teknologi pendidikan seperti perisian geometri dinamik dan sebagainya berupaya merangsang suasana pengajaran dan pembelajaran di dalam mahupun di luar bilik darjah, di samping dapat mewujudkan perasaan ingin tahu dalam kalangan pelajar. Penulis percaya, sehingga ke hari ini, banyak inovasi khususnya dalam elemen pedagogi dan alat bantu mengajar yang telah dibangunkan dan dilaksanakan secara berkesan oleh guru dan bakal guru berlatarbelakangkan pelbagai bidang. Pada pandangan penulis, sekiranya hasil-hasil inovasi tersebut tidak dimanfaatkan, ianya merupakan satu kerugian besar buat negara. Justeru penulis ingin mencadangkan agar diwujudkan satu sistem atau pangkalan data bersistematik yang dapat menempatkan laporan, kerangka, panduan, alat bantu mengajar dan sebagainya yang boleh diakses dijadikan rujukan bersama oleh semua pendidik di seluruh negara. Dalam elemen ketiga iaitu pentaksiran, seiring dengan pelaksanaan kurikulum baru yang menumpukan aspek KBAT, kementerian juga mengubah konsep soalan peperiksaan dengan memasukkan elemen KBAT dalam soalan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), Pentaksiran Tingkatan Tiga (PT3) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) secara berperingkat bermula pada tahun 2014. PT3 yang mula dilaksanakan bagi menggantikan peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) turut memberi tumpuan terhadap elemen KBAT. PT3 juga merupakan pentaksiran pusat yang merupakan sebahagian daripada komponen Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) yang mentaksir pelajar secara holistik. Malah ramai pihak yang sudah mula menerima konsep yang digunakan dalam PT3 bagi menggantikan sistem pentaksiran sebelum ini yang berorientasikan kepada peperiksaan. Ketika mula-mula diperkenalkan konsep KBAT kepada semua, ada yang berpendapat sama ada KBAT mampu dipraktikkan kepada murid di Malaysia atau sebaliknya. Bagaimanapun, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pendidikan Malaysia menyatakan bahawa selagi kita bermula, selagi itulah kita tidak akan berusaha untuk berubah. Menurutnya lagi, untuk menjadi pesaing kepada negara lain dalam aspek piawaian dan penanda aras khususnya dalam bidang pendidikan, kita perlu mengharungi pelbagai cabaran. Kita sedia maklum, konsep KBAT ini bukan merupakan perkara yang mudah untuk dibudayakan, apatah lagi sekiranya dilakukan dengan terpaksa, semakin sukarlah budaya KBAT ini untuk dipupuk. Bagaimanapun, laporan KPM baru-baru ini yang menyatakan bahawa salah satu inisiatif PPPM yang telah menunjukkan hasil positif ialah KBAT dan ini menunjukkan konsep KBAT ini lama kelamaan semakin diterima oleh semua pihak. Tahun 2015 bakal menyaksikan kesinambungan pelaksanaan KBAT di sekolah khususnya dalam tiga perkara iaitu penyampaian kurikulum, pedagogi serta pentaksiran. Guru-guru juga dilihat sudah mula mengubah cara pengajaran khususnya untuk menjana KBAT murid. Langkah ini perlu terus dilaksanakan dan dijadikan amalan dalam usaha menjayakan pelaksanaan KBAT sebagaimana yang dinyatakan dalam pelan transformasi pendidikan negara. Pelaksanaan KBAT ini bukan hanya bertujuan untuk meletakkan Malaysia dalam kelompok sepertiga teratas dalam pentaksiran antarabangsa dalam tempoh 15 tahun yang akan datang seperti yang dihasratkan dalam PPPM, tetapi apa yang lebih penting ialah untuk melahirkan golongan pemikir yang bakal menerajui dan memacu kemajuan negara pada masa akan datang.
Dr. Abdul Halim Abdullah, Rencana Berita Harian, 25 Januari 2015

Untitled

Speak Your Mind

*