Teruskan Amalan Pendidikan Abad ke-21 untuk Kejayaan Berterusan

Keputusan positif yang dicatatkan oleh pelajar Malaysia dalam pentaksiran TIMSS 2015 ini memperlihatkan kesan positif hasil daripada transformasi pendidikan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 memberi penekanan kepada konsep kemahiran berfikir aras tinggi. Kemahiran berfikir adalah antara enam ciri utama pelajar yang menjadi aspirasi kementerian untuk bersaing di peringkat global. Walau bagaimanapun kejayaan ini bukanlah pentanda untuk kita terus berada dalam kedudukan yang selesa. Apatah lagi kerajaan menyasarkan untuk Malaysia mencatatkan 500 mata bagi subjek Sains dan Matematik dalam TIMSS yang seterusnya iaitu pada tahun 2019. Hal ini dilihat penting kerana skor yang dicatatkan oleh pelajar di sesebuah negara melambangkan kemahiran yang dimiliki oleh mereka. Dalam subjek Matematik umpamanya, TIMSS telah menetapkan penandaarasan iaitu sekiranya pelajar di sesebuah negara mencatatkan skor minimum 400, pelajar-pelajar di negara tersebut hanya mempunyai pengetahuan dalam nombor, perpuluhan, operasi dan graf asas. Skor minimum 475 menunjukkan pelajar boleh mengaplikasikan pengetahuan matematik yang asas. Manakala skor minimum 550 menunjukkan pelajar di sesebuah negara tersebut mampu mengaplikasikan kefahaman dan pengetahuan mereka dalam pelbagai situasi yang kompleks secara relatif. Manakala skor tertinggi iaitu minimum 625 menunjukkan pelajar boleh mengorganisasi dan membuat kesimpulan daripada maklumat, membuat generalisasi dan menyelesaikan masalah bukan rutin. Kalau diimbas kembali skor-skor dalam subjek Matematik yang dicatatkan oleh pelajar Malaysia dalam TIMSS 1999, 2003, 2007, 2011 dan 2015, kita boleh kenalpasti dan menilai sendiri kemahiran-kemahiran yang dimiliki oleh pelajar di Malaysia. Justeru Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah menggariskan enam inisiatif dalam menjayakan TIMSS 2019, dan salah satu daripadanya ialah kemahiran pedagogi abad ke-21. Kemahiran pedagogi abad ke-21 merupakan salah satu ciri guru dalam pendidikan abad ke-21.

source: http://cagelessthinking.com/teaching-english-in-the-21st-century-2/

Terdapat banyak pendapat mengenai definisi pendidikan abad ke-21. Istilah yang digunakan juga pelbagai iaitu sama ada “kelas abad ke-21”, “pendidikan abad ke-21”, “pembelajaran abad ke-21” mahupun “pembelajaran dan pengajaran abad ke-21”. Walau apa pun definisi yang diberikan ianya mempunyai ciri sepunya iaitu satu konsep yang diperkenalkan untuk menyediakan pembelajaran yang berpusatkan kepada pelajar dan mewujudkan suasana pembelajaran yang aktif serta pelajar belajar secara kolaboratif sama ada dengan bahan bantu belajar, sesama rakan, guru dan persekitaran. Guru pula bertindak sebagai fasilitator yang sentiasa memberi galakan kepada pelajar berfikir sehingga mampu menyelesaikan masalah dan membuat keputusan seterusnya mempunyai kemahiran berkomunikasi yang baik. Sehubungan itu, guru perlu mempunyai ciri-ciri tertentu sebagai pendidik abad ke-21. Merujuk kepada Buletin Transformasi Pendidikan Malaysia bil 5/2015, terdapat enam ciri guru abad ke-21 iaitu, 1) menguasai subjek iaitu kandungan kurikulum, 2) mahir dan berketerampilan dalam pedagogi, 3) memahami perkembangan pelajar dan menyokong mereka, 4) memahami psikologi pembelajaran, 5) memiliki kemahiran kaunseling, dan 6) menggunakan teknologi terkini. Pembelajaran dan pengajaran abad ke-21 diperkenalkan sejajar dengan perlaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) dan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM). Pengetahuan kurikulum merupakan salah satu teras pengetahuan asas yang perlu dikuasai oleh guru. Selepas kurikulum dibentuk dan diperkenalkan, golongan pelaksana kurikulum tersebut iaitu guru harus memainkan peranan seterusnya bagi memastikan hasrat yang terkandung dalam kurikulum mampu bertukar realiti. Selain kurikulum, guru perlu mempunyai pengetahuan pedagogi mengenai cara-cara untuk menyampaikan ilmu dengan berkesan di samping menguasai pengetahuan isi kandungan perkara yang perlu diajar. Pengetahuan pedagogi isi kandungan merupakan nadi seorang pendidik dan jalan penyelesaian bagi mengatasi masalah-masalah yang berlaku dalam proses pembelajaran dan pengajaran. Pengetahuan pedagogi isi kandungan adalah satu pengetahuan yang unik bagi seorang guru untuk menggambarkan cara guru mengintegrasikan pedagogi terhadap isi kandungan atau perkara yang ingin disampaikan. Antara pedagogi yang selari dengan konsep kelas abad ke-21 termasuklah pembelajaran secara kontekstual, pembelajaran koperatif, pembelajaran kolaboratif, pembelajaran berasaskan projek dan penyelesaian masalah. Malah peranan guru lebih mencabar apabila ketika ini banyak pendekatan yang diperkenalkan dan dititikberatkan dalam sistem pendidikan. Antaranya kurikulum semua mata pelajaran STEM yang menekankan konsep mendidik pelajar dengan mengintegrasikan dan mengaplikasikan Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik dalam konteks dunia sebenar.

source: http://etec.ctlt.ubc.ca/510wiki/21st_Century_Learning_Skills

Menguasai kemahiran mengesan perkembangan pelajar dan menyokong mereka bermaksud guru perlu mempunyai kemahiran merancang program bagi menyokong dan membantu perkembangan pelajar melalui strategi kepelbagaian kaedah atau aktiviti pelajar, analisis data dari aspek perkembangan pelajar (jasmani, emosi, rohani dan intelek) dan sebagainya. Menguasai kemahiran psikologi pembelajaran memerlukan guru berkebolehan memahami tingkahlaku setiap pelajar untuk memahami pertumbuhan dan perkembangan pelajar seperti meramal tingkahlaku, memberi motivasi dan sebagainya serta menghubungkaitkan dengan proses pembelajaran dan pengajaran di dalam mahupun di luar bilik darjah. Selain itu, memiliki kemahiran kaunseling juga antara ciri guru abad ke-21 yang mana guru-guru perlu mempunyai asas dalam bidang kaunseling dalam pembelajaran dan pengajaran untuk menggalakkan dan meningkatkan potensi pelajar serta mendorong mereka supaya lebih yakin dengan kemampuan diri. Baru-baru ini tersebar satu gambar di media-media sosial yang menunjukkan seorang guru tahun enam sekolah yang sedang menyuapkan makanan kepada seorang calon UPSR yang patah pergelangan tangan kanannya. Sikap guru tersebut membuktikan guru bukan sekadar pendidik, tetapi juga seorang ibu dan kaunselor yang sentiasa menggalakkan dan meningkatkan potensi pelajar. Di era teknologi ini juga, guru-guru abad ke-21 perlu mempunyai kemahiran menggunakan media dan teknologi maklumat terkini. Guru perlu memanfaatkan penggunaan ICT bagi meningkatkan kualiti pembelajaran dan pengajaran di dalam bilik darjah. Tambahan pula, apabila guru berhadapan dengan generasi digital pada masa kini, guru tiada pilihan. Kemahiran menggunakan komputer, teknologi dan ICT juga semestinya perlu ada pada guru-guru abad ke-21 ini.

Happy Ending Tirai Tahun 2017

Sepanjang bergelar ahli akademik sejak tahun 2006, tahun 2017 ini boleh saya katakan tahun yang paling produktif dalam kerjaya saya. Perasaannya, penat tapi saya puas. Alhamdulillah, tahun 2017 sangat meriah dengan penerbitan artikel dalam jurnal dan prosiding berindeks scopus yang berjumlah 25 artikel. Artikel-artikel ini merupakan hasil tulisan saya, pelajar-pelajar saya serta rakan-rakan seangkatan di UTM mahupun universiti awam yang lain. Alhamdulillah, jumlah artikel dalam jurnal/prosiding berindeks scopus saya sehingga penghujung tahun 2017 ialah sebanyak 46 artikel. Tahun 2017 juga mencatatkan hasil tulisan saya yang ke-62 di suratkhabar sejak saya menulis di mana-mana ruangan akhbar seperti Forum dan Komentar pada tahun 2011. Sepanjang hidup di muka bumi Allah s.w.t ini juga, tahun 2017 menyaksikan saya paling kerap ke luar negara. Opss.. bukan untuk bercuti, tetapi untuk bekerja. Pada awal tahun 2017, saya ke Dubai dan Abu Dhabi di UAE untuk membentangkan satu kertas kerja persidangan di sana dan Alhamdulillah, kertas kerja saya dipilih sebagai kertas persidangan terbaik. Pada bulan Mac saya ke Bangkok Thailand untuk menyertai satu lawatan Akademik ke Rajamangala University of Technology Thanyaburi (RMUTT) Thailand dan bulan April ke Vietnam bagi menguruskan Surat Kerjasama antara Fakulti Pendidikan UTM dengan Phu Yen University, bulan Mei ke Banjarmasin dan Makassar di Indonesia bagi memenuhi jemputan sebagai keynote speaker di dua buah universiti di sana sebelum terbang ke Astana Kazakhstan pada bulan Ogos sebagai invited speaker di sana. Pembentangan di persidangan sentiasa menjadi platform kepada saya untuk berkongsi hasil kajian di samping menimba sebanyak mungkin ilmu dari ahli-ahli akademik yang lain. Sehubungan itu, saya telah menghadiri satu persidangan di Singapura pada bulan Julai dan satu lagi persidangan di Hong Kong baru-baru ini. Secara keseluruhannya, sebanyak tujuh negara telah saya kunjungi. Bak kata orang, sambil menyelam minum air. Hasil lawatan ke negara-negara tersebut, sempat jua saya tulis dan terbitkan empat buah travelog dalam tahun 2017 ini yang disiarkan dalam majalah Dewan Siswa dan majalah Backpackerz. Alhamdulillah, hari ini di Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Gombak, saya diberikan Awards for Publication Excellence untuk kategori Young Scientist (25-34 tahun) dalam bidang Social Sciences & Humanity. Ya, ini merupakan satu kisah gembira sempena berlabuhnya tirai jendela 2017, tetapi apa yang lebih penting, semoga ini akan menjadi pemangkin untuk menjelmakan kisah-kisah kejayaan di tahun-tahun mendatang, insha Allah.

Pencapaian Matematik TIMSS 1999, 2003, 2007, 2011 dan 2015: Di Mana Kedudukan Malaysia Dalam Kalangan Negara Asia Tenggara?

Salah satu pentaksiran antarabangsa khususnya dalam subjek Matematik yang disertai Malaysia ialah Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS). Walau bagaimanapun, pencapaian Malaysia dilihat tidak konsisten sejak penglibatannya pada tahun 1999. Bagaimana pencapaian subjek Matematik dalam kalangan pelajar di Malaysia? Bagaimana pula pencapaian Malaysia jika dibandingkan dengan negara-negara Asia Tenggara lain yang turut mengambil bahagian?

Jangan lupa baca artikel saya di pautan berikut

https://www.researchgate.net/publication/321937275_Pencapaian_Matematik_TIMSS_1999_2003_2007_2011_dan_2015_Di_Mana_Kedudukan_Malaysia_Dalam_Kalangan_Negara_Asia_Tenggara

Artikel ini  membincangkan pencapaian subjek Matematik dalam pentaksiran TIMSS pada tahun 1999 sehinggalah yang terkini iaitu pada tahun 2015. Pencapaian ini turut dibandingkan dengan pencapaian negara-negara Asia Tenggara lain yang turut menyertai pentaksiran TIMSS. Perbincangan ini meliputi perbandingan dari setiap domain iaitu Domain Kandungan (Nombor, Pecahan, Ukuran, Data, Geometri dan Algebra) dan Domain Kognitif (Pengetahuan, Penggunaan & Penaakulan). Selain itu, pencapaian pelajar Malaysia dan negara-negara Asia Tenggara yang lain untuk beberapa soalan Matematik TIMSS terpilih turut dibincangkan.

Ranking Subjek Pendidikan Merentas Universiti di Malaysia Sejak 2014

Berikut merupakan kedudukan subjek pendidikan merentas universiti-universiti di Malaysia sejak tahun 2014 menurut QS World Ranking. Tiga buah universiti iaitu Universiti Malaya, Universiti Putra Malaysia dan Universiti Sains Malaysia merupakan tiga buah universiti yang kekal berada dalam senarai sejak tahun 2014 sehinggalah tahun 2017. Manakala Universiti Teknologi Malaysia mula berada dalam ranking pada tahun 2016 iaitu di kedudukan 201-300, dan mencatatkan peningkatan pada tahun 2017 di kedudukan 151-200. Semoga UTM terus mengorak langkah untuk tahun-tahun terkehadapan, inshaAllah.

Sumber gambar: Website QS World Ranking

Kedudukan Universiti-Universiti Malaysia dalam Bidang Pendidikan

Jangan Leka Dengan Kejayaan Kepada Yang Berjaya Dan Tanamkan Semangat Untuk Berubah Kepada Yang Kurang Berjaya

Pertama sekali, tahniah diucapkan kepada murid yang memperolehi keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) yang diumumkan hari ini. Kepada yang kurang berjaya, diharapkan tidak berputus asa dan gandakan lagi usaha anda pada masa akan datang. Perjalanan anda masih jauh dan banyak lagi peringkat pengajian yang bakal anda tempuh sebelum dapat menggapai impian dan cita-cita kalian. UPSR hanyalah satu bentuk penilaian sumatif yang menguji pencapaian kognitif terhadap segala yang telah dipelajari sepanjang berada di peringkat sekolah rendah. Kognitif di sini merujuk kepada empat kemahiran yang digariskan dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) yang dilaksanakan mulai tahun 2011 iaitu membaca, menulis, mengira dan menaakul. Kejayaan dalam peperiksaan tersebut dapat menentukan di mana murid dapat menyambung pengajian menengah mereka sama ada di sekolah berasrama penuh (SBP), Maktab Rendah Sains Mara (MRSM), sekolah menengah harian biasa atau sebagainya. Walau bagaimanapun, tidak kira di mana dan jenis sekolah yang bakal menjadi tempat anda belajar, apa yang paling penting ialah kesinambungan kecemerlangan yang telah diperolehi di peringkat sekolah rendah diteruskan di peringkat menengah yang perjalanannya pasti lebih mencabar. Momentum kecemerlangan semasa di sekolah rendah perlu dikekalkan dan dipertingkatkan semasa berada di sekolah menengah. Jangan terlalu berpuas hati dengan kejayaan yang baru sahaja bermula sedangkan perjuangan yang lebih mencabar bakal ditempuhi.

Sumber gambar: https://www.mysumber.com/keputusan-upsr.html

Cabaran yang mungkin akan dihadapi ialah apabila murid menyambung pelajaran di sekolah menengah harian biasa yang mana kehidupan mereka sebagai murid lebih bebas. Berbanding dengan murid yang menyambung pendidikan menengah mereka di sekolah berasrama yang aktiviti mereka lebih terkawal, murid sekolah menengah harian biasa harus bijak memilih rakan. Kebiasaannya sesebuah sekolah menengah menempatkan murid yang datangnya dari pelbagai sekolah rendah sewaktu mereka menamatkan pendidikan rendah mereka. Mereka akan bertemu dan bergaul dengan rakan-rakan baru dari kawasan berdekatan. Justeru di sini murid perlu bijak memilih rakan sebaya. Banyak kajian menunjukkan pengaruh rakan sebaya merupakan salah satu faktor utama terlibatnya pelajar dalam kancah gejala sosial. Tambah-tambah lagi dalam umur yang sedang meningkat, mereka mudah dipengaruhi untuk mencuba sesuatu yang baru. Oleh yang demikian, murid yang bakal memulakan pendidikan peringkat menengah, semuanya terletak di tangan anda kerana andalah yang bakal menentukan masa depan anda. Keputusan cemerlang dalam UPSR bukanlah segala-galanya. Malah kalau diperhatikan, mahupun berdasarkan pengalaman dan amalan untuk mendapatkan pekerjaan, ataupun mendapatkan tempat di institusi pendidikan tinggi, pencapaian dalam UPSR tidak diperlukan. Bukan untuk menidakkan kepentingan peperiksaan UPSR, keputusan cemerlang dalam UPSR seharusnya memberikan tambahan motivasi kepada murid untuk terus berusaha untuk mencapai keputusan yang lebih baik dalam peperiksaan-peperiksaan lain yang jauh lebih penting. Satu lagi perkara yang perlu kita ketahui ialah masyarakat kita yang mendefinisikan kejayaan hanya dari keputusan peperiksaan yang berasaskan kertas dan pen semata-mata. Sebagaimana yang kita ketahui, sistem pendidikan di Malaysia telah melaksanakan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS). PBS bertujuan untuk mentaksir murid secara holistik iaitu menilai aspek kognitif, afektif dan psikomotor selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Disebabkan itu, setiap murid tahun enam menerima empat pelaporan serentak iaitu keputusan UPSR dan tiga komponen PBS; Pentaksiran Sekolah (PS), Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum (PAJSK) dan Pentaksiran Psikometrik (PPsi). Tidak dapat dinafikan kemahiran kognitif yang diukur melalui peperiksaan UPSR itu penting, tetapi harus kita ingat bahawa kebolehan murid adalah pelbagai dan seseorang yang kurang atau tidak berjaya dalam peperiksaan UPSR tidak semestinya tidak mempunyai masa hadapan yang cerah. Malah negara kita kini telah menumpukan perhatian kepada penawaran bidang Pendidikan Vokasional dan Teknik (TVET) untuk mereka yang lebih cenderung untuk memiliki kemahiran dan latihan yang diperlukan oleh negara pada masa kini dan akan datang. Oleh yang demikian, kepada murid yang kurang berjaya, jangan melihat ke belakang kerana anda tidak dapat mengubahnya. Jadi tanamkan azam untuk berubah dan gandakan usaha untuk lebih berjaya pada masa akan datang.

Sumber gambar:https://maria-hence14.deviantart.com/art/Failure-is-a-Part-of-Success-527771731

Tidak dapat dinafikan bahawa peperiksaan adalah penting, dan anda layak mendapat usaha terbaik anda, tetapi kehidupan akan berterusan walau apa pun di penghujungnya. Anda juga harus ingat bahawa kegagalan itu sendiri adalah penting. Orang tidak berjaya pada semua yang mereka lakukan sepanjang masa. Apabila anda gagal dan belajar untuk menangani kegagalan tersebut dengan sewajarnya boleh membantu anda melakukan lebih baik pada masa akan datang. Ibu bapa turut memainkan peranan penting dalam memastikan kesinambungan kejayaan anak-anak mereka di peringkat selanjutnya. Sokongan, kata-kata semangat dan galakan harus dipertingkatkan dan usah kecewa sekiranya anak-anak anda gagal atau kurang berjaya dalam UPSR kerana UPSR bukanlah penentu masa depan anak anda. Kata-kata dorongan perlu berterusan agar anak-anak tidak putus asa. Penting juga bagi ibu bapa untuk lebih rasional tentang pencapaian anak mereka. Kecerdasan anak-anak adalah pelbagai. Seseorang murid itu mungkin sangat lemah dalam matematik tetapi cemerlang dalam bahasa. Selain itu, selaras dengan konsep pentaksiran berasaskan sekolah yang diaplikasikan dalam sistem pendidikan di Malaysia pada hari ini, maksud pentaksiran itu sendiri membawa kepada proses mengumpul maklumat tentang pencapaian murid secara berterusan bagi tujuan penambahbaikan terhadap aspek pengajaran, pembelajaran dan kurikulum pada masa hadapan. Dalam konteks UPSR, analisis pasca peperiksaan tersebut jarang dapat meningkatkan hasil dari kumpulan murid pada tahun semasa kerana mereka akan melangkah masuk alam persekolahan menengah, tetapi dapat membantu guru memperbaiki cara pengajaran mereka, dan menambahbaik kaedah pembelajaran murid dalam meningkatkan pencapaian murid yang akan menghadapi peperiksaan UPSR pada tahun-tahun seterusnya.

 

Research Groups in the Faculty of Education, Universiti Teknologi Malaysia (UTM)

Salam everyone. Here are the 8 Research Groups (RG) available in the Faculty of Education, Universiti Teknologi Malaysia (UTM)

Research Group 1 : Science and Mathematics Education (SME)

Science and Mathematics Education (SME) Research Group has a long history within the Faculty of Education as an active and influential research group. It brings together a strong team of notable academics, experienced teaching practitioners and graduate students who share common passion to promote and improve the quality of science and mathematics education in schools both nationally and internationally. The group seeks to build new professional knowledge by undertaking high quality science and mathematics education research which informs, challenges and transforms the learning and teaching of science across learning communities. Areas of research interest and expertise include; encouraging and exploring understanding of scientific literacy, teaching to promote student conceptual understanding, investigating the Nature of Science and Mathematics (NoSM), the role of values in science and mathematics education, teaching emerging in virtual classrooms and the design of innovative pedagogy to improve the quality of science and mathematics education and student engagement. The group shares strong research links with several highly regarded international science and mathematics education groups and regularly undertakes collaborative research projects, science and mathematics teachers’ professional learning programs and publications.

Areas of Expertise and Strength:
• Philosophy in Science, Technology, Engineering and Mathematics Education
• Curriculum in Science, Technology, Engineering and Mathematics Education
• Teaching and Learning in Science, Technology, Engineering and Mathematics Education
• Assessment in Science, Technology, Engineering and Mathematics Education
• Problem solving in Science, Technology, Engineering and Mathematics Education
• Thinking skills in Science, Technology, Engineering and Mathematics Education
• Technology in Science, Technology, Engineering and Mathematics Education
• Current issues in Science, Technology, Engineering and Mathematics Education
• Creativity and Innovation in Science, Technology, Engineering and Mathematics Education
• Reflective Teaching in Science, Technology, Engineering and Mathematics Education

Research Group 2 : Creative & Innovative Technology in Education (CITE)

Creative and Innovative Technology in Education (CITE) Research Group emerges from a wide array of new media research activities taking place across the university. The core emphasis of this group is on redefining and developing concepts related to digital and electronic technologies, creative applications and solutions that will enhance our human interaction and cultural engagement. Ranging from interactive media and performance to virtual environments and artificial life experiments, this research group locates itself at the forefront of its specific fields. Current research activities of CITE Research Group are in the areas of Personalize Learning, Human Computer Interaction, Meaningful Interactive Learning, ICT Based Instruction Design, E-learning, Web Technology, Online Education Testing, Learning Analytic and also learning through Social Networking.


Areas of Expertise and Strength:

• Social Learning Environment
• Teaching and Learning Strategy through Technology
• Learning Trends through Technology
• Digital Learning Resources
• Technology Impact in Life

 

Research Group 3 : Counselling and Psychological Wellness (CPW)

Counselling and Psychology is the field that is relevant in many areas such as management, education, social and health. Self- development, human character and personality can be highlighted as subjects of research for this research group. Development includes the stages of testing, measurement, evaluation and assessment for individuals or groups and it can embrace domains of cognitive, affective and psychomotor. This research group will ultimately aim for self-esteem development, mental health and wellbeing in producing holistic and balanced human beings. Research members are experts in counselling and guidance, Counselling Psychology, Counselling and supervision, Positive Psychology, Social Psychology, Individual and group psychotherapy, Psychological testing and assessment, Stress management, Career Coaching and Mentoring, Holistic Assessment, Instrumentation and Psychometrics, educational supervision, educational Philosophy.

Areas of Expertise and Strength:

• Mental health and psychological wellbeing
• Developing psychological instrument using valid psychometrical analysis
• Individual and Group counselling therapy in human development

Research Group 4 : Educational Growth and Human Development (EGHD)

Lifelong learning

The purpose of this area is to investigate the mechanisms of lifetime human development and formation through lifestyle, culture, work (technology), and sports, primarily within the school, but also within family, community, and workplace. Furthermore, this area studies the ways in which corresponding educational systems can become more systematic, approaching the matter with historical and empirical analyses of the cultural and societal factors inherent in education and human development. It examines the societal and national organizational functions and structures of education both in and out of schools from the standpoint of securing lifelong educational opportunity for individuals, and it aims in particular to produce professionals with outstanding ability, who are able to inquire theoretically into the mechanisms of lifelong human development.

Sports Science for Lifelong learning

This research area is concerned with the multitude of issues related to physical and sports activities engaged in over the course of a lifetime. While including perspectives from related areas such as sports participation, physical sciences and exercise therapy, various topics related to human physical activities and sports activities are explored within the framework of lifelong development and physical education.

Areas of Expertise and Strength:

• Human development and growth (lifestyle, culture, work, sports etc) through education
• Sports talent identification and mass sports
• Healthy lifestyle sustainability

Research Group 5 : Higher Education Research Group (Higher Ed)

Higher Education Research Group (Higher Ed), is a cross-disciplinary community of researchers, supports research and understanding about students and geography of higher education. This inclusive and facilitative group of researchers promote communities of pedagogic research to inform practice and promote high quality university learning through active and practical approaches to teaching and learning.

Areas of Expertise and Strength:
• Student engagement
• Comparative education
• Continuing professional development
• Policy studies in higher education
• Geography of higher education
• Student affairs in higher education
• Academic leadership
• Mental health and well being of higher education

Research Group 6 : Technical and Vocational Education and Teaching (TVET)

Technical Vocational Education and Training (TVET) is a field which has been acknowledged by government, development agencies and academicians for its potential to offer economic, social, technological, and societal sustainability. TVET research also includes studies on everyday reality such as policies. TVET remains a veritable means of reducing poverty, industrialization and economic development of the world. Innovations in TVET research promises to evolve outcomes that will help in re-engineering TVET to improve technical teacher education, up-skilling researchers and develop instructional materials which will be used in technical schools, Vocational Colleges, Community Colleges, polytechnics, and universities.


Areas of Expertise and Strength:

• Assessment
• Cognitive Science
• Curriculum Reform
• Evaluation
• Human Capital Development
• Learning Technologies
• Management
• Pedagogical Methods
• Policies
• Technical and Vocational education Practice

Research Group 7 : Lifelong Education and Assessment (LLEA)

Lifelong education can be defined as a process of both deliberate and unintentional opportunities influencing learning throughout one’s life span. Lifelong education can be provided through informal, formal and non-formal education processes. Dimensions of lifelong education have also been detailed along with its goals. Education is processes, events, activities and conditions which assist and encourage learning. Human beings consciously or unconsciously keep on learning and training themselves throughout their lives. This may be a result of the influence of the surroundings which mould their behaviour, their concept of life and the content of their knowledge. LLEA research group focuses on two main interests in education; educational psychology and assessment. The group aims to strengthen research knowledge and skills by employing varieties of quantitative and qualitative research designs as well as applying statistical methods of data analysis (SEM,AMOS, Factor analysis: EFA&CFA, Rasch, Nvivo etc). In addition, LLEA group works towards training, writing and publishing. Research areas involve psychological testing, assessment and evaluation in education, school-based assessment, special education assessment, educational assessment, educational psychology, motivation, personality, spiritual ability/intelligent, school readiness profile, reading readiness, student readiness, child development and any research related to educational psychology and assessment.

Areas of Expertise and Strength:

• Child Development
• Gifted Education
• Parenting
• Measurement and evaluation in education
• Special Education
• Open online and Distance Education
• Psychological Testing and Instrumentation
• Educational Psychology (motivation, personality, etc)

Research Group 8 : Community Development and Education (CDE)

Community Development and Education (CDE) Research Group is established on the basis of improving the interaction between universities and society. This group focuses on conducting research related to service and provide contribution which can have significant impact on community development. The types of service provided to the community are not subjected to a single field, but can also cover many areas such as community service, service learning, education to the public and others.

Areas of Expertise and Strength:

• Training and Education to community
• Community Service
• Service Learning

 

UTM Menerima Penarafan Enam Bintang (Sangat Cemerlang) Dalam SETARA 2017

Tahniah Universiti Teknologi Malaysia (UTM) kerana menerima penarafan enam bintang (sangat cemerlang), iaitu pengiktirafan tertinggi dalam Sistem Penarafan Institusi Pendidikan Tinggi (SETARA) 2017. SETARA 2017 telah dikendalikan oleh Agensi Kelayakan Malaysia (MQA). Ia merupakan usaha penambahbaikan secara berterusan (Continous Quality Improvement (CQI))  dari Kementerian Pendidikan Tinggi Malaysia (KPT) dalam meningkatkan budaya penambahbaikan kualiti akademik secara berterusan. Perkara ini penting dalam menjamin kualiti akademik, kebertanggungjawaban dan prestasi setiap universiti awam dan universiti swasta di Malaysia dengan memberikan penekanan terhadap pengajaran dan pembelajaran peringkat ijazah pertama. SETARA adalah satu proses penting bagi mengukur kedudukan pencapaian sesebuah universiti. Menurut Menteri KPT Malaysia, Datuk Seri Idris Jusoh, SETARA 2017 dilaksanakan melalui penilaian beberapa kriteria  seperti keupayaan pensyarah, kewangan yang kukuh, kualiti pengajaran dan pembelajaran serta hasil penyelidikan dan inovasi.

Pengalaman Pertama Saya Dalam Night Run!

Buat pertama kalinya dalam hidup, saya menyertai larian jarak jauh di Sundown Marathon Iskandar 2017 yang bertemakan Sleep Can Wait. Tergerak hati saya untuk terus bersetuju atas jemputan seorang rakan untuk menyertai larian tersebut. Saya bersetuju atas beberapa faktor; 1)untuk mencabar diri sendiri dalam melihat sejauh mana saya boleh pergi dalam larian kerana hampir setiap petang, selepas balik bekerja saya akan ke gymnasium apartment untuk melakukan latihan kardio di atas treadmill, 2)untuk mendapatkan pengalaman berlari dalam acara Night Run, kerana selama ini saya hanya buat tak tahu sahaja mengenai acara-acara larian yang menjadi tren dan lifestyle pada masa kini, dan 3)pastinya sebagai senaman untuk mengeluarkan peluh kerana sekarang saya dalam fasa untuk menurunkan berat badan.

Berikut merupakan pengalaman kali pertama Night Run saya:
Ada sahabat yang nasihatkan sekiranya saya hanya sekadar suka-suka untuk menyertai larian tersebut, jangan ambil jarak yang jauh. Apatah lagi untuk first timer macam saya. Dalam acara larian biasanya terdapat beberapa kategori seperti 5km, 10km, 21.1km dan 42.195km. Buat pengetahuan semua (saya pun baru tahu), istilah marathon hanya digunakan untuk larian yang mempunyai jarak rasmi 42.195 km, dan separuh marathon semestinya separuh daripada jarak tersebut iaitu 21.1km. Kurang daripada jarak itu, terpulanglah kepada penganjur untuk menamakannya. Dalam acara Sundown Marathon Iskandar 2017 yang saya sertai baru-baru ini, untuk larian berjarak 5km, ia dinamakan sebagai Fun Run, dan larian berjarak 10km, ia dinamakan 10km challenge. Disebabkan 5km Fun Run tidak disediakan Finisher Medal, maka saya menyertai 10km challenge.
Semasa saya menyertai larian 10km challenge, peserta lelaki dan wanita dilepaskan serentak. Awal-awal lagi, saya tetapkan hati bahawa saya sertai larian hanya untuk menikmati larian ini. Saya tidak terlalu memikirkan tentang peserta-peserta lain yang sangat hebat sama ada peserta lelaki mahupun peserta wanita. Saya melihat ramai pelari yang hebat yang jauh meninggalkan saya, tetapi saya berfikiran positif. Barangkali mereka telah berpuluh-puluh kali menyertai acara larian, jadi setakat 10km semestinya tidak menjadi halangan kepada mereka. Mereka juga mungkin mempunyai target tertentu untuk larian mereka (biasanya hadiah disediakan untuk Top 3). Target saya, finisher medal sudah memadai. Untuk acara 10km, cut-off time untuk menamatkan larian ialah 2.5 jam. Worse come to worse pun, kalau jalan kaki dengan cepat pun, boleh cover 10km dalam masa yang ditetapkan. He..he..he
Laluan larian 10km mengkehendaki pelari membuat pusingan U selepas berlari sejauh 5km, untuk melengkapkan jarak 10km. Apabila saya melihat ramai sebenarnya pelari berada di belakang, saya semakin bersemangat untuk meneruskan larian. Dalam hati “boleh tahan juga larian aku..hihihi”. Air disediakan di stesen-stesen tertentu pada setiap jarak 2.5km. Jadi saya boleh anggarkan jarak yang telah saya lalui dengan berapa jauh lagi jarak yang bakal saya tempuhi.

Selalunya setiap petang, semasa berlari atas treadmill, saya setkan kadar larian saya ialah 8km/jam. Kebiasaannya saya boleh bertahan selama 40 minit tanpa henti iaitu, dari maksud matematiknya, larian saya hanya boleh mencapai jarak sejauh 5.3 km sahaja. Tetapi keputusan larian yang saya perolehi agak mengejutkan saya.. jeng.. jeng… jeng… Ini bermaksud keupayaan berlari di atas treadmill tidak membayangkan keupayaan sebenar anda berlari di atas jalan raya.
Ini adalah keputusan rasmi yang saya perolehi untuk larian saya.
Saya berjaya menghabiskan larian 10km dalam masa lebih kurang 1 jam 8 minit. Untuk larian, kita akan diberikan keputusan Finish Time dan Net Time. Finish Time ialah masa yang diambil sebaik sahaja wisel ditiupkan untuk larian dilepaskan hingga kita sampai ke garisan penamat. Nett time adalah masa yang diambil oleh pelari dari sebaik sahaja melepasi garisan permulaan (walaupun anda mungkin dalam kelompok belakang ketika larian dilepaskan) sehinggalah kita sampai ke garisan penamat. Barangkali ramai yang nak tahu, bagaimana masa direkodkan. Untuk program larian yang berprestij, teknologi catatan masa digunakan dan pelari berlari dengan menggunakan cip komputer yang melekat pada bib nombor yang dipin di baju anda. Berbalik kepada keputusan rasmi saya (merujuk kepada Net Time saya) iaitu 1 jam 7 minit yang membawa maksud kadar larian saya lebih kurang 9km/jam. Boleh tahan dan jauh berbeza dengan keupayaan saya berlari atas treadmill. Dari segi keputusan, kedudukan saya secara keseluruhan ialah 194 daripada 1222 peserta yang menyertai 10km challenge iaitu Top 14%. Okay lah kan?. Tetapi keputusan keseluruhan tersebut tidak mengambil kira jantina. Jadi kalau mengikut kategori lelaki 10km, kedudukan saya ialah 172 daripada 682 pelari lelaki iaitu, seramai 22 pelari wanita mengatasi saya. Dan dalam kelompok peserta lelaki tersebut, saya berada dalam top 25%. Cuba teka berapa bilangan peserta larian 10km wanita, dan berapa bilangan peserta wanita di belakang saya?Hahaha.. dah macam belajar Statistik.
Sesungguhnya pengalaman ini merupakan langkah pertama saya untuk menyertai larian-larian lain pada masa hadapan, inshaAllah. Betullah kata orang, lebih baik lewat daripada tidak pernah.

Penerimaan Kertas Kerja Persidangan di EARCOME 2018

Alhamdulillah. Kertas persidangan saya diterima untuk dibentangkan di The 8th ICMI-East Asia Regional Conference on Mathematics Education (earcome2018) yang bakal diadakan di Taiwan pada Mei 2018. Menariknya tentang persidangan ini ialah:

Sumber gambar: http://earcome8.math.ntnu.edu.tw/

1. Ia merupakan persidangan antarabangsa yang memfokuskan kepada bidang Pendidikan Matematik sahaja, yang bermaksud setiap sesi selari yang diadakan cukup relevan dengan bidang saya. Jarang saya jumpa persidangan sebegini diadakan di Malaysia kerana kebiasaannya persidangan yang diadakan bertemakan pendidikan secara umum. Barangkali adalah satu atau dua sesi selari yang berkaitan dengan Pendidikan Matematik.

2. Persidangan ini hanya diadakan sekali dalam setiap tiga tahun. Ia seperti “Sukan Asia” dalam bidang pendidikan Matematik yang akan mengumpulkan ahli-ahli akademik dan penyelidik dalam bidang tersebut dari seluruh dunia.

3. Conference ini tidak menyediakan penerbitan berindeks Scopus mahupun ISI, sebaliknya hanya prosiding biasa yang diberikan. Malah saya jangkakan tiada sijil akan diberikan. Ini kerana matlamat utama persidangan ini adalah untuk memberi peluang kepada penyelidik berkongsi hasil penyelidikan masing-masing dengan penyelidik lain. Sememangnya saya tak sabar untuk berkongsi hasil kajian di samping memungut seberapa banyak ilmu untuk dikongsikan bersama pelajar-pelajar saya, inshaAllah.

4. Disebabkan tiada penerbitan berindeks scopus mahupun ISI disediakan, maka saya tidak dibenarkan untuk menggunakan geran penyelidikan untuk membiayai penyertaan saya di persidangan tersebut. Tapi saya sudah mula menabung sedikit setiap bulan sejak dua bulan yang lalu hanya untuk menyertai persidangan ini

Student-Centred Learning Rooms at the Faculty of Education, UTM

Faculty of Education, Universiti Teknologi Malaysia (UTM) prioritizes the use of learning spaces to enhance students’ learning. Thus, one of the initiatives is the establishment of Student-Centred Learning Room which is expected to fulfil all types of teaching and learning experiences and the room also is conducive towards the implementation of New Academia Learning Innovation (NALI) since it creates flexible learning environment. Faculty of Education has two Student-Centred Learning (SCL) rooms. The motivation to implement active learning spaces in the faculty is derived from New Academia Learning Innovation (NALI) initiative which emphasises blended learning approach.The project has received positive feedback from the users who got to experience the transition of teaching and learning from conventional way to student-centred approach. The learning spaces in Faculty of Education benefit students, academician as well as the administration. The teaching and learning approach in the Pedagogy component is intended to be fostered in the learning spaces.

It is based on NALI framework- which is to accomodate all teaching and learning styles needed (flexible style according to the users). As a result, various teaching and learning approaches have been conducted such as active learning, scenario-based learning, collaborative learning etc. General observation showed that the users were able to adjust their learning needs based on their preferred learning/teaching styles.Then, the aspect of Design which is in the space component relates to matters regarding environment, furniture and technology which can assit the fostering of diffent learning styles. Thus, furniture such as movable chairs, round table, whiteboards attached around the room, and projector/TV at each side of the wall play important role in making the space multi-purpose. The equipment built in the learning space contributes towards complete and meaningful learning process. The facilities provide unexpected learning outcomes especially among conventional-style instructors. Therefore, as the preparation of the learning spaces needed careful planning and budgeting, a special task-force was formed consisted of members from all departments in the faculty. Consequently, the existing facilities able to cater to different types of teaching and learning process. However, issues on room safety and the use of equipment can be solved over the time. Students’ level of understanding of course content and class participation have increased when their classes were conducted in the student-centred space.
The last component which is Technology concerns with how technology can be used to maximize the benefits of learning spaces. Technological devices built in the spaces are wifi-connectivity, projector, and LCD television. These devices foster active participation among learners and they can assist towards achieving maximum potential of the space . Lecturers mentioned that students were seen to be more focused.
So, what are you waiting for? Do come and join us at the Faculty of Education, Universiti Teknologi Malaysia (UTM)