Tahniah cikgu Noor Suhaily Misrom!

Saya bimbing anak-anak didik saya sama rata. Tiada kurang dan tiada lebih untuk setiap pelajar. Kalau ada yang nak jumpa, saya layankan. Kalau ada yang perlukan nasihat, saya bantu apa yang termampu. Kalau ada yang mengelamun, saya cuba kejutkan dari lamunan. Tapi ada juga yang tenggelam, tak timbul-timbul ;p

Pelajar yang memperolehi anugerah ini pastinya mereka yang berusaha lebih dari apa yang saya berikan. Tahniah cikgu Noor Suhaily Misrom atas penerimaan anugerah Best Postgraduate Student untuk program Sarjana Pendidikan (Matematik). Beliau merupakan seorang guru matematik sekolah menengah yang melanjutkan pengajian master di bawah tajaan Hadiah Latihan Persekutuan (HLP).

Kajian beliau bertujuan untuk mengenal pasti keberkesanan pembelajaran melalui strategi penaakulan induktif berbantukan perisian Geogebra terhadap KBAT dan motivasi pelajar dalam topik Graf Fungsi II. Kajian beliau juga melihat sama ada terdapat korelasi antara KBAT dan penaakulan induktif pelajar. Ada tiga kumpulan terlibat dalam kajian ini iaitu, (i) kumpulan rawatan 1 (strategi penaakulan induktif berbantukan Geogebra), (ii) kumpulan rawatan 2 (strategi penaakulan induktif tanpa bantuan Geogebra) dan (iii) kumpulan kawalan (konvensional).

Nak tahu apakah dapatan kajian beliau? InshaAllah artikel beliau masih direview oleh sebuah jurnal berindeks.

Publication Workshop for Postgraduate Students 2018

Publication Workshop for Postgraduate Students is organised by Committee of Research and Publication of School of Education, Faculty of Social Sciences and Humanities (FSSH), Universiti Teknologi Malaysia (UTM). The workshop will be conducted by two speakers who are currently senior lecturer at the FSSH, UTM.

 

[Part 3] Pencapaian Cemerlang Institusi Pendidikan Tinggi (IPT) Malaysia Dalam QS World University Rankings 2019

Sambungan dari https://people.utm.my/halim/part-2-pencapaian-cemerlang-institusi-pendidikan-tinggi-ipt-malaysia-dalam-qs-world-university-rankings-2019/

Senarai ranking 1000 universiti terbaik dunia ini turut menyaksikan daripada 10 universiti terbaik di Asia Tenggara, lima daripadanya merupakan universiti dari Malaysia. Buat pertama kalinya juga universiti dari Brunei iaitu Universiti Brunei Darussalam (UBD) berada dalam kalangan 10 universiti terbaik di Asia Tenggara.

  1. National University of Singapore (NUS)
  2. Nanyang Technological University, Singapore (NTU)
  3. Universiti Malaya (UM)
  4. Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
  5. Universiti Putra Malaysia (UPM)
  6. Universiti Sains Malaysia (USM)
  7. Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
  8. Chulalongkorn University, Thailand
  9. Universitas Indonesia
  10. Universiti Brunei Darussalam (UBD)

 

Malaysia juga dalam kalangan negara Asia Tenggara mencatatkan bilangan universiti tertinggi yang berada dalam kelompok 1000 universiti terbaik dunia dengan 13 buah, diikuti Indonesia dengan sembilan, Thailand dengan lapan, Filipina dengan empat, Singapura dengan tiga, masing-masing dua universiti dari Vietnam dan Brunei. Malah kalau diperkecilkan lagi skop pencarian kepada 500 universiti terbaik di dunia, Malaysia masih lagi unggul dengan enam universiti, Indonesia dan Singapura, masing-masing tiga, Thailand dan Brunei masing-masing dua, serta Filipina dengan satu universiti. Dalam Ranking QS Top 50 Under 50 iaitu ranking universiti dunia yang berumur di bawah 50 tahun, sebanyak empat universiti Malaysia berada dalam kelompok 50 terbaik dunia iaitu, UKM, UPM dan USM masing-masing di kedudukan 13, 14 dan 15, manakala UTM di kedudukan ke 18.  Nanyang Technological University Singapura mendahului di kedudukan pertama, manakala Universiti Brunei Darussalam di tangga ke-34. Hanya tiga negara di Asia Tenggara tersebut yang mempunyai senarai universiti yang berusia 50 tahun ke bawah dalam kelompok 50 terbaik di dunia. Selain laporan mengenai ranking, laporan ini turut menunjukkan QS Star Rating. QS Stars adalah sistem penarafan yang membolehkan pelajar mendapatkan gambaran yang lebih luas tentang kualiti sesebuah institusi, dan ianya merangkumi kebolehpasaran graduan, kemudahan sukan dan penglibatan masyarakat. Ia diwujudkan untuk menggambarkan misi nuansa universiti, dan keperluan pelajar yang mungkin berminat dalam hal-hal selain daripada kedudukan ranking sesebuah universiti. Asas penilaian QS Stars mengambil kira kriteria-kriteria yang merupakan tonggak penting dalam menjadikan universiti bertaraf dunia. Ia mengambil kira beberapa faktor yang sering diabaikan dalam menentukan kedudukan universiti dan penilaian lain iaitu penyelidikan, pengajaran, kebolehpasaran, pengantarabangsaan, kemudahan, pembelajaran atas talian/ jarak jauh, tanggungjawab sosial, inovasi, seni dan budaya, keterangkuman dan kriteria pakar.

Tahniah buat institusi pendidikan tinggi Malaysia. Biarpun kedudukan kita semakin hari semakin baik, penulis tertarik dengan petikan kata-kata YBhg Menteri Pendidikan Malaysia, Dr Maszlee Malik bahawa “Kita mahu universiti di Malaysia bukan hanya dikenali kerana ranking, tetapi melalui sitasi (citation) dan karya ilmiah yang dihasilkan sarjana dalam pelbagai bidang,”.

Terima kasih

My Travel Memoirs :)

Abdul Halim Abdullah. Madrid & Tenerife Utara: Saksi Keindahan Bumi Spain Depan Mata!. Majalah Backpackerz: The Ultimate Travel Magazine. Vol. 28, Oktober 2018.
Abdul Halim Abdullah. Banjarmasin Bandar Seribu Sungai. Dewan Siswa Edisi Mei 2018.
Abdul Halim Abdullah. Kenangan Manis di Kota Astana Kazakhstan. Majalah Backpackerz: The Ultimate Travel Magazine. Vol. 22, Januari 2018.
Abdul Halim Abdullah. Melawat Abu Dhabi: Ibu Kota Mewah Emiriah Arab Bersatu. Dewan Siswa Edisi Oktober 2017.
Abdul Halim Abdullah. Mengutip Pengalaman Berharga Nha Trang & Tuy Hoa City. Majalah Backpackerz: The Ultimate Travel Magazine. Vol.18, Ogos 2017.
Abdul Halim Abdullah. Menikmati Keindahan Kota Pelabuhan Busan. Dewan Siswa Edisi Jun 2017.
Abdul Halim Abdullah. Meneroka Keindahan Bumi Seoul. Dewan Siswa Edisi Februari 2017.
Abdul Halim Abdullah. Menikmati Keindahan Kota Bandung. Dewan Siswa Oktober 2016.
Abdul Halim Abdullah. Bergerak Solo di Kota Jepun. Ruangan Kembara Berita Minggu. 13 Mac 2016.
Abdul Halim Abdullah. Negeri Victoria Penuh Istimewa. Ruangan Destinasi Mingguan Malaysia. 9 Disember 2012.
Abdul Halim Abdullah. Memori Cerita Jakarta. Ruangan Kembara Dunia Berita Minggu. 26 Ogos 2012.
Abdul Halim Abdullah. Meneroka Kota Jakarta. Ruangan Destinasi Mingguan Malaysia. 10 Jun 2012.
Abdul Halim Abdullah. Rahsia Victoria. Ruangan Kembara Dunia Berita Minggu. 6 Mei 2012.
Abdul Halim Abdullah. Kenangan Terindah di Madinah. Ruangan Kembara Dunia Berita Minggu. 31 Julai 2011.
Abdul Halim Abdullah. Mengutip Ilmu di Guangzhou, Shenzen. Ruangan Kembara Berita Minggu. 14 Mac 2010.

[Part 2] Pencapaian Cemerlang Institusi Pendidikan Tinggi (IPT) Malaysia Dalam QS World University Rankings 2019

Sambungan dari https://people.utm.my/halim/part-1-pencapaian-cemerlang-institusi-pendidikan-tinggi-ipt-malaysia-dalam-qs-world-university-rankings-2019/

Kriteria-kriteria yang diambilkira oleh QS dalam menentukan kedudukan sesebuah universiti dalam QS World Ranking seperti reputasi akademik (40%), reputasi majikan (10%), nisbah pelajar kepada staf fakulti (20%), sitasi mengikut staf (20%), nisbah staf antarabangsa (5%) dan nisbah pelajar antarabangsa (5%). Dalam kriteria reputasi akademik, pandangan lebih dari 80000 individu yang berada dalam bidang pendidikan tinggi diperolehi yang mana pandangan ini meliputi aspek kualiti pengajaran dan penyelidikan sesebuah universiti. Kriteria ini menyumbang peratus paling besar berbanding kriteria-kriteria lain dalam menentukan kedudukan sesebuah universiti dalam ranking dunia. Kriteria reputasi majikan pula melibatkan pandangan majikan yang mengenalpasti institusi-institusi yang mereka fikirkan menghasilkan graduan yang cekap, inovatif dan efektif. Kriteria nisbah pelajar kepada fakulti pula melihat kepada sejauh mana sesebuah institusi menyediakan pelajar dengan akses kepada pensyarah, manakala sitasi mengikut fakulti merujuk kepada bilangan sitasi yang dimiliki oleh artikel-artikel yang dihasilkan oleh ahli akademik sesebuah institusi dalam tempoh lima tahun kebelakang. Bilangan staf dan pelajar antarabangsa juga diambilkira dalam menentukan ranking sesebuah universiti kerana apabila sesebuah universiti berupaya menarik staf dan pelajar dari seluruh dunia, ini menunjukkan ia mempunyai jenama antarabangsa yang kukuh.

Jadual 1: Perbandingan Kedudukan Universiti di Malaysia untuk tahun 2018 dan 2019

Universiti Kedudukan 2018 Kedudukan 2019
Universiti Malaya (UM) 114 87
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) 230 184
Universiti Putra Malaysia (UPM) 229 202
Universiti Sains Malaysia (USM) 264 207
Universiti Teknologi Malaysia (UTM) 253 228
UCSI University 481
Universiti Teknologi Petronas (Petronas) 601-650 521-530
Taylor’s University 601-650
Universiti Utara Malaysia (UUM) 701-750 601-650
International Islamic University Malaysia (IIUM) 701-750 651-700
Universiti Tenaga Nasional (UNITEN) 701-750
Universiti Teknologi MARA (UiTM) 751- 800 751-800
Multimedia University (MMU) 801-1000

Dengan data yang ada, penulis cuba analisis bagaimana UCSI yang baru pertama kali berada dalam ranking, dan terus melonjak ke kedudukan 481 terbaik dunia, dan keenam terbaik di Malaysia (berada di belakang kesemua lima universiti penyelidikan di Malaysia). Salah satu faktor utama ialah bilangan pelajar antarabangsa. Berdasarkan data, jumlah pelajar di UCSI ialah seramai 6,495 dan dari jumlah tersebut, seramai 1,647 merupakan pelajar antarabangsa yang berasal 80 buah negara. Penulis cuba bandingkan dengan universiti terbaik di Malaysia, iaitu Universiti Malaya (UM) untuk kriteria tersebut. Terbukti itulah satu-satunya kategori yang berjaya UCSI atasi UM. Skor UCSI untuk kategori tersebut ialah 75.4 iaitu tertinggi dalam kalangan universiti di Malaysia, manakala skor UM ialah 61.2. Begitu juga dengan Taylor’s University yang baru pertama kali berada dalam senarai, yang mencatatkan skor kriteria tersebut sebanyak 63.4. UCSI juga aktif bekerjasama dengan universiti terkemuka iaitu Ivy League, Russell Group, Universitas 21 and Australia’s Group of Eight. Ivy League merujuk kepada lapan universiti swasta di bahagian Utara Timur Laut Amerika Syarikat seperti Brown University dan Harvard University. The Russell Group pula merujuk kepada 24 buah universiti terkemuka di UK yang cemerlang dalam bidang penyelidikan, menawarkan pengalaman pengajaran dan pembelajaran yang terbaik dan serta menjalinkan hubungan yang erat dengan sektor awam dan swasta. Antaranya termasuklah University of Cambridge, University of Oxford dan Imperial College London. Australia’s Group of Eight (Go8) pula adalah kumpulan universiti terkemuka di Australia, yang intensif dalam bidang penyelidikan dan komprehensif dalam bidang pendidikan umum dan profesional. Antaranya termasuklah The University of Melbourne dan The Australian National University. Universitas 21 (U21) adalah rangkaian universiti-universiti terkemuka dunia yang berintensifkan penyelidikan dan memperkasakan ahli untuk berkongsi kejayaan, berkolaborasi merentas sempadan dan memupuk pertukaran pengetahuan secara global. Universiti-universiti tersebut mewakili rantau tertentu. Contohnya untuk rantau Asia Tenggara, ianya diwakili National University of Singapore (NUS). Hal ini membuktikan betapa besarnya kesan aktiviti mahupun aspek pengantarabangsaan dalam menentukan ranking sesebuah universiti.

Bersambung……

[Part 1] Pencapaian Cemerlang Institusi Pendidikan Tinggi (IPT) Malaysia Dalam QS World University Rankings 2019

Pada tanggal 7 Jun 2018 yang lalu,  QS World University Rankings 2019 telah diumumkan. Ia merupakan satu penilaian tahunan yang memberi pengiktirafan pada universiti-universiti terbaik di seluruh dunia. Berbanding tahun-tahun sebelum ini, ranking 2019 ini dilihat terbaik buat institusi pendidikan tinggi di Malaysia. Berdasarkan laporan ranking 2019 tersebut, sebanyak 13 buah universiti Malaysia berjaya disenaraikan antara 1000 universiti terbaik di dunia. Bilangan ini merupakan yang tertinggi berbanding dengan tahun-tahun sebelumnya, iaitu hanya lapan universiti tersenarai dalam ranking 2016, dan sembilan universiti dalam ranking 2017 dan 2018. Universiti Malaya (UM) merupakan universiti terbaik di negara kita ketika ini apabila berjaya menembusi kelompok 100 universiti terbaik di dunia dengan berada di kedudukan 87, meningkat dari kedudukan ke-114 tahun lalu.

Dengan kedudukan ini, UM berjaya mengatasi banyak universiti ternama yang lain seperti Boston University dan Purdue University di Amerika Syarikat, Uppsala University di Sweden, University of Aberdeen di Scotland, University of Geneva di Switzerland, dan banyak lagi. Ia turut mencatat sejarah sebagai universiti pertama di Malaysia yang berada di kelompok 100 terbaik di dunia. Empat universiti penyelidikan yang lain terus mengukuhkan kedudukan sebagai lima universiti terbaik di Malaysia dengan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) di kedudukan ke-184 berbanding kedudukan 230 pada tahun lalu, diikuti Universiti Putra Malaysia (UPM) di kedudukan ke-202 berbanding kedudukan 229 pada tahun lalu, Universiti Sains Malaysia (USM) di kedudukan ke-207 berbanding 264 pada tahun lalu dan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) di kedudukan ke-228 berbanding 253 pada tahun lalu. Selain lima universiti penyelidikan tersebut dan universiti yang pertama kali berada dalam ranking, seperti yang ditunjukkan dalam Jadual 1, universiti-universiti lain dalam ranking tersebut turut menunjukkan peningkatan atau mengekalkan kedudukan mereka sebagaimana edisi tahun lalu. Malah tiada satu pun universiti yang menunjukkan penurunan. Empat universiti swasta Malaysia berada dalam ranking buat pertama kali iaitu UCSI University, Taylor’s University, Universiti Tenaga Nasional (UNITEN) dan Multimedia University (MMU). Walaupun pertama kali berada dalam ranking, beberapa universiti tersebut berjaya mengatasi universiti lain yang telah tersenarai dalam ranking sejak beberapa tahun yang lalu. Dalam kalangan universiti swasta termasuk Universiti Teknologi Petronas (UTP) yang telah pun berada dalam ranking sejak tahun 2017, UCSI berada di kedudukan 481 terbaik di dunia, dan seterusnya menjadi universiti swasta Malaysia terbaik ketika ini.

Bersambung…………

 

Tulisan Saya Dalam Dewan Siswa dan Backpackerz Oktober 2018

Alhamdulillah. Dua artikel saya dengan dua genre yang berbeza diterbitkan dalam dua majalah yang berbeza dalam bulan yang sama.

Artikel 1

 

Artikel pertama bersifat akademik dan amat istimewa sekali kerana buat pertama kalinya sepanjang saya menulis dalam pelbagai bahan bacaan, artikel saya dijadikan headline muka hadapan majalah Dewan Siswa bulan Oktober ini. Saya dihubungi editor majalah berkenaan semasa hari jadi saya pada bulan Ogos yang lalu dan diberikan topik ini. Ya, topik ini mungkin bukan dalam kepakaran saya tetapi saya tetap menerima kerana ia merupakan isu semasa yang sedang hangat diperkatakan. Untuk menghasilkan artikel ini, banyak sumber yang telah saya rujuk untuk memperkayakan kandungan penting artikel tersebut. Saya juga berkongsi bagaimana UTM melalui Pelan Globalnya merancang pelan strategi untuk memastikan graduannya berjaya mendapatkan pekerjaan sejurus menamatkan pengajian.

Artikel 2

Artikel kedua merupakan sebuah travelog. Saya bukan anak orang senang. Malah saya tak malu nak mengaku bahawa saya anak felda. Jadi jika ada peluang ke luar negara yang biasanya bertujuan lebih ke arah akademik seperti membentangkan kertas kerja dan sebagainya, cuti tambahan akan dimohon tetapi sebagai ahli akademik, kita kena pastikan ianya tidak bertindan dengan tujuan utama kita ke sana. Alhamdulillah, kali ini pengalaman saya di bumi Sepanyol saya kutip dan titip dalam majalah Backpackerz untuk saya buat kenang-kenangan pada masa hadapan. Banyak kenangan manis sebenarnya sebelum dan semasa berada di sana. Antaranya, saya dimaklumkan yang Madrid terkenal dengan kes penyeluk saku (pickpocket). Jadi sepanjang berada di sana, satu-satunya baju yang saya pakai ialah t-shirt umrah yang kocek berzip di hadapan. Passport dan sejumlah wang diletakkan dalam poket t-shirt tersebut, dan sejumlah wang lagi dalam stokin. Hehe. Banyak lagi kenangan yang saya coretkan dalam travelog tersebut. Ini merupakan travelog ke-16 abam dalam majalah/suratkhabar. InshaAllah cukup 30 travelog, abam compile jadikan senaskhah buku ya.

Workshop on “Jom Bina Item KBAT!”

In conjunction with the 1st International Conference on Creative and Innovative Technology in Education (i-CITE 2018) that was held at Hotel Le Grandeur Palm Resort, Johor, Malaysia on 24th – 25th July 2018, I was given a chance to conduct a workshop to the participants of the conference. The workshop focused on the process of developing higher order thinking skills (HOTS) items according to Lembaga Peperiksaan Malaysia. The development is based on the revised version of Bloom Taxonomy (Anderson & Krathwohl, 2001). Workshop participants had also been exposed to the concept of validity and reliability, and difficulty and discrimination index.

Workshop poster

At door of the room where I conducted the workshop

Some photos during my session

 

Citra Karisma:Majlis Anugerah Kecemerlangan & Penghargaan UTM 2018

Alhamdulillah, bersyukur saya kehadrat Allah s.w.t kerana dengan izinNya sekali lagi saya dapat menjejakkan kaki di Citra Karisma:Majlis Anugerah Kecemerlangan & Penghargaan UTM 2018. Kali ini saya telah menerima Anugerah Penulis Dalam Jurnal Berindeks. Secara peribadi, ini merupakan kali ketiga saya berada di Citra Karisma. Kali pertama pada tahun 2010, dan kali kedua pada tahun 2016 yang mana dalam kedua-dua majlis tersebut, saya menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC). Alhamdulillah

Citra Karisma:Majlis Anugerah Kecemerlangan & Penghargaan UTM 2018

Anugerah Penulis Dalam Jurnal Berindeks

Bersama AP Dr. Mahani dan Dr. Nor Hasniza

Kenangan di Citra Karisma 2010 dan Citra Karisma 2016

5th International Education Postgraduate Seminar (IEPS)

Salah satu istimewanya bergelar pelajar pasca siswazah di Sekolah Pendidikan (dahulunya dikenali sebagai Fakulti Pendidikan) Universiti Teknologi Malaysia (UTM) ialah anda dapat menganjurkan dan membentangkan kertas persidangan di International Education Postgraduate Seminar (IEPS) yang diadakan setiap tahun. Menariknya, persidangan ini dirancang dan digerakkan oleh mahasiswa sendiri dan para pensyarah bertindak sebagai penasihat. Persidangan ini telah menjadi platform kepada mahasiswa untuk membentangkan hasil kajian mereka tidak kiralah sama ada di peringkat awal, pertengahan mahupun di fasa akhir kepada peserta-peserta lain yang kebiasaannya di dalam bidang yang sama serta menerbitkan hasil tulisan mereka dalam jurnal berindeks dan tidak berindeks. Penganjuran persidangan bertaraf antarabangsa ini dapat memupuk pelbagai kemahiran insaniah dalam kalangan mahasiswa seperti semangat kerja berpasukan, kemahiran membuat keputusan, kemahiran berkomunikasi, kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif dan banyak lagi. Hal ini sejajar dengan objektif Bidang Tujahan Utama yang pertama dalam Pelan Global UTM 2018-2020 iaitu untuk mentransformasikan pengalaman kampus secara menyeluruh khususnya dalam aspek kemahiran insaniah mahasiswa. Tahun ini merupakan edisi ke-5 pengajuran persidangan ini dan ayuh, sama-sama kita sertai!!

Tema-tema persidangan:

1st International Education Postgraduate Seminar (IEPS)
“Innovation, Issues and Challenges for Educational Sustainability”

2nd International Education Postgraduate Seminar (IEPS)
“Inspiring Young Researchers”

3rd International Education Postgraduate Seminar (IEPS)
“Embracing 21st Century Education”

4th International Education Postgraduate Seminar (IEPS)
“Issues and Challenges in the 21st Century Learning”

5th International Education Postgraduate Seminar (IEPS)
“Education in the 4th Industrial Revolution Era”

1st International Education Postgraduate Seminar (IEPS)
“Innovation, Issues and Challenges for Educational Sustainability”

2nd International Education Postgraduate Seminar (IEPS) “Inspiring Young Researchers”

3rd International Education Postgraduate Seminar (IEPS)
“Embracing 21st Century Education”

4th International Education Postgraduate Seminar (IEPS) “Issues and Challenges in the 21st Century Learning”

5th International Education Postgraduate Seminar (IEPS)
“Education in the 4th Industrial Revolution Era”