Augmentasi Realiti (AR)
Menambah persekitaran anda dengan menambahkan elemen digital ke dunia nyata, selalunya dengan menggunakan kamera pada telefon pintar.
Nilai utama AR ialah cara komponen dunia digital menggabungkan persepsi seseorang terhadap dunia sebenar, bukan sebagai paparan data yang mudah, tetapi melalui penyepaduan sensasi, yang dianggap sebagai bahagian semula jadi persekitaran.
Salah satu contoh terbesar teknologi AR ialah aplikasi mudah alih popular Pokémon Go, yang membolehkan pemain mencari dan menangkap watak Pokémon yang muncul di dunia nyata tetapi hanya boleh dilihat di telefon pintar anda sahaja.
Bidang yang paling biasa AR digunakan dalam industri ialah latihan, pendidikan, audit dan pemeriksaan. Bidang penjagaan kesihatan telah mengambil kesempatan daripada teknologi ini dengan melalui aplikasi yang betul, pakar bedah dan pakar mahir boleh mengamalkan prosedur yang kompleks tanpa mempertaruhkan sumber yang mahal atau keselesaan pesakit.
Perbezaan Augmentasi Realiti (AR) dan Vitual Realiti (VR)
Apakah perbezaan antara keduanya?Realiti maya dan realiti tambahan mencapai dua perkara yang sangat berbeza dalam dua cara yang sangat berbeza, walaupun reka bentuknya serupa. Walaupun realiti maya menggantikan penglihatan anda, realiti tambahan menambahnya. Perbezaannya terletak pada peranti yang anda gunakan dan pengalaman itu sendiri:
Augmentasi Realiti (AR) | Vitual Realiti (VR) |
|
|
Dengan perkembangan teknologi konsep AR diperluaskan, memandangkan terdapat pelbagai perisian dan perkakasan digunakan untuk menghasilkan AR.
Secara umumnya, terdapat dua jenis aplikasi AR yang telah dilaporkan dalam kajian Pence (2011) iaitu:
(1) AR berasaskan penanda (marker based AR)
(2) AR tanpa penanda (markerless AR).
Secara umumnya AR yang berasaskan penanda memerlukan penanda/label tertentu untuk mendaftarkan posisi objek maya 3D yang akan di paparkan di persekitaran dunia sebenar. Seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 2, sebuah buku AR, kamera web dan penanda merupakan antara peralatan asas aplikasi AR berasaskan penanda yang biasa digunakan. Penanda yang selalu digunakan adalah merupakan kad atau kertas berbentuk segi empat yang mana di atas kad tersebut mempunyai corak atau garisan tertentu. Dengan mengesan penanda AR pada buku menerusi rakaman kamera web, elemen maya kemudian akan dijanakan oleh perisian AR dan dipaparkan di skrin monitor. Seperti rajah di bawah
Rajah 2 AR Berasaskan Penanda
Rajah 3 AR Tanpa Penanda
Di sebaliknya, berbeza dengan AR berasaskan penanda, AR tanpa penanda menggunakan data posisi atau lokasi yang dihasilkan oleh peranti mudah alih, sistem kedudukan global (GPS) atau mana-mana bahagian dalam persekitaran sebenar untuk menentukan lokasi dan sasaran, kemudian menjanakan dan memaparkan maklumat secara maya (Rujuk Rajah 3).
Berikan cadangan bagaimanakah teknologi AR dapat membantu tugasan seharian anda sebagai Penolong Pegawai Sains UTM
- Mewujudkan Virtual Lab untuk pelajar dan pihak luar melawat/ mendapatkan infomasi terkini ketika di dalam Makmal tanpa perlu hadir secara fizikal. Virtual Lab UTM ini memberikan Simulasi dalam talian makmal atau kandungan sebenar yang membolehkan pelajar melakukan eksperimen atau aktiviti dan mempelajari konsep tanpa memerlukan peralatan fizikal, bahan atau ruang. Dengan penggunaan grafik komputer, animasi, bunyi dan elemen interaktif untuk mencipta persekitaran yang realistik dan menarik, ia menyediakan cara pembelajaran baharu untuk pelajar meneroka dan memanipulasi. Fleksibel dan mudah diakses memasuki Makmal UTM untuk mendapatkan pengalaman dan pengetahuan anda dalam masa dan ruang peribadi anda sendiri.