[Bahagian Akhir] COVID-19 buka mata warga pendidik, pelajar

Salam semua

Sambungan dari https://people.utm.my/halim/bahagian-1-covid-19-buka-mata-warga-pendidik-pelajar/

Sumber gambar: The Star

Pelajar juga dapat belajar untuk mematuhi peraturan. Pelajar sekolah menengah dan universiti pastinya menghadapi keadaan sukar sebegini pertama kali dalam hidup mereka. Apabila diarahkan oleh pihak kerajaan mengenai kawalan pergerakan selama 14 hari yang dilaksanakan di bawah Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah di Dalam Kawasan Tempatan Jangkitan), kebanyakan orang ramai termasuklah pelajar mula menyedari akan kepentingan tersebut yang bertujuan untuk menghapuskan rantaian pandemik berkenaan. Arahan untuk duduk di rumah bukan sahaja ditekankan oleh Ketua Pengarah Kesihatan, malah turut disampaikan oleh YAB Perdana Menteri dan Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong. Ini menunjukkan betapa pentingnya arahan yang dikeluarkan oleh pihak kerajaan dalam menangani penularan pandemik ini. Pihak polis dan tentera dikerah untuk mengawal orang awam daripada keluar sebarangan tanpa tujuan dan seterusnya gagal mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan tersebut. Selain itu, pelajar tidak kiralah sama ada di peringkat sekolah menengah mahupun di institusi pendidikan tinggi mula sedar akan kesalahan menyebarkan maklumat palsu di media-media sosial. Mereka yang didapati bersalah akan disabitkan di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 iaitu penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan. Penyampaian maklumat secara berkesan oleh kerajaan khususnya Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sama ada melalui media sosial mahupun media massa seharusnya dipuji untuk mengelakkan kekeliruan rakyat mengenai maklumat terkini berkenaan pandemik berkenaan. Contohnya, KKM mengeluarkan statistik kes jangkitan baru, jumlah kes jangkitan terkini dan sebagainya setiap hari menggunakan media sosial dan media massa. Dengan kehadiran pelbagai teknologi pendidikan pada masa kini, sudah tiba masanya proses pembelajaran dan pengajaran tidak semestinya berlaku secara bersemuka lebih-lebih lagi dengan keadaan sukar pada hari ini. Untuk memastikan sistem pendidikan tidak terhenti walaupun seluruh dunia dikejutkan dengan pandemik ini, pihak United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) telah mengesyorkan penggunaan pelbagai teknologi untuk memastikan kesinambungan pembelajaran. Guru boleh menggunakan platform pembelajaran dalam talian untuk untuk pengajaran, berinteraksi dengan pelajar, memberi latihan dan sebagainya secara maya. Ramai pelajar pada masa kini mempunyai akses kepada peralatan teknologi di rumah. Natijahnya, penularan pandemik Covid-19 ini telah membuka mata dan minda banyak pihak termasuklah pelajar. Kesedaran menjaga kebersihan, mematuhi peraturan dan pelaksanaan pembelajaran secara maya antara implikasi situasi yang berlaku di negara kita pada hari ini. Semoga penularan pandemik ini akan berakhir tidak lama lagi. Sama-samalah kita berdoa.

Tamat

[Bahagian 1] COVID-19 buka mata warga pendidik, pelajar

Sumber gambar: Berita Harian

Penularan pandemik Covid-19 yang sedang melanda negara kita pada hari ini memberi impak besar kepada pelbagai sektor. Wabak yang berasal dari daerah Wuhan, China yang dikesan pada bulan Disember 2019 telah diisytiharkan sebagai pandemik global oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO). Hal ini telah membuka mata banyak pihak dari seluruh dunia mengenai betapa bahayanya pandemik ini. Sehingga artikel ini ditulis, bilangan kes Covid-19 yang dicatatkan di seluruh Malaysia sudah melepasi angka 1300. Bidang pendidikan sama ada pendidikan sekolah rendah, menengah mahupun pengajian tinggi turut tidak terlepas menerima impak daripada penularan wabak merbahaya ini. Menurut ucapan Yang Amat Berhormat Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada malam 16 Mac 2020 telah mengumumkan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan mulai 18 Mac hingga 31 Mac 2020. Antara pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan tersebut ialah penutupan semua taska, sekolah kerajaan dan swasta termasuk sekolah harian, sekolah berasrama penuh, sekolah antarabangsa, pusat tahfiz dan lain-lain institusi pendidikan rendah, menengah dan pra-universiti serta penutupan semua institusi pendidikan tinggi (IPT) awam dan swasta serta institut latihan kemahiran di seluruh negara. Perintah kawalan pergerakan ini dibuat di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 dan Akta Polis 1967. Walau bagaimanapun, setiap kejadian yang berlaku pasti terdapat hikmah di sebaliknya. Artikel ini akan membincangkan bagaimana isu penularan wabak Covid-19 ini memberi implikasi dalam konteks pendidikan. Jikalau sebelum ini, pelajar kurang mengambil berat tentang isu kebersihan, kini mereka mula sedar akan kepentingan menjaga kebersihan. Pelajar lebih mengambil berat mengenai kesihatan dan keselamatan masing-masing. Antaranya mereka memakai topeng muka dan menjaga kebersihan bukan sahaja di sekolah dan di universiti, malah di rumah. Pelajar terutamanya mengekalkan jarak 1 meter dari semua orang yang berinteraksi dengan mereka sama ada di tempat-tempat umum seperti pasar raya dan sebagainya. Daripada berjabat tangan, atau pelukan, pelajar mempelajari cara alternatif untuk saling menyapa. Cara membalas salam dengan mengelakkan persentuhan anggota badan juga dipraktikkan dalam keadaan sekarang. Penggunaan hand sanitizer juga digunakan dalam usaha menangani penularan wabak Covid-19. Pelajar diajar tentang cara yang betul penggunaan hand sanitizer dan juga cara membasuh tangan yang betul dengan menggunakan air. Walau bagaimanapun, penggunaan hand sanitizer perlu dibasuh dengan air sebelum menghidupkan api kerana ianya mengandungi alkohol dan mudah terbakar. Amalan ini membuahkan hasil apabila laporan akhbar Berita Harian bertarikh 6 Mac 2020 menyatakan rakyat Malaysia menduduki tempat pertama berbanding negara-negara lain, yang mengubah sikap ke arah positif dalam aspek penjagaan kebersihan diri dalam situasi penularan Covid-19 yang melanda seluruh dunia ketika ini.  Diharapkan momentum dan sikap ini akan berkekalan walaupun pandemik Covid-19 ini akan berakhir kelak.

Bersambung…

Lekaslah Pergi Covid-19

Sumber gambar: BERNAMA

Covid-19 musuh satu dunia,
Semuanya berubah sekelip mata,
Menjangkiti insan yang tidak berdosa,
Tidak kira muda mahupun tua.

Kepada golongan barisan hadapan,
Doa kupohon kepada tuhan,
Dikuatkan ketabahan dan kesabaran kalian,
Mengawal penularan pandemik berkenaan.

Kepada rakyat semua,
Patuhilah arahan dan peraturan semasa,
Jagalah kebersihan dan keselamatan kita,
Kita mampu tanganinya bersama.

Covid-19 pandemik misteri,
Lekaslah kau pergi,
Pergi dari dunia ini,
Dan jangan sesekali engkau kembali.

Discontinued Scopus-Indexed Journal 2020

Salam semua,

Berikut merupakan senarai terkini (tahun 2020) nama jurnal yang tidak lagi diindeks dalam database Scopus. Jadi elakkan menghantar artikel-artikel anda ke jurnal-jurnal tersebut.

Discontinued-sources-from-Scopus-2020

 

 

 

 

[Bahagian Akhir] Menyemarakkan Budaya Penyelidikan Di Institusi Pendidikan Tinggi

Sambungan dari https://people.utm.my/halim/part-1-menyemarakkan-budaya-penyelidikan-di-institusi-pendidikan-tinggi/

Pic source: https://www.canterbury.ac.uk/social-and-applied-sciences/research-and-knowledge-exchange.aspx

Budaya penyelidikan terbaik di universiti-universiti ternama dunia seperti Oxford University dan Cambridge University di United Kingdom serta Harvard University dan Massachusetts Institute of Technology (MIT) di Amerika Syarikat merupakan salah satu faktor universiti-universiti berkenaan menjadi tempat yang menarik dan produktif untuk menjalankan penyelidikan. Sekiranya seseorang penyelidik mahukan output dan melalui proses penyelidikan yang baik, sesebuah institusi pendidikan tinggi memerlukan budaya penyelidikan positif yang menyokong semua individu yang terlibat. Di samping dasar dan program kebangsaan yang menjadi hala tuju penyelidikan, dasar tempatan dan sikap dan tingkahlaku staf di semua peringkat mempengaruhi perkara ini. Menurut World Economic Forum, terdapat beberapa langkah untuk meningkatkan budaya penyelidikan yang lebih baik di sesebuah institusi pendidikan tinggi. Antaranya pelaksanaan perbincangan secara terbuka dapat membantu memupuk persekitaran yang lebih kolaboratif, dengan memberi peluang kepada para penyelidik peluang untuk berkongsi pengalaman mereka bukan sahaja dari aspek kejayaan mereka, tetapi juga kegagalan mereka yang perlu ditambahbaik. Sistem sokongan seperti  khidmat kaunseling kerjaya, khidmat bimbingan dan sokongan kepada penyelidik yang dapat meningkatkan semangat dan meningkatkan penyelidikan positif perlu diwujudkan untuk membantu mengurangkan tekanan dalam persekitaran penyelidikan. Ahli kumpulan penyelidikan juga perlu berbincang secara terbuka dari semasa ke semasa untuk memastikan semua ahli kumpulan menyedari apa yang diharapkan dalam persekitaran penyelidikan. Selain itu, penyelidik dan staf sokongan perlu digalakkan untuk meluangkan masa dan ruang untuk bertemu untuk berkongsi idea dan pengalaman tentang amalan terbaik mengenai apa yang telah berhasil dengan jayanya dan apa yang tidak. Ketua kumpulan penyelidikan yang berjaya perlu menjadi contoh ikutan terutama kepada penyelidik-penyelidik muda untuk mempromosikan budaya penyelidikan yang positif. Tuntasnya tiada faktor tunggal untuk menjadikan sesebuah institusi pendidikan tinggi itu menjadi institusi yang hebat. Walau bagaimanapun, untuk menjadi yang hebat, banyak faktor yang boleh membawa kepada pencapaian tersebut. Salah satu daripadanya ialah aspek budaya penyelidikan. Budaya penyelidikan bukan terletak kepada lima buah universiti penyelidikan yang terdapat di Malaysia, malah melibatkan kesemua institusi pendidikan tinggi yang wujud di negara kita. Budaya ini dilihat semakin hari semakin berkembang tidak kiralah dalam kalangan universiti penyelidikan, universiti komprehensif, universiti berfokus mahupun universiti swasta. Hal ini boleh dilihat melalui kedudukan institusi-institusi pendidikan tinggi di Malaysia dalam World University Rankings Asia 2020. Dalam senarai yang dikeluarkan oleh QS (Quacquarelli Symonds) tersebut, sebanyak 29 buah institusi pendidikan tinggi di Malaysia berada dalam senarai tersebut berbanding 26 dalam edisi 2019. Kriteria-kriteria yang diambilkira dalam menentukan kedudukan tersebut termasuklah impak penyelidikan yang dihasilkan serta reputasi masyarakat yang menjadi antara penerima manfaat akhir hasil penyelidikan yang telah dijalankan oleh penyelidik.

Tamat


Social Sciences Citation Index (SSCI) Dalam Bidang Pendidikan Sehingga March 2020

The Social Sciences Citation Index (SSCI)  adalah sistem pengindeksan sitasi dari Clarivate Analytics. Ia pada asalnya dibangunkan oleh Institute for Scientific Information dari the Science Citation Index. Pangkalan data rujukan SSCI merangkumi kira-kira 3,000 jurnal akademik terkemuka di dunia dalam bidang sains sosial merentas lebih daripada 50 disiplin. Ia boleh didapati secara dalam talian melalui perkhidmatan Web of Science dengan bayaran. Pangkalan data merekodkan artikel yang disitasi oleh artikel lain. Berikut merupakan senarai jurnal terkini dalam bidang pendidikan yang diindeks dalam SSCI.

Social Sciences Citation Index

Terima kasih

[Bahagian 1] Menyemarakkan Budaya Penyelidikan Di Institusi Pendidikan Tinggi

pic source: https://199jobs.com/jobs/admin-office/do-research-on-any-topics/

Selain pengajaran yang menjadi teras utama dalam ekosistem di institusi pendidikan tinggi di Malaysia, penyelidikan juga merupakan aktiviti utama yang perlu dilaksanakan secara berterusan di institusi pendidikan tinggi. Untuk meningkatkan keternampakan fungsi sesebuah institusi pendidikan tinggi, ia perlu memajukan penyelidikan dan memanfaatkan kekuatannya dalam bidang intelektual dan dengan potensinya untuk memberi kesan kepada komuniti, teknologi, ekonomi dan masyarakat. Hal ini selaras dengan hasrat Kementerian Pendidikan Malaysia khususnya Jabatan Pendidikan Tinggi untuk mengangkat agenda “Universiti Untuk Masyarakat” iaitu universiti menjalankan penyelidikan yang mana hasil penyelidikan merupakan jawapan terhadap pelbagai masalah yang dihadapi masyarakat pada hari ini. Hal ini selari dengan gagasan yang dibawa oleh Mantan Menteri Pendidikan Malaysia, Dr. Maszlee Malik iaitu “Sekolah Untuk Komuniti, Universiti Untuk Masyarakat”. Mantan Menteri Pendidikan Tinggi Malaysia sebelum itu iaitu Datuk Seri Idris Jusoh juga telah menitikberatkan “translational research” iaitu penyelidikan yang menghasilkan impak tinggi kepada kerajaan, komuniti, industri dan akademia. Ekosistem penyelidikan di institusi pendidikan tinggi seharusnya terdiri daripada lima tunjang utama yang menyokong ekosistem berkenaan iaitu perolehan dana penyelidikan, penerbitan, penjenamaan dan rangkaian, inovasi dan penyelidikan dan penjanaan pendapatan. Dalam tunjang perolehan dana penyelidikan, dana penyelidikan geran nasional, geran industri dan geran antarabangsa perlu ditingkatkan untuk membudayakan dan menyemarakkan aktiviti penyelidikan di sesebuah institusi. Setiap staf juga perlu diberi peluang untuk mengetuai mana-mana geran penyelidikan dalam menyerlahkan lagi sifat kepemimpinan khususnya dalam menguruskan geran penyelidikan ahli penyelidik yang lain. Budaya penyelidikan dalam kalangan penyelidik juga perlu digalakkan untuk mempunyai bank proposal penyelidikan tidak kiralah untuk geran nasional, industri dan antarabangsa. Bank proposal ini penting untuk memastikan penyelidik sentiasa bersedia apabila peluang untuk permohonan geran penyelidikan dibuka dan ditawarkan. Walau bagaimanapun aspek ini mempunyai cabarannya yang tersendiri seperti kurang memberi respons kepada peluang geran dari pihak swasta atau antarabangsa serta kekurangan kolaborator industri atau antarabangsa yang kukuh. Dalam situasi yang mencabar ketika ini, penyelidik perlu bersedia untuk unlearn dan relearn. Penyelidik tidak boleh terus berasa selesa dengan apa yang mereka nikmati pada hari ini atau terlalu bergantung kepada dana penyelidikan yang disediakan oleh pihak kerajaan. Mereka perlu keluar dari kepompong keselesaan. Contohnya, sebelum ini mereka sudah terbiasa menulis proposal penyelidikan yang lebih bersifat teknikal, tetapi kini sudah tiba masanya untuk mereka menghasilkan proposal penyelidikan yang memasukkan nilai-nilai tertentu dan bersifat layman untuk menarik lebih banyak pihak penaja menyalurkan dana penyelidikan kepada penyelidik.

Bersambung…

 

 

Jurnal Terindeks Scopus Terkini (sehingga Feb 2020) Dalam Bidang Pendidikan

Salam semua,

Disertakan list jurnal terindeks Scopus terkini dalam bidang pendidikan

Latest_Scopus_List_Education_ext_list_october_2019

 

Terima kasih

[Bahagian Akhir] Menginsankan Murid Melalui Penerapan Nilai Positif

Sambungan dari https://people.utm.my/halim/bahagian-2-menginsankan-murid-melalui-penerapan-nilai-positif/

Picture source: https://www.southernphone.com.au/Blog/2018/Feb/automation-and-children-future-workforce

Walaupun nilai yang baik itu diajar dalam pendidikan sivik yang diterapkan dalam matapelajaran tertentu, nilai-nilai tersebut seharusnya dihayati dan ditanam dalam diri pelajar. Sehubungan itu, dalam konteks sekolah, selain mengajar, para pendidik bertanggungjawab menunjukkan nilai-nilai positif dan menjadi contoh ikutan kepada murid-murid. Hal ini selaras dengan teori yang diperkenalkan oleh psikologi terkenal Albert Bandura yang memperkenalkan teori berkaitan pembelajaran berasaskan pengamatan.  Melalui teori ini, pelajar belajar melalui peniruan hasil tindakbalas terhadap pelbagai rangsangan yang mana dalam konteks ini, mereka menerima rangsangan dari sikap positif yang dipraktikkan oleh golongan pendidik. Pendidik bukan sahaja bertanggungjawab membantu murid-murid melihat nilai-nilai yang baik itu merupakan sebahagian penting dalam proses pendidikan tetapi juga untuk perkembangan keseluruhan mereka sebagai individu. Kesimpulannya, komponen Manusiawi iaitu untuk menginsankan murid merupakan satu tanggungjawab yang besar yang bukan hanya perlu dipikul oleh guru, tetapi ibu bapa dan masyarakat dengan persekitaran yang menyokong ke arah tujuan tersebut. Menurut YAB Dr. Maszlee Malik, ia memerlukan perubahan budaya dan juga perubahan minda yang besar.

Tamat

 

 

 

My first ISI- and Scopus- Indexed Journal Article in 2020

Alhamdulillah. Our latest ISI-indexed journal article has just been published. To complete this ISI- (and also Scopus-) indexed journal article, it is not a one-man show. The research was conducted by the 1st author. She was supervised by the 3rd author and some of her instruments and worksheets were validated by the 4th author. The 1st author also compressed the whole thesis into an article with the assistance of the 2nd author. After the manuscript completed, the 3rd author had a consultation with the 6th author. He highlighted some points to improve the manuscript. And again, the 3rd author asked the 2nd author, who is also a Phd student under the 3rd author’s supervision, to add some important contents into the article.The whole article was finally proofread by the 5th author. Indeed, to produce an indexed journal article, it is not as easy as ABC. It is a collaborative work that goes across universities and countries. Congratulations to all of us. Job done well!

Enhancing Students’ Higher-Order Thinking Skills (HOTS) Through an Inductive Reasoning Strategy Using Geogebra

Noor Suhaily Binti Misrom, Abdurrahman Sani Muhammad, Abdul Halim Abdullah, Sharifah Osman, Mohd Hilmi Hamzah, Ahmad Fauzan

Abstract

The concept of Higher-Order Thinking Skills (HOTS) is one of the highlighted aspects in producing human capital of high quality. However, the level of HOTS among students in Malaysia is still at a lower stage. Among the causes of this problem is the learning strategy used in classroom, which is less effective in creating and enhancing HOTS optimally. Therefore, the main focus in this study was to investigate the potential role of an inductive reasoning strategy using Geogebra in increasing the students’ level of HOTS. Besides, it also aimed to identify the relationship between HOTS and students’ inductive reasoning for the topic of Graphs of Functions II. The design of study was quasi-experimental which involved 94 form-four students from a secondary school in Johor. The sample of this study was divided into three groups: (1) Treatment Group 1 (inductive reasoning strategy using Geogebra); Treatment Group 2 (inductive reasoning strategy); and (3) a control group (conventional). The instrument of the study comprised a set of HOTS questions and a worksheet based on an inductive reasoning strategy using Geogebra. Using the Multivariate Analysis of Variance (MANOVA), it was found that the overall HOTS level of the students, which included applying, analysing, evaluating and creating skills, could be enhanced through this strategy. The findings also show that there was a positive relationship between HOTS and inductive reasoning. In conclusion, an inductive reasoning strategy can provide positive impacts on students’ HOTS in the topic of Graphs of Functions II.