The Paper Chase

A good read for undergraduate students.

(From left) Hema Ganesan, Dr. Seetha Nesaratnam and Sarah Ashikin Mohamad Hedzir. NSTP/ AZIAH AZMEE

LEAVE formal education in Malaysia these days and you find yourself swept into the path of a tornado —a vortex of skills disparity, mismatched expectations — that occurs even in a buoyant recruitment field.

The adage “Study hard, get a degree and your life will only get better” doesn’t quite ring true for thousands of graduates struggling to eke out a living, having spent at least four years in university buried in books. Right now, it’s almost impossible to shelter from the maelstrom.

In Malaysia, one in five young people is jobless. According to Bank Negara Malaysia (2017) in its Policy Outlook report, graduate unemployability in this country is a rising concern as graduates represent a whopping 23 per cent of total youth unemployment in the country.

For Dr Seetha Nesaratnam, former lecturer and soft-skills trainer, the hard truth is obvious— being a university graduate no longer guarantees you a future that you envisioned for yourself. Getting a paper qualification doesn’t necessarily get you a job. And for Nesaratnam, she soon realised why.

In the bustling street of Little India, two young workers greeted Nesaratnam as she entered a jewellery shop. Striking a conversation with them, she asked whether they were students.

To her surprise, they answered: “No miss, we’re graduates.” She eventually discovered that they had trouble securing jobs befitting their education level.

“As I was speaking to them, I began to understand why these perfectly capable graduates who spent years and hard earned money studying for their degrees could not secure a job befitting their qualifications,” she recalls of her experience. It shocked her, she admits.

Graduates need more than just great results to obtain employment.

This incident, coupled with her growing concern that her own students, whom she was lecturing at a local university, would not be able to secure the jobs they were qualified for, resulted in a five year research study exploring graduate employability and their work-readiness from the perspective of employers and graduates.

Her study, Graduate Employability Model : A Malaysian Perspective, explores the issues pertaining to graduate unemployability in the country.

“When I started teaching in 2008, I had all types of students who walked through the corridors of the universities and into my classes,” she shares, adding: “I developed close relationships with them even after they graduated. I soon discovered that those who demonstrated leadership, exuded confidence, and took part in extracurricular activities including taking over projects and initiating discussions, were the ones who managed to secure good jobs. I had students who were bookworms, scoring high marks in their final exams… they simply couldn’t do the same.”

RESEARCH AND FINDINGS

The 49-year-old admits that her study wasn’t easy. “It was a challenge because of the methodology that I used. Most researchers would be satisfied with survey data, using statistical analysis tools to obtain results. I used that, and included qualitative data as well. I wanted to speak to the relevant people — employers, hirers and those handling young graduates. I wanted to find out the problems so I couldn’t simply rely on surveys alone.”

It took Nesaratnam five years to complete her study. And the results, she says, are eye-opening and true to what she realised when she spoke to the two workers at the jewellery shop a few years ago.

“I interviewed both graduates and employers, and soon realised that there was a growing mismatch of expectations from both parties when it came to securing a job.”

Her in-depth interviews with both employers and students led to her preliminary findings of a disparity between expectations, before she decided to embark on a research into this pertinent issue facing the country today.

Significant numbers of university leavers, she says, struggle to find graduate-level work, often because they do not understand what employers want. “You cannot simply rely on a degree alone to get a good job,” she reiterates.

Most employers are searching for evidence of skills such as communication, teamwork, leadership, time management.

Soft skills — sometimes known in work-speak as “employability skills” — are becoming increasingly important to graduate recruiters sifting through the CVs of a growing pool of similar-looking applicants, according to experts.

While hard skills refer to things such as academic qualifications, soft skills include communication ability, team-working, time management, problem-solving and attitude to work.

“There’s a dearth of soft skills in students. Most employers are searching for evidence of skills such as communication, teamwork, leadership, time management. These are referred to as ‘soft skills’ and they’ve never been more vital,” she says.

An international report cited that 62 per cent of business organisations in Malaysia mulled over the difficulty of hiring right skilled employees due to the shortage of general employability skills, particularly teamwork, communication in English, setting Malaysia as the highest in the Asean region.

Her research further showed that while employers prioritised communication, graduates viewed communication as the least essential element.

However, as for leadership qualities, graduates highlighted it as the most critical skill to have. Meanwhile, the employers took a contrasting viewpoint; that they can be trained to be leaders during their tenure of employment.

“In the case of the two young ladies I met in Little India, it was evident that they had difficulty in communicating in English. Ready or not, English is now the global language of business. More and more multinational companies are mandating English as the common corporate language in an attempt to facilitate communication and performance across geographically diverse functions and business endeavours,” she explains, adding emphatically: “If our graduates are let down by their own inability to communicate in this language, then what can we do to address this problem?”

TEACHING WITH A DIFFERENCE

Dr. Seetha Nesaratnam. NSTP/ AZIAH AZMEE

For Nesaratnam, addressing the issues pertaining to soft-skills was something she undertook in addition to her role as a lecturer in a local university. “I’ve always emphasised soft-skills, long before I embarked on my study,” she confides, smiling.

It’s often said that outstanding lecturers or teachers demonstrate deep knowledge and understanding of their subjects. Although passion is inspiring, a deep knowledge and understanding of their students are just as important.

Her research is an extension of her on the-ground experiences garnered during her years as a lecturer at a local university, she tells me. “Those in the teaching profession must have a well-developed pastoral duty. As trusted adults, young people approach them with concerns and dilemmas, many of which relate to future aspirations. We have an obligation to work through these issues with young people in ways that help keep their sights on the bigger picture, and not just have a myopic view on their studies alone,” explains Nesaratnam.

While teaching, the disparity between scholarly achievements and soft skills wasn’t lost on her. “It goes back to back ground and upbringing. Middle class and upper middle class families do invest in their children’s soft-skill learnings like leadership and communication. These students fare better in the employment market later in life,” she says.

The others who don’t have these opportunities are disadvantaged, although they’re hardworking in class. “They did well in class but once they graduated, most, from my observations, didn’t do so well,” she laments. So Nesaratnam created a programme within the university called Professional Development and she taught it herself.

The programme covered elements such as self-confidence, communication skills and leadership — all of which, she attests, are non-negotiable attributes needed once a graduate enters the employment market. “I made it an elective course. I encouraged my students to take the course, and those who did received extra credits for their efforts,” she recalls.

The results were startling. Elaborates Nesaratnam: “I handpicked the students who needed the programme and I targeted those who struggled with confidence and poor communication skills. These are really good students who were hardworking but lacked the proper guidance in self development.”

As Nesaratnam’s former students, Hema Ganesan and Sarah Ashikin Mohamad Hedzir, would attest, the programme made a difference to them.

Hema Ganesan bloomed during her personal development programme.

“I bloomed during my university days. Miss Seetha taught me to focus not just on my studies but also to build up other aspects of my personal development like communication, presentation and management skills. While my paper qualification was a step in the right direction, the other skills helped me secure employment right after my graduation,” shares Ganesan, who is currently a HR manager with a multinational company.

Sarah Ashikin Mohamad Hedzir learnt valuable tips on presentation skills which helped her secure a job after graduation.

Assistant manager Sarah Ashikin agrees vehemently. “I still remember the presentation class that Miss Seetha taught — the gestures, how to make eye-contact and voice intonation. I followed those tips during my interview!” she recalls with a hearty laugh.

“Some of my friends and relatives obtained fantastic results but most of them have been unemployed for several months before finally getting a job. I realised that they didn’t acquire any soft-skill training at all. They just focused on their studies. I’m really grateful to have undergone some form of education in this aspect and I’ve had no issues securing a job right after my graduation.”

SOURCE OF INSPIRATION

The camaraderie between the former lecturer and her ex-students is evident. Nesaratnam tells me with a laugh that she’s in touch with most of her students and follows their progress with a lot of pride.

Dr. Seetha says her father remains one of greatest inspirations.

“Teaching has always been in my blood,” she reveals, attributing her passion in the profession to her late father, a World War II veteran who became a teacher after the war ended.

An English and Math teacher in the first English school in Malaya — the illustrious Clifford School in Kuala Kangsar — her father was keen on promoting extra-curricular activities and even produced Shakespearean plays.

“My father was a firm believer in an all rounded student. He emphasised that a person should be able to speak well, carry themselves well and write well. Unwittingly, he was one of those teachers who championed these additional attributes that are so important in the employment market today,” she says wistfully.

What advice would you give to university students today? I ask.

A pause and she eventually replies: “Take your university education seriously. It’s still the one that gets you that interview. But what will ultimately stand out are the other qualities. As important as it is to focus on the grades, it’s also important for a student to work on their other skills — that will make you stand out in an interview.”

She tells me of her student who was asked in an interview to give a presentation within 15 minutes. The student called her in panic, asking: “Miss, what do I do?” She told her student to use the same presentation she did during her Professional Development class. And she did. “She got the job!” says Nesaratnam, smiling.

For Nesaratnam, championing soft skills seems like an inherent trait she received from her father. “As an educator, I will never measure up to him,” she says softly, before sharing that when her father had an expensive surgery a few years ago, it was his former students (who were by then, in their seventies) who footed the entire bill.

“My father was already 94. Decades later, they still call him ‘Master’.” A pause and she concludes, her eyes glistening: “If I can achieve at least half of what he’s done for his students, I will be a very happy woman.”

elena@nst.com.my

Keikhlasan Dalam Pekerjaan

Image result for kerja

zsharer tertarik dengan topik ini yang sangat dekat di hati setiap para pekerja yang ada di muka bumi Allah ini dan merasakan terpanggil untuk share disini. Mesej ini telah diterima dari legal team di UTM.

Siri Mesej Integriti pada kali ini ingin berkongsi berkenaan keikhlasan dalam pekerjaan. 

Menurut pentafsiran secara bahasa, ikhlas bermakna bersih dari kotoran dan menjadikan sesuatu bersih tidak kotor. Sedangkan secara istilah, ikhlas bererti niat dengan mengharap redha Allah SWT saja dalam beramal tanpa menyekutukan-Nya dengan yang lain. Manakala menurut Kamus Dewan, Edisi Keempat, ikhlas bermaksud, hati suci, tidak menipu atau tidak berpura-pura. 

Mari kita sama-sama merenung kembali (flash back) jadual seharian kita bekerja. Ada dikalangan kita telah bertugas lebih 30 tahun dan ada yang baru sebulan bekerja. Rata-rata kita mula bertugas bermula jam 8.00 pagi dan balik pada jam 5.00 petang. Jumlah jam pekerjaan kurang lebih dalam 9 jam. Pernahkah  kita bertanya kepada diri kita selama kita berkerja, adakah kerana terpaksa atau ikhlas ?

Bagi orang islam kepercayaan kepada hari akhirat(sence of the end) amat penting untuk melakukan kebaikan,tanpa mengharap balasan ketika kita bekerja dan menjalani kehidupan harian.  Sekelumit “ rahsia “ ikhlas dalam tahap kerjanya bagi setiap individu tetap sama, samada dilakukan di belakang atau di hadapan orang.

Justeru, mari kita tatapi,tiga panduan yang boleh dijadikan contoh kepada  kita sebagai pekerja iaitu SEBELUM,SEMASA DAN SELEPAS melakukan kerja seharian seperti berikut:

  1. Sebelum melakukan kerja

Sebelum berkerja, tanyalah kepada hati apakah niat kita untuk berkerja pada hari tersebut? Samada ingin mencari rezeki, membela nasib keluarga,berbakti kepada masyarakat dan lain lain. Niat perlu supaya kita dapat fokus semasa memulakan kerja dan ini adalah contoh-contoh niat yang baik. Namun begitu, niat tersebut perlu bersekali dengan niat yang lebih khusus seperti ”aku bekerja untuk mendapat rezeki yang halal kerana Allah SWT menuntutku mencari yang halal” . Perkara ini juga terpakai kepada kepercayaan agama lain, bahawa pekerjaan baik, menghasilkan hasil/rezeki yang baik. Rasulullah SAW menegaskan bahawa sebaik-baik manusia ialah manusia yang memberi manfaat kepada orang lain. Pastikan kerja itu adalah halal dan tiada unsur-unsur haram. Bagaimana menentukannya? Tepuk dada tanya selera. Anda mungkin dapat mengaburi orang lain semasa melaksanakan kerja dalam sambil lewa atau dengan baik, tetapi hakikatnya anda tidak dapat menipu diri anda sendiri. Muhasabahlah……gaji tetap diterima  hujung bulan ya ..

  1. Semasa Melakukan Kerja

Niat yang baik dan yang halal belum menjamin sesuatu pekerjaan dilakukan dengan ikhlas.Kerja akan menjadi ikhlas apabila dilaksanakan dengan cara yang terbaik(optimum). Maksud optimum ialah kita berkerja dengan penuh kemahiran yang dimiliki,berilmu dan etika yang tinggi. Inovatif dan produktif tanpa memilih hanya kerja yang ada nilai “self improvement”(ganjaran pangkat dan gaji. Malah kita patut juga giat dalam kerja – kerja yang memberi nilai peningkatan nilai murni dalam diri. Tidak terlalu berkira dengan tenaga dan masa serta senantiasa bersedia untuk melakukan kerja –kerja sukarela dan khidmat masyarakat.

  1.  Selepas Melakukan kerja

Bagaimana sikap kita di akhir perkerjaan kita? Jika ditakdir kita berjaya menyelesaikan tugas hari itu, hargai kawan-kawan sekerja yang mana membantu dan berkerjasama dalam tugas.Nafikan segala kelebihan, usaha dan tenaga kita di hadapan Tuhan, dengan merasakan semua itu tidak memberi kesan tanpa izin dan bantuan-Nya. Semoga dengan itu, hari pekerjaan kita lebih bermakna dan rezeki kelak diperolehi dirasai keberkatannya, untuk dikongsi bersama keluarga dan anak-anak.

Penutup

Jika kita dapat laksanakan ketiga-tiga perkara tersebut, ia akan menghasilkan dua bentuk tamadun. Pertama tamadun rohani – wargakerja akan menjadi lebih baik akhlak dengan keperibadian yang unggul . Kedua,tamadun material yang mana diri ,majikan atau masyarakat akan memperolehi kemajuan dan pembangunan fizikal. Justeru, jangan kita berkira dengan kerja. Kita mesti sentiasa ikhlas dan bersedia berkorban untuk perkhidmatan, sebagaimana kita bersetuju  menandatanganiAku Janji pada mula-mula kita melapor diri dahulu. Ingat ya…

Semoga bermanfaat. Terima kasih dan Salam Integriti.

Moral : 

Hukama berkata : Semua manusia binasa kecuali yang berilmu, semua yang berilmu binasa kecuali yang beramal dan yang beramal pun binasa kecuali yang ikhlas.

Kedai aL-ikhsaN

zsharer selalu lalu depan kedai aL-ikhsaN ni di Plaza Angsana, di Aeon dan juga di shopping kompleks lain. Rupa-rupanya tuan punya kedai ni adalah graduan UTM Skudai. Menarik sungguh sejarah beliau memulakan perniagaan barangan sukan dengan berniaga dengan kawan-kawan serta pensyarah beliau. Post yang zsharer baca ada disini:

“Jangan Tinggal Solat, Jaga Ibu Bapa…” – Pesan Tauke aL-ikhsaN

Kembali Kepada Semangat Ilmu, Itulah Rahsia Cemerlang Pelajaran Di Universiti!

Another good post from Mr Zul at http://www.mohdzulkifli.com/2017/09/kembali-kepada-semangat-ilmu-itulah-rahsia-cemerlang-pelajaran-di-universiti.html

———————————————————————-

by  on SEPTEMBER 19, 2017

Post image for Kembali Kepada Semangat Ilmu, Itulah Rahsia Cemerlang Pelajaran Di Universiti!Pengalaman belajar di universiti dulu sangat menarik. Saya antara pelajar yang dapat keputusan akademik yang baik zaman universiti dulu. Pernah ada semester yang saya dapat pointer 4.00 dan menjadi pelajar pertama UiTM Kampus Machang yang pernah dapat pointer itu. Maksudnya, semua subjek saya dapat skor A atau A+ untuk satu semester tu.

Cuma apa yang menarik, walaupun dapat skor dalam kebanyakkan subjek, tetapi dalam fikiran saya tak pernah terfikir pun nak skor A. Yang saya fikir ialah saya nak dapatkan ilmu je. Dan ilmu tu saya nak gunakan untuk jadi seorang akauntan, iaitu cita-cita saya ketika itu.

Bila fikir nak dapatkan ilmu, kita akan belajar dengan penuh minat. Kita nak ilmu, bukan nak skor A. Sebaliknya bila kiblat belajar cuma untuk dapat segulung sijil Ijazah dan skor A, maka proses pembelajaran tu akan jadi sangat membosankan. Belajar sebab nak dapat kelulusan, bukan nak dapat ilmu. Itu satu kerugiaan.

Budaya Membaca Sepanjang Hayat

Setakat pemerhatian saya, boleh dikatakan majoriti mereka yang belajar di universiti kiblatnya hanyalah nak dapat kelulusan supaya dapat kerja yang baik, bukan kerana ilmu. Itu pengakuan jujur bila saya buat survey secara rambang. Bila fokus cuma dapat segulung sijil, maka kita akan hilang minat terhad ilmu. Bila exam, pelajar sanggup meniru. Bila habis exam, semua ‘tutup buku’ sedangkan kita semua perlu membaca buku sepanjang hayat kalau nak berjaya dalam hidup.

Hingga hari ini, saya terus membaca buku. Secara purata, saya membaca dua (2) buah buku sebulan. Baca buku untuk dapatkan ilmu dan pertingkatkan diri sendiri supaya jadi lebih baik. Tak ada kena mengena dengan exam.

#1 – Fokus Kepada Ilmu, Bukan Kelulusan

Jadi untuk cemerlang belajar di universiti, perkara pertama yang saya fikir perlu diterapkan dikalangan pelajar-pelajar ialah kembali kepada semangat menuntut ilmu yang sebenar. Belajar untuk dapat ilmu, dan ilmu itu akan bermanfaat kepada kita sepanjang hayat. Barulah kita akan belajarnya dengan penuh minit, insyaAllah.

Kalau ambil kurus perakaunan macam saya dulu, sepatutnya pelajar perlu ada cita-cita untuk jadi akauntan yang profesional, barulah dia akan belajar dengan penuh minat. Kalau cita-cita nak jadi chef profesional, dia mesti tukar masuk ke kursus bidang masakan, bukan terus kekal dalam kursus perakaunan yang cuma akan membuang masa dan duit je.

#2 – Dapatkan Silibus Semua Subjek

Ini apa yang saya buat. Masa mula-mula masuk kursus perakaunan, saya go thrudulu senarai subjek untuk semester tertentu. Jadi kita dah tahu awal-awal apa subjek yang kita belajar pada masa depan.

Sebelum mula semester, dapatkan silibus yang akan kita belajar. Setiap subjek akan ada silibusnya. Kalau sebuah buku, silibus tu macam “Senarai Kandungan”. Jadi silibus tu dah siap-siap masuk dalam kotak fikiran kita.

Bila mula sessi pengajian, barulah masukkan ilmu dalam setiap kotak-kotak yang ada dalam fikiran kita tu. Ilmu tu akan tersusun dalam fikiran kita nanti, insyaAllah.

#3 – Dapatkan Kefahaman Umum Sebelum Belajar

Sebelum mula semester baru, saya akan dapatkan kefahaman umum apa subjek yang saya akan belajar pada semester akan datang. Caranya, berkawanlah dengan senior-senior yang cemerlang. Zaman saya belajar dulu, golongan yang cemerlang ni dipanggil sebagai “Budak Dekan”. Maksudnya, mereka dapat Anugerah Dekan dengan pointer 3.50 ke atas untuk sesuatu semester.

Jadi bila berkawan dengan senior Budak Dekan, saya berpeluang dapatkan buku teks untuk semester akan datang, dan juga nota-nota tulisan tangan mereka sendiri. Kekadang, waktu cuti semester saya tak bercuti. Sebaliknya ambil peluang belajar dengan senior Budak Dekan ni.

Bila semester baru dah bermula, saya dah tahu apa yang akan saya belajar. Bila masuk kelas, ilmu yang pensyarah ajar tu terus masuk dalam kotak-kotak fikiran yang saya sediakan sebelum bermulanya semester lagi!

#4 – Bagi Perhatian Sepenuhnya Dalam Kelas

“Datang kelas” sangat-sangat penting. Study sendiri 6 jam tak akan sama dengan belajar terus dengan pensyarah dalam kelas selama 1 jam! Bila mengadap guru, ilmu tu lebih cepat sampai. Kalau ada yang tak faham, boleh terus tanya dan kita dapat jawapan on-the-spot!

Jadi saya memang kesian dengan kawan-kawan yang ponteng kelas. Bagi saya, datang belajar dan fokus 1 jam dalam kelas lebih baik daripada study dan buat revision sendiri. Bahkan boleh saya katakan, waktu yang paling banyak saya belajar ialah dalam kelas, bukan di luar kelas!

Tentang sistem nota pulak, bagi saya nota terbaik ialah nota yang kita tulis masa pensyarah sedang mengajar. Sebab bila tengok balik nota tu, otak kita automatik akan recall balik pensyarah yang sedang mengajar. Walaupun nota tu tak cantik atau cakar ayam, yang penting kita dapat tulis point-point penting tentang apa yang pensyarah sampaikan. Bagi saya, nota cakar ayam tu lebih baik berbanding nota baru yang kita tulis di luar kelas.

Habis kelas, kita sepatutnya update je nota sedia ada yang kita tulis tu, bukan tulis nota baru. Tambah je mana-mana point yang kita tertinggal. Ambil masa beberapa minit untuk update nota setiap kali habis kelas. Bila buat sistem macam ni, kita tak pening kepala nak review pelajaran menjelang final exam nanti, insyaAllah.

#5 – Ajar Ilmu Kepada Kawan-kawan

Bila menjelang final exam, selalunya saya tak ambil masa yang lama untuk buat revision. Musim final exam, selalunya saya ruangkan banyak masa ajar kawan-kawan lain yang satu kelas dengan saya. Masa sessi pelajaran dalam kelas, mereka tak fokus, bahkan ada yang ponteng. Masa nak exam barulah mereka terkial-kial nak belajar.

Jadi saya tolong ajarkan mereka. Bila kita sampaikan ilmu, kita akan dapat lebih banyak ilmu. Ilmu kita yang dah sedia ada akan lebih kukuh dan lebih faham bila kita ajar orang lain. Pensyarah saya pernah pesan, kita hanya boleh jawab exam dengan baik bila kita dapat ajar orang lain tentang apa yang kita belajar! Maksudnya selagi tak dapat sampaikan ilmu kepada orang lain, kita belum benar-benar faham apa yang kita belajar.

Inilah pengalaman saya dapat skor cemerlang masa universiti dulu. Ada satu tip paling penting sebelum 5 tip yang saya share ni, iaitu kita mesti jadi “budak baik” masa di universiti. Mesti jadi “orang”, bukan jadi “jembalang”!.

Universiti Medan Membentuk Jati Diri

Jaga solat dengan baik, bergaul dan berkawan dengan kawan yang baik-baik, jagi geng surau, jadi geng usrah, insyaAllah kita akan jadi orang yang baik dan tak terlibat langsung dengan gejala yang merosakkan di universiti. Faktor paling utama kenapa sebahagiannya gagal di universiti bukan sebab mereka belajar tak pandai, tapi sebab terlibat dengan aktiviti yang merosakkan! Akhirnya mereka hilang fokus dalam pelajaran.

Anggapkan universiti adalah medan membentuk sahsiah dan jati diri, bukan sekadar pelajaran. Diri kita yang terbentuk masa di universiti itulah selalunya menjadikan siapa kita di dunia luar universiti nanti. Pemerhatian saya, kalau zaman universiti jenis rajin solat di surau dan masjid, insyaAllah di luar universiti nanti pun dia akan jadi kaki surau dan masjid juga, insyaAllah.

Mudah-mudahan catatan ringkas ini bermanfaat sebagai panduan untuk adik-adik yang sedang belajar di universiti. Share artikel ini kepada adik-adik di universiti sekiranya ia bermanfaat, insyaAllah.

Zulkifli
Damansara Damai
19 September 2017
23 Zulhijjah 1438H

Kalau Belajar, Mesti Dapat 3 Pointer…

A very good post from  http://www.mohdzulkifli.com/2011/06/kalau-belajar-mesti-dapat-3-pointer.html

——————————————————————————————–

Kalau Belajar, Mesti Dapat 3 Pointer…

by  on JUNE 6, 2011

Post image for Kalau Belajar, Mesti Dapat 3 Pointer…“Kalau pergi universiti dan belajar, mesti dapat 3 pointer mak cik. Kalau rajin sikit lagi, mesti pointer dia 3.50 ke atas! Yang tak lulus tu sebenarnya dia bermain di universiti. Bukan pergi belajar…” kata saya pada makcik yang anaknya akan ke universiti.

Makcik tu tunjukkan surat tawaran anak dia pada saya. Mungkin dia tahu saya pernah jadi best student di universiti. Jadi, dia mintak la pandangan sikit.

Tak Pandai ‘Mengaji’, Atau Tak Menjadi?

Ikut pada pemerhatian saya, kalau pergi universiti dan belajar betul-betul, mesti dapat 3 pointer. Kalau rajin sikit lagi, 3.50 ke atas. Yang tak lulus tu bukan sebab tak pandai mengaji (belajar), tapi sebab tak ‘menjadi’. Masuk U sibuk dengan bermain. Jalan sana sini dengan motosikal yang dia baru beli dengan loan PTPTN. Dapat loan, beli handphone mahal-mahal. Beli laptop, layan game siang malam sampai tak tidur malam. Lepas tu membuta sampai tak pergi kuliah.

Ada pulak yang jenis sibuk berkepit dengan gelifriend dan buayafriend. Tiap-tiap hari dok berkepit dengan gelifriend / buayafriend kononnya study group. Mana nak pandai kalau macam tu.

Dan satu lagi jenis ponteng kelas.

Cara Jimat 80% Masa Belajar

Siapa yang ponteng kuliah, dia missed a lot! Dia akan ketinggalan. 2 jam lecturer mengajar, tak sama dengan 6 jam study sendiri! Memang tak akan sama. Siapa yang betul-betul prepare sebelum masuk kuliah, dan betul-betul ambik perhatian masa kuliah, dia jimat a lot of time! Memang jimat.  Itulah antara yang saya buat dulu.

Masa di kampus, saya memang sibuk. Pertamanya, saya suka tarik paper untuk buat fast track. Nak grad cepat. Orang biasa ambik 5 subjek, tapi saya amik 7 – 8 subjek satu semester. Keduanya, sibuk dengan aktiviti Persatuan Mahasiswa Islam (PMI)! Hingga pernah saya diberi amanah untuk jadi ‘mastermind’ untuk dakwah kampus.

Universiti Dunia dan Akhirat

Orang lain bila habis kelas, boleh main PC game, lepak-lepak. Tapi saya, habis kelas, kena siapkan kertas kerja, mesyuarat, program, halaqah, usrah, bagi tazkirah di surau dan masjid universiti. Ada masa kena ikuti usrah, ada masa kena handle usrah, dan ada masa kena handle naqib-naqib usrah! Itulah kehidupan saya di kampus.

Kalau orang lain habis belajar universiti bawa balik buku-buku teks belajar, tapi saya penuh dengan buku fikrah, dakwah, kitab-kitab selain buku-buku accounting dan finance! Berkotak-kotak kitab-kitab yang saya beli dan baca masa universiti. Dan yang penting juga, saya antara pelajar terbaik di kampus! Kita kejar akhirat, dunia Tuhan pakejkan sekali!

Apa rahsia untuk catch-up dalam belajar walaupun sibuk?

Rahsia #1 – Absorb Sebanyak Mungkin Waktu Kuliah

Antara rahsianya ialah saya betul-betul prepare sebelum masuk kelas, dan betul-betul bagi perhatian masa dalam kelas. Dan saya tak pernah ponteng kelas! Saya akan ambik peluang untuk faham apa yang lecturer ajar masa dalam kelas lagi. Lepas kelas, cuma untuk buat revision jer.

Dan jangan lupa, orang yang lebih sibuk, dia lebih menghargai masa. Kita semua lebih produktif ketika sibuk berbanding waktu lapang. Orang sibuk boleh siapkan 2, 3 kerja dalam satu masa, tapi orang banyak masa lapang, satu habuk pun tak siap!

Rahsia #2 – Cari Senior Yang Best Student!

Dan rahsianya lagi, saya biasanya study subjek yang akan saya belajar sebelum buka semester baru lagi! Maksudnya, saya manfaatkan cuti hujung semester untuk semak subjek-subjek yang akan saya belajar pada semester akan datang. Bukan tunggu buka semester baru ambil tahu subjek apa akan saya belajar. Macam mana nak belajar subjek sebelum buka semester baru?

Cari senior yang best student la. Saya pinjam nota-nota senior, dan ada pernah sekali, saya pergi bermalam di rumah seorang senior di Kuala Krai masa cuti semester semata-mata untuk belajar subjek yang bakal saya ambik bila buka semester nanti! Itulah short-cut untuk berjaya. Nak berjaya, carilah orang berjaya. Mesti kita pun akan berjaya macam mereka!

Dan saya perhati, memang jauh bezanya antara senior best student dengan senior-senior biasa bila kita mintak pandangan! Apa bezanya? Nantilah saya kongsikan dia tulisan akan datang, insyaAllah.

Wallahu a’lam.

Zulkifli
Damansara Damai
28 Mei 2011
24 Jamadil Akhir 1432

21 Suggestions for Success

21 Suggestion for Success by H.Jackson Brown

1- Marry the right person. This one decision will determine 90% of your happiness or misery

2- Work at something you enjoy and that’s worthy of your time and talent

3- Give people more than they expect and do it cheerfully

4- Become the most positive and enthusiastic person you know

5- Be forgiving of yourself and others

6- Be generous

7- Have a grateful heart

8- Persistence, persistence, persistence

9- Discipline yourself to save money on even the most modest salary

10- Treat everyone you meet like you want to be treated

11- Commit yourself to constant improvement

12- Commit yourself to quality

13- Understand the happiness is not based on possession, power of prestige, but on relationships with people you love or respect

14- Be loyal

15- Be honest

16- Be a self- starter

17- Be decisive even if it means you’ll sometimes be wrong

18- Stop blaming others. Take responsibility for every area of your life

19- Be hold and courageous. When you look back on your life you’ll regret the things you didn’t do more than the ones your did.

20- Take good care of those you love

21- Don’t do anything that wouldn’t make you mom proud

 

 

 

 

 

Time Management Tips: The ABCs

These consist of 26 tips thus can be viewed as the management ABCs. You can choose among these 26 time management tips- ABCs – to help you to fulfil your roles and achieve your goals;

A – Define roles, set goals and determine action items

B- Plan each day

C- Act immediately and constructively

D – Bring solutions – Accompany each problem with at least one solution

E – Identify and use your best time

F – Organise your space – Create efficient work environment

G – Chain yourself until the task is done

H – Distinguish between efficiency and effectiveness

I – Create professional titles

J – Keep related materials together

K – Meet only when necessary

L – Apply the 20/80 rule

M – Break projects into parts

N – Use discretionary time wisely

O – Avoid telephone and email tag

P – Delegate

Q – Keep door closed but access open

R – Write it down – Document-document-document

S – Network

T – Minimize ‘toxic’situation

U – Use travel and waiting time productively

V – Meet with yourself

W – Log your time

X – Adopt a holistic philosophy

Y – Guarantee small success

Z – ‘Goof off’

 

Taken from ‘Engineering Your Future’ by Stuart G. Walesh

How can colours be used positively at work

By  Chitra Santhinathan (travel 3sixty)

Wear yellow if you are organizing a meeting with your team and the objective is to brainstorm new ideas. The frequencies projected by the colour yellow will trigger others to stay focused and come up with creative solutions.


If a meeting is on planning and strategizing wearing green helps team members to think of the bigger picture and mid to long term solutions.


When you want to sit down and trash it out with a co-worker wearing blue can help you received honest feedback.

Will have to tested first whether her view is spot on or not.

img_9363.jpg

Check out this cool hang out place at RedQ Air Asia headquarter at Sepang. Vibrant colour, big open space and fun design definitely the Allstars are having fun, motivated and happy to work here.

Melalui kajian moden, warna membantu untuk pekerja mengenal pasti personaliti bos dan memilih pendekatan yang terbaik apabila berhadapan dengan konflik.

Dalam sebuah buku bertajuk ‘The Complete Book of Colour’ karangan Suzy Chiazari (1998) beliau berkata

“Alam semula jadi mengurniakan kita dengan warna-warna untuk keperluan fizikal dan rohani. Ia menyumbangkan seluruh sistem badan dengan membekalkan tenaga yang penuh hikmah dan tidak boleh kurang dari kehidupan seharian. Kita secara aktif atau pasif bertindak balas terhadap warna dalam segala tugasan harian kita.

Kita sering mempunyai suatu hubungan secara peribadi terhadap warna. Kita sering memberi diri kita suatu rawatan warna dengan memdedahkan diri kita kepada warna tertentu dalam rumah atau perkarangan rumah.

Walaupun begitu, reaksi kita terhadap warna tersebut adalah secara tidak sedar dan kita dapat menggunakan kuasa ini bagi memperbaiki kualiti hidup dan kesejahteraan kita.

Terdapat banyak cara bagi memperkenalkan warna ke dalam sistem kita. Dengan memahami maksud dan kesan-kesan fisiologi dan psikologi yang dibawa warna yang dapat memupuk kemakmuran, kejayaan, pertumbuhan personal, keyakinan diri dan membebaskan tenaga kekreatifan saudara untuk pakaian, tempat tinggal dan persekitaran kerja saudara serta taman bunga.

Kita juga boleh mendapatkan tenaga warna yang terdapat dalm makanan dan minuman. Pokoknya, semua orang boleh belajar menggunakan warna untuk mendapatkan lebih kenikmatan dan kepuasan dari hidup.”

 

 

 

Petua 2-tujuh petua hidup tenang

Surah al-Inshirah: 5 dan 6

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
Bahawa sesungguhnya setiap kesusahan itu akan disertai kemudahan.



Winter and summer view from zsharer room at No 14 Chadlington Road, Wolfson College, Oxford OX2 6UD

Skip to toolbar