Senarai Penerbit Yang Berdaftar Dengan Majlis Penerbitan Ilmiah Malaysia (MAPIM)

Senarai Penerbit Yang Berdaftar Dengan Majlis Penerbitan Ilmiah Malaysia (MAPIM)

 NO. PENERBIT Laman Sesawang
1. PENERBIT UNIVERSITI MALAYA (UM) http://umpress.um.edu.my/
2. PENERBIT UNIVERSITI SAINS MALAYSIA (USM) http://www.penerbit.usm.my/
3. PENERBIT UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA (UKM) http://ukmpress.ukm.my/
4. PENERBIT UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA (UPM) http://www.penerbit.upm.edu.my/?L=en
5. PENERBIT UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA (UTM) http://www.penerbit.utm.my/
6. PENERBIT UNIVERSITI ISLAM ANTARABANGSA MALAYSIA (UIAM) http://www.iium.edu.my/office/iiumpress
7. PENERBIT UNIVERSITI UTARA MALAYSIA (UUM) http://uumpress.uum.edu.my/
8. PENERBIT UNIVERSITI MALAYSIA SARAWAK (UNIMAS) http://www.publisher.unimas.my/
9. PENERBIT UNIVERSITI MALAYSIA SABAH (UMS) https://www.ums.edu.my/penerbitv2/
10. PENERBIT UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS (UPSI) http://penerbit.upsi.edu.my/
11. PENERBIT UNIVERSITI SAINS ISLAM MALAYSIA (USIM) http://penerbit.usim.edu.my/en/
12. PENERBIT UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA (UiTM) http://penerbit.uitm.edu.my/wppress/
13. PENERBIT UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU (UMT) http://penerbit.umt.edu.my/
14. PENERBIT UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA (UTHM) http://penerbit.uthm.edu.my/v3/
15. PENERBIT UNIVERSITI MALAYSIA PAHANG (UMP)
16. PENERBIT UNIVERSITI MALAYSIA PERLIS (UniMAP) https://penerbit.unimap.edu.my/
17. PENERBIT UNIVERSITI SULTAN ZAINAL ABIDIN (UniSZA)
18. PENERBIT UNIVERSITI MALAYSIA KELANTAN (UMK) http://press.umk.edu.my/press/
19. PENERBIT UNIVERSITI PERTAHANAN NASIONAL MALAYSIA (UPNM) http://www.upnm.edu.my/index.php?req=d43
20. PENERBIT UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA (UTeM) http://penerbit.utem.edu.my/index.php?lang=en
21. INSTITUT TADBIRAN AWAM NEGARA (INTAN) http://www.intanbk.intan.my/iportal/index.php/en/47-penerbitan
22. INSTITUT TERJEMAHAN & BUKU MALAYSIA (ITBM) http://itbm.com.my/
23. DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA (DBP) http://prpm.dbp.gov.my/
24. INSTITUT AMINUDDIN BAKI (IAB) http://iab.moe.edu.my/index.php/ms/peranan-iab
25. INSTITUT PENYELIDIKAN DAN KEMAJUAN PERTANIAN MALAYSIA (MARDI) https://www.mardi.gov.my/
26. INSTITUT KEFAHAMAN ISLAM MALAYSIA (IKIM) http://www.ikim.gov.my/index.php/unit-penerbit-ikim/
27. LEMBAGA MINYAK SAWIT MALAYSIA (MPOB) http://www.mpob.gov.my/ms/penerbitan/penerbitan-cetakan
28. PENERBIT UNIVERSITI ISLAM MALAYSIA
29. PENERBIT KOLEJ UNIVERSITI ISLAM ANTARABANGSA SELANGOR http://www.kuis.edu.my/v4/
30. PENERBIT INSTITUT INTEGRITI MALAYSIA http://integriti.my/
31. PENERBIT KOLEJ UNIVERSITI ISLAM MELAKA https://kuim.edu.my/penerbitan/

 

Sumber: MAPIM (Kemaskini sehingga 25 Jan 2018)

Senarai Conference Dalam Bidang Pendidikan Anjuran IEEE Education Society

Salam semua

Di sini saya kongsikan senarai persidangan antarabangsa anjuran IEEE Education Society (prosiding terindeks Scopus)

International Conference on Engineering, Technology and Education 2019 (TALE 2019)

2019 IEEE 11th International Conference on Engineering Education (ICEED)

EDUCON2020 – IEEE Global Engineering Education Conference

Learning with MOOCS 2019

The 49th Annual Frontiers in Education (FIE)

Semoga perkongsian ini sedikit sebanyak memberi manfaat dan maklumat kepada anda semua. Selamat mencuba dan selamat bersidang!

 

Salam Aidilfitri 2019

Bunga kebangsaan si bunga raya,
Buat hiasan si gadis jelita,
Salam aidilfitri buat semua,
Semoga berbahagia di hari mulia.

Hidup aman yang kita kecapi,
Hasil bersatu pada hari ini,
Jari sepuluh disusun rapi,
Salah dan silap harap dimaafi.

[Bahagian Akhir] Kenangan Terindah di Dua Buah Kota Terkenal Pulau Sumatera: Banda Aceh dan Padang

Sambungan dari https://people.utm.my/halim/bahagian-2-kenangan-terindah-di-dua-buah-kota-terkenal-pulau-sumatera-banda-aceh-dan-padang/

Setelah meluangkan tiga hari dua malam di Banda Aceh, saya terbang ke Padang yang terletak di sebelah barat pulau Sumatera. Disebabkan tiada penerbangan terus dari Banda Aceh ke Padang, saya mengambil penerbangan ke sana melalui Medan. Sebagaimana di Banda Aceh, usai menyampaikan ceramah di sebuah persidangan antarabangsa di sana, saya dibawa berjalan-jalan ke tempat-tempat yang menjadi kemestian untuk dilawati kepada pelancong. Destinasi pertama saya di kota Padang ialah Masjid Agung Sumatera Barat yang merupakan masjid terbesar di Sumatera Barat, dan masjid kedua terbesar di Kepulauan Sumatera. Ia terletak di daerah Padang Utara. Pertama kali saya melihat masjid ini, hati terus terpegun dan teruja dengan keunikan seni binanya yang sangat berbeza dengan senibina-senibina masjid yang biasa kita lihat. Keunikan senibina masjid ini terletak pada bentuk bumbungnya iaitu refleksi kepada bumbung tradisional rumah-rumah vernakular Minangkabau. Selain itu, bentangan atapnya dikatakan menggambarkan bentuk bentangan kain yang digunakan untuk mengusung batu Hajar Aswad ketika berlakunya insiden perselisihan faham antara empat kabilah suku Quraisy di Mekah untuk memindahkan batu tersebut. Masjid tersebut terdiri daripada tiga tingkat dan dewan solat utama terletak di tingkat dua. Masjid ini mampu menampung 20,000 orang pada satu-satu masa. Malah saya difahamkan bahawa Presiden Indonesia, Joko Widodo (Jokowi) juga pernah mengerjakan solat sunat Aidilfitri di masjid ini pada tahun 2016. Selepas meluangkan masa selama kira-kira setengah jam di masjid tersebut, saya dibawa mencuba ais durian yang sangat terkenal dalam kalangan pelancong asing dan tempatan. Ais durian ini mengandungi tiga lapisan iaitu lapisan pertama dan yang paling bawah adalah isi durian tanpa biji yang dikisar hingga lembut, kemudian disiram jus durian dan sedikit susu cair manis. Rasanya amat sedap dan menyegarkan apatah lagi cuaca ketika itu agak terik. Usai menikmati ais durian yang sangat lazat, perjalanan diteruskan ke Gunung Padang yang merupakan sebuah bukit kecil dengan ketinggian puncak kira-kira 80 meter di atas paras laut. Masyarakat setempat menamakannya Gunung Padang kerana bukit ini dikatakan sebagai tempat paling tinggi di sekitar pusat bandar Padang. Dari lereng gunung Padang ini, saya dapat menyaksikan pemandangan Lautan India dan pulau Pisang Besar di Pantai Air Manis. Selain dapat menikmati panorama indah lautan luas yang membiru, gunung Padang ini juga terkenal dengan kisah sejarah pendudukan Jepun suatu masa dahulu. Selepas menikmati keindahan lautan dari lereng Gunung Padang, saya meminta untuk berhenti sebentar di Jambatan Siti Nurbaya yang juga merupakan ikon Kota Padang. Jambatan ini menghubungkan kawasan Kota Tua Padang di Berok Nipah dengan kaki Gunung Padang. Jambatan ini mengisahkan tentang cinta antara sepasang remaja, Samsulbahri dan Siti Nurbaya, yang ingin hidup bersama tetapi tidak kesampaian apabila Samsulbahri dipaksa pergi ke Batavia. Tidak lama selepas itu, Nurbaya merelakan dirinya untuk berkahwin dengan Datuk Meringgih yang kaya sebagai cara untuk melangsaikan hutang ayahnya. Dia kemudian dibunuh oleh Meringgih yang memberikannya lemang beracun. Kisah ini berakhir dengan Samsulbahri, yang ketika itu merupakan anggota tentera kolonial Belanda, membunuh Datuk Meringgih. Kisah ini ibarat kisah Romeo dan Juliet versi masyarakat tempatan di situ. Makam Siti Nurbaya dikatakan berada di puncak gunung Padang. Semasa saya tiba di jambatan tersebut, kelihatan para peniaga sedang membuat persiapan untuk menjual pelbagai makanan di tepi sepanjang jambatan berkenaan. Antaranya jagung bakar, air kelapa muda dan banyak lagi. Saya melihat keindahan lereng Gunung Padang yang menghijau dan menjadi penempatan penduduk tempatan sebelum dibawa pulang ke tempat penginapan.

Hampir seminggu meluangkan masa bukan sahaja sebagai penceramah akademik, tetapi juga sebagai pelancong di Banda Aceh dan Padang memberikan kenangan manis kepada saya yang pertama kali berkunjung ke dua buah kota terkenal di Pulau Sumatera tersebut.

Masjid Agung Sumatera Barat

Masjid Agung Sumatera Barat

Pemandangan dari Gunung Padang

Warung di lereng Gunung Padang

Pemandangan dari Jambatan Siti Nurbaya

Tamat

[Bahagian 2] Kenangan Terindah di Dua Buah Kota Terkenal Pulau Sumatera: Banda Aceh dan Padang

Sambungan dari https://people.utm.my/halim/bahagian-1-kenangan-terindah-di-dua-buah-kota-terkenal-pulau-sumatera-banda-aceh-dan-padang/

Gelombang tsunami yang menghancurkan Aceh turut meninggalkan pelbagai tempat yang merekodkan kedasyatan gelombang bencana alam tersebut. Antara tempat yang sempat saya singgahi termasuklah ke sebuah kawasan yang mana sebuah bot nelayan sepanjang 30 meter masih terperangkap di atas bumbung sebuah rumah di kampung Lampulo, di daerah KutaAlam di Banda Aceh, yang terletak hampir dua kilometer dari pantai. Saya sempat membaca plak di bawah bot yang menyatakan bahawa 59 orang yang mencari perlindungan di atas kapal itu yang terselamat dalam bencana tsunami yang berlaku pada 26 Disember 2004. Antara yang terselamat ialah bayi berusia 3 bulan, beberapa kanak-kanak dan perempuan tua berusia 85 tahun. Terdapat beberapa gambar keganasan bencana tsunami yang dipamerkan di dalam rumah yang kini dijadikan sebagai salah satu daripada warisan tsunami. Selain itu, terdapat sebuah kapal yang bernama Kapal PLTD Apung seberat 2,600 tan yang dihempas badai tsunami ke tengah Banda Aceh. Hampir tidak masuk akal saya membayangkan betapa kuatnya ombak tsunami sehingga boleh menghanyutkan kapal seberat itu. Ketika tragedi tsunami berlaku kira-kira 14 tahun yang lalu, kapal itu berada di Pantai Ulee Lhee, Banda Aceh. Akibat bencana tersebut, kapal itu diseret dan terkandas sejauh 5 km ke perkampungan Gampong Punge, Blangcut, Banda Aceh. Daripada maklumat yang disediakan di bahan pameran, saya difahamkan bahawa daripada 11 orang anak kapal dan beberapa pekerja lain yang berada di atas kapal ketika kejadian, hanya seorang sahaja yang terselamat. Kapal PLTD Apung kini merupakan salah sebuah monumen yang diabadikan sebagai monumen peringatan tsunami Aceh dan bukti kedasyatan bencana tersebut. Walau bagaimanapun, kawasan ini hanya dipagarkan pada tahun 2012 di samping beberapa kemudahan lain seperti jambatan dan bahan pameran informasi turut disediakan. Kerajaan wilayah Aceh telah mengambil inisiatif dan langkah keselamatan awal sekiranya mendepani bencana ini pada masa akan datang. Salah satu usaha tersebut ialah dengan menubuhkan Tsunami Disaster Mitigation Research Center (TDMRC) di bawah pengurusan Universitas Syiah Kuala. Saya telah dibawa ke pusat penyelidikan tersebut yang terletak di Ulee Lheu. Saya juga difahamkan ramai pensyarah universiti tersebut yang terkorban ketika tragedi tsunami berlaku. Pembinaan TDMRC di Ulee Lhuee juga berfungsi sebagai tempat menyelamat dari tsunami dan bencana lain untuk masyarakat setempat.

Tsunami Disaster Mitigation Research Center (TDMRC)

Kapal PLTD Apung

Masjid Raya Baiturrahman

Destinasi terakhir saya di Banda Aceh ialah Masjid Raya Baiturrahman yang terletak betul-betul di tengah kota Aceh. Masjid yang memiliki tujuh kubah, empat menara, dan satu menara induk ini merupakan mercu tanda Banda Aceh dan sesuatu yang menakjubkan saya apabila dimaklumkan bahawa masjid ini terselamat walaupun dihentam badai tsunami pada tahun 2014. Semasa bencana tsunami, masjid ini berfungsi sebagai tempat perlindungan sementara bagi mangsa yang kehilangan tempat tinggal dan hanya dibuka semula untuk solat selepas dua minggu. Masjid yang menyerupai Masjid Al-Nabawi di kota suci Madinah dan dikatakan juga mirip Taj Mahal di India, direkabentuk oleh arkitek Belanda. Ketika saya tiba di masjid tersebut, hari melewati senja dan hal ini menambahkan lagi keindahan masjid tersebut. Saya berkesempatan menunaikan solat mahgrib dan isyak di masjid tersebut sebelum singgah di kedai-kedai cenderahati yang terletak di luar kawasan masjid. Seperti yang kita maklum, wilayah Aceh melaksanakan undang-undang Islam dan saya turut difahamkan bahawa pihak berkuasa Aceh melaksanakan hukuman sebat terhadap pesalah yang melanggar undang-undang syariah di wilayah itu di masjid ini dan disaksikan oleh penduduk setempat.

Bersambung…

[Bahagian 1] Kenangan Terindah di Dua Buah Kota Terkenal Pulau Sumatera: Banda Aceh dan Padang

Lazimnya, sekiranya saya dijemput untuk menyampaikan ceramah atau membentangkan kertas-kertas kerja persidangan di luar negara, memang sengaja saya meluangkan beberapa hari untuk melawat tempat-tempat menarik di sana. Walau bagaimanapun, saya tidak perlu bersusah-susah berbuat demikian kerana berdasarkan pengalaman saya yang beberapa kali dijemput menyampaikan ceramah akademik di beberapa buah kota di Indonesia sebelum ini, layanan yang diberikan oleh pihak penganjur amat istimewa sekali. Layanan ini termasuklah dibawa melawat ke tempat-tempat menarik yang terdapat di kota tersebut dan mencuba pelbagai aneka makanan tempatan. Baru-baru ini saya dijemput sekali lagi ke Indonesia tetapi kali ini ke dua buah kota terkenal di Pulau Sumatera, Indonesia iaitu Banda Aceh dan Padang. Secara peribadi, ini merupakan kali kedua saya menjejakkan kaki di Pulau Sumatera selepas berkunjung ke Pekan Baru pada tahun 2011 iaitu kira-kira tujuh tahun yang lalu. Tujuan utama saya ke dua buah kota ini sebenarnya atas jemputan untuk menyampaikan ceramah di dua buah persidangan antarabangsa di sana. Bak kata orang, sambil menyelam minum air, saya meluangkan sedikit masa untuk melawat tempat-tempat menarik di sana. Usai tamat persidangan di hari pertama di Banda Aceh, pertama sekali saya dibawa oleh dua orang pensyarah dari Universitas Syiah Kuala ke Muzium Tsunami Aceh. Walau bagaimanapun, disebabkan ketibaan kami melewati jam lima petang, muzium tersebut telah tutup dan kami hanya dibenarkan untuk melawat di perkarangan muzium sahaja. Muzium ini direkabentuk dan dibangunkan sebagai simbolik peringatan bencana gempa bumi di Lautan India dan tsunami. Bentuk bumbung muzium ini seperti ombak laut manakala tapaknya berbentuk seperti kapal. Saya berkesempatan melihat lebih daripada 2000 nama mangsa yang terkorban yang tertera di dinding muzium berkenaan serta melihat 54 bendera dari 54 buah negara termasuklah Malaysia yang terlibat dalam misi menyelamat serta membantu Aceh selepas terjadinya tsunami di perkarangan muzium. Selain berfungsi sebagai tempat pameran, muzium ini juga berfungsi sebagai tempat perlindungan dari bencana tsunami sekiranya ia berlaku lagi pada masa akan datang.

Invited Speaker di SEADR2018 di Banda Aceh

Bersama dua orang prominent professors; Professor Dr. Berinderjeet Kaur dari National Institute of Education, Singapore dan Professor Dr. Lilia Halim dari Universiti Kebangsaan Malaysia

Kampung Lampulo

Bersambung……..

[Bahagian Akhir] Isu Pengangguran Dalam Kalangan Graduan dan Langkah Penyelesaian

Sambungan dari https://people.utm.my/halim/bahagian-3-isu-pengangguran-dalam-kalangan-graduan-dan-langkah-penyelesaian/

Dalam konteks Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Pelan Global UTM 2012-2020 dibangunkan dan dilaksanakan bertujuan untuk menjadikan UTM sebagai sebuah institusi yang dikenali di peringkat kebangsaan dan global atas sumbangannya dalam pelbagai aspek termasuklah penjanaan modal insan. Pelan ini dilaksanakan melalui tiga fasa iaitu Pelan Global UTM Fasa I (PGU Fasa I) 2012-2014, Pelan Global UTM Fasa II (PGU Fasa II) 2015-2017 dan Pelan Global UTM Fasa III (PGU Fasa III) 2018-2020. Penghayatan dan pelaksanaan Pelan Global UTM 2012-2020 kini sedang memasuki Fasa III (PGU 2018-2020). Salah satu bidang tumpuan yang diberikan penekanan dalam PGU 2018-2020 ini ialah kecemerlangan dalam pembelajaran dan pengajaran, dan transformasi pengalaman kampus. Objektif strategik pertama iaitu meningkatkan peratus graduan yang diambil bekerja dalam masa setahun selepas menamatkan pengajian yang mana antara inisiatif untuk mencapainya termasuklah menganjurkan program berkaitan laluan kerjaya dan persediaan alam pekerjaan serta mengemaskini dan menyemak kurikulum supaya ianya selari dengan kurikulum abad ke-21. Objektif kedua pula untuk meningkatkan peratus mahasiswa pra-siswazah yang terlibat dalam program pembangunan mahasiswa secara holistik yang dapat meningkatkan kemahiran insaniah mereka. Antara inisiatif yang dilaksanakan ketika ini termasuklah menganjurkan program keusahawanan sosial bersama non-governmental organization (NGO), program kesukarelawan, program kepimpinan berimpak tinggi, program pengantarabangsaan, program penguasaan bahasa inggeris, program kerohanian dan keagamaaan, program penglibatan bersama komuniti serta program kesukanan dan rekreasi. Inisiatif-inisiatif ini selari dengan kandungan artikel terbitan The Telegraph, sebuah akhbar harian kebangsaan British yang berpengkalan di London dan diedarkan di seluruh United Kingdom dan di peringkat antarabangsa, yang bertajuk “What makes a good university in the 21st century”. Artikel tersebut telah menggariskan lima faktor untuk memastikan sesebuah universiti itu hebat di abad ke-21 ini khususnya untuk melahirkan graduan yang berkualiti iaitu 1) Pengalaman kerja dan peluang kesukarelawan, 2) Peluang untuk pengalaman antarabangsa, 3) Hubungan universiti dan rakan kongsi industri dan badan professional, 4) Kemudahan inkubator dan penglibatan dengan start-up communities, dan 5) Kepelbagaian aktiviti kurikulum tambahan.

Secara kesimpulannya, kelayakan akademik tidak menjamin seseorang graduan mendapat pekerjaan. Tidak dinafikan bahawa pencapaian akademik yang cemerlang penting, namun ia perlu diseimbangkan dengan pelbagai kemahiran insaniah yang diperolehi bukan sahaja dalam dewan kuliah, tetapi juga penglibatan dalam pelbagai aktiviti di luar dewan kuliah. Pelaksanaan inisiatif yang dihasratkan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2015-2025 (Pendidikan Tinggi) dilihat mula memberi impak positif khususnya dalam aspek kualiti graduan yang dilahirkan oleh institusi pendidikan di Malaysia apabila QS World University Rankings 2019 telah diumumkan pada bulan Jun yang lalu. QS World University Rankings merupakan satu penilaian tahunan yang memberi pengiktirafan pada universiti-universiti terbaik di seluruh dunia. Ranking 2019 ini dilihat terbaik buat institusi pendidikan tinggi di Malaysia. Berdasarkan laporan ranking 2019 tersebut, sebanyak 13 buah universiti Malaysia berjaya disenaraikan antara 1000 universiti terbaik di dunia berbanding hanya lapan universiti tersenarai dalam ranking 2016, dan sembilan universiti dalam ranking 2017 dan 2018. Berdasarkan kepada ranking terkini ini, kualiti kebolehpasaran graduan yang dihasilkan oleh institusi pendidikan tinggi dilihat semakin meningkat kerana salah satu kriteria yang diambilkira oleh QS dalam menentukan kedudukan sesebuah universiti dalam QS World Ranking adalah reputasi majikan. Kriteria reputasi majikan melibatkan pandangan majikan yang mengenalpasti institusi-institusi yang mereka fikirkan menghasilkan graduan yang cekap, inovatif dan efektif.

Source: https://academiamag.com/hec-solutions-jobless-phd-holders/

[Bahagian 3] Isu Pengangguran Dalam Kalangan Graduan dan Langkah Penyelesaian

Sambungan dari https://people.utm.my/halim/bahagian-2-isu-pengangguran-dalam-kalangan-graduan-dan-langkah-penyelesaian/

Sehubungan itu, Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2015-2025 (Pendidikan Tinggi) telah dibangunkan berdasarkan lima aspirasi iaitu; akses, kualiti, ekuiti, perpaduan dan kecekapan. Aspirasi kualiti mempunyai tiga aspek; kualiti graduan, kualiti institusi, dan kualiti keseluruhan sistem. Kualiti graduan merujuk kepada aspirasi kementerian untuk meningkatkan kadar penggajian siswazah daripada kadar semasa 75 peratus kepada lebih daripada 80 peratus pada tahun 2025. Oleh itu, enam aspirasi pelajar telah dibangunkan; etika dan rohaniah, kemahiran kepimpinan, identiti negara, kemahiran bahasa, kemahiran berfikir dan pengetahuan. Aspirasi-aspirasi ini menekankan keseimbangan antara Akhlak (etika dan moral) dan Ilmu (kemahiran dan pengetahuan). Aspirasi ini dicapai melalui inisiatif-inisiatif yang dilaksanakan melalui tiga fasa. Fasa pertama bermula pada tahun 2015 yang bertujuan untuk memulakan momentum dan menyediakan asas transformasi manakala Fasa dua yang bermula pada 2016 hingga 2020 melibatkan proses memperbaiki sistem. Fasa terakhir akan bermula pada tahun 2021 hingga 2025 yang memfokuskan pada usaha-usaha ke arah kecemerlangan dengan peningkatan operasi yang fleksibel. Dalam aspirasi kemahiran berfikir, ia bermatlamat untuk menghasilkan pelajar yang mampu berfikir secara kritikal, inovatif serta mempunyai kemahiran penyelesaian masalah dan pemikiran keusahawanan. Kemahiran berfikir secara kritikal amat penting dalam kerjaya dan amat ditekankan oleh para majikan yang ingin mengambil graduan bekerja. Hal ini kerana kemahiran berfikir secara kritikal membolehkan pekerja mengambil pendekatan tertentu apabila berhadapan dengan sesuatu situasi atau masalah yang memerlukan keputusan dibuat. Pekerja dengan kemahiran kritikal yang tinggi akan menimbang segala kemungkinan berdasarkan maklumat diperolehi daripada pelbagai sumber dan mencari idea-idea baru yang dapat membantu menyelesaikan masalah dengan cekap. Kemahiran penyelesaian masalah pekerja juga secara tidak langsung dapat ditingkatkan kerana graduan yang diambil bekerja dapat menimbang semua penyelesaian yang mungkin sebelum membuat keputusan akhir. Kemahiran kritikal juga mampu meningkatkan kemahiran berkomunikasi untuk memberi justifikasi terhadap keputusan yang dipilih. Walau bagaimanapun, menurut World Economic Forum pada tahun 2015, salah satu jurang kemahiran di Malaysia ialah kemahiran berfikir secara kritikal sedangkan menurut laporan Future of Jobs, World Economic Forum, pemikiran kritikal merupakan kemahiran kedua terpenting untuk pekerjaan menjelang tahun 2020.

Source: http://ekimkee.blogspot.com/2016/11/jobless.html

Bersambung…

[Bahagian 2] Isu Pengangguran Dalam Kalangan Graduan dan Langkah Penyelesaian

Sambungan dari https://people.utm.my/halim/bahagian-1-isu-pengangguran-dalam-kalangan-graduan-dan-langkah-penyelesaian/

Hasil dapatan dari beberapa kajian telah menunjukkan bahawa terdapat ketidaksepadanan antara keperluan pekerjaan dalam industri dan pengetahuan dan kemahiran yang dimiliki oleh graduan institusi pendidikan tinggi. Impaknya, para graduan menghadapi masalah dalam mendapatkan pekerjaan kerana mereka tidak dapat memenuhi kriteria yang diperlukan oleh pihak industri. Dapatan kajian ini menyokong laporan Majlis Tindakan Ekonomi Negara bahawa salah satu faktor pengangguran dalam kalangan graduan adalah terdapat ketidaksepadanan kompetensi yang diperlukan industri dengan kemahiran yang dimiliki oleh graduan. Untuk meningkatkan kebolehpasaran siswazah dan mengurangkan ketidaksepadanan kemahiran, kurikulum yang berorientasikan industri seharusnya perlu dibangunkan dan dilaksanakan secara meluas. Antara contoh pelaksanaan terbaik kurikulum berasaskan industri ketika ini ialah program 2u2i yang memberi penekanan kepada pembelajaran luar kampus atau berasaskan industri. Ia menggabungkan pembelajaran akademik dan aplikasi pembelajaran sebenar di tempat kerja. Selain itu, banyak kajian yang membuktikan bahawa kekurangan kemahiran insaniah menjadi salah satu faktor pengangguran dalam kalangan graduan. Antara kemahiran insaniah yang dilihat kurang dimiliki oleh para graduan ialah kreativiti yang turut diakui oleh World Economic Forum pada tahun 2015. Hasil daripada beberapa kajian terdahulu turut menekankan kepentingan kreativiti sebagai atribut graduan yang penting untuk kebolehpasaran. Menurut Pejabat Pra-Siswazah Universiti Teknologi Malaysia (UTM), penekanan yang semakin meningkat mengenai keperluan kemahiran insaniah dalam kalangan siswazah adalah sebahagian daripada hasil maklum balas daripada majikan industri. Antara kemahiran yang sangat diperlukan oleh majikan adalah kemahiran komunikasi, kemahiran kerja berpasukan, keupayaan untuk berfikir kritikal dan bebas, fleksibiliti dan kesesuaian, penyelesaian masalah dan kreativiti serta kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).

Sumber: http://www.goldtelegraph.com/20%25-of-american-families-were-jobless

Rentetan daripada itu, tindakan sewajarnya perlu segera dilakukan di peringkat institusi pendidikan tinggi untuk menghasilkan graduan yang dapat memenuhi keperluan pasaran semasa dan masa hadapan. Mahasiswa yang akan menjadi modal insan di abad ke-21 ini memerlukan satu set kemahiran yang berbeza dalam pembelajaran mereka di kampus. Untuk berkembang maju dalam ekonomi yang dipengaruhi oleh aspek inovasi hari ini, World Economic Forum telah menggariskan 16 kemahiran abad ke-21 yang dibahagikan kepada tiga kategori utama: literasi asas, kecekapan, dan kualiti karakter. Kategori literasi asas merujuk kepada bagaimana pelajar mengaplikasikan kemahiran asas dalam situasi harian. Antaranya literasi, numerasi, literasi saintifik, literasi ICT, literasi kewangan dan literasi budaya dan sivik. Kategori kompetensi meliputi bagaimana pelajar mendepani cabaran yang kompleks dengan kemampuan untuk berfikir secara kritikal, kreativiti, berkomunikasi, dan bekerjasama. Sementara itu, kategori kualiti karakter merujuk kepada bagaimana pelajar berhadapan dengan persekitaran yang berubah-ubah menerusi kemahiran seperti sifat ingin tahu, berinisiatif, ketekunan, penyesuaian, kepimpinan, dan kesedaran sosial dan budaya.

Bersambung…….

 

 

[Bahagian 1] Isu Pengangguran Dalam Kalangan Graduan dan Langkah Penyelesaian

Institusi pendidikan tinggi berperanan untuk menghasilkan modal insan yang boleh menyumbang ke arah pembangunan dan kelestarian kemajuan sesebuah negara. Banyak forum, artikel dan pihak tertentu yang telah membincangkan bagaimana institusi pendidikan tinggi boleh bertindak sebagai medan untuk menghasilkan graduan yang boleh menyumbang kepada kemajuan sesebuah negara. Walau bagaimanapun, ketika tumpuan diberikan kepada peranan universiti dalam menghasilkan modal insan yang berkualiti, peratusan pengangguran dalam kalangan graduan di Malaysia terus menjadi isu yang hangat diperkatakan. Menurut Jabatan Statistik Malaysia, kadar pengangguran di Malaysia telah meningkat daripada 2.6 peratus pada tahun 1996 ke 3.7 peratus pada tahun 2009 dan jumlah peratusan masih melebihi 3 peratus sehingga tahun 2013. Statistik terkini menunjukkan bahawa dalam kalangan graduan, 5.5 daripada 10 daripada mereka yang menganggur berumur di bawah 24 tahun, dan daripada lebih 250,000 graduan yang bergraduasi setiap tahun, satu daripada lima graduan baru masih gagal mendapatkan sebarang pekerjaan selepas enam bulan menamatkan pengajian. Selain itu, daripada 25 peratus pemegang ijazah sarjana muda yang tidak bekerja, 52 peratus daripadanya berlatarbelakangkan bidang sastera dan sains sosial. Lebih membimbangkan, berdasarkan jenis institusi pendidikan tinggi, 50 peratus daripada graduan universiti awam dan 47 peratus graduan daripada universiti swasta masih gagal mendapatkan pekerjaan. Walaupun begitu, menariknya, 98 peratus graduan dari politeknik dan 99 peratus graduan dari kolej komuniti dan institusi berteraskan Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TVET) berjaya mendapatkan pekerjaan selepas bergraduasi. Selain itu, terdapat juga bukti empirikal yang menunjukkan bahawa bilangan graduan yang menganggur di negara-negara asia tenggara (ASEAN) bertambah setiap tahun sejak tahun 1996 hingga 2015. Menurut laporan “ASEAN Community 2015: Managing integration for better jobs and shared prosperity”, kadar pertumbuhan pekerjaan amat perlahan di ASEAN dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Walaupun pada tahun 2012 kadar pertumbuhan pekerjaan meningkat sebanyak 1.9 peratus, jumlah itu menurun kepada 1.5 peratus pada tahun 2013 dan angka ini tinggi sedikit berbanding kadar global iaitu sebanyak 1.4 peratus.

Sumber: http://www.milkthecowpodcast.com/words/2015/7/15/hello-my-name-is-unemployed

Bersambung…..