Archives for May 2022

5 Kelebihan Emas

1. Sepertimana yang awak sedia maklum, emas telah memberikan pulangan melebihi 9.5% setahun sepanjang tempoh 20 tahun kebelakangan. Ini adalah pulangan yang lumayan, dan tinggi jika dibandingkan dengan beberapa pelaburan lain termasuk saham di Bursa Malaysia.

2. Emas juga adalah kalis inflasi dan malah merupakan pelaburan yang amat baik apabila ribut hiper-inflasi melanda. Sebagai contoh, 25 auns emas cukup untuk membeli satu blok hartanah komersial di bandaraya Berlin semasa hiper-inflasi melanda negara Jerman pada tahun 1923.

3. Jadi pulangan yang lumayan serta kalis inflasi merupakan 2 kebaikan emas. Tetapi ramai orang tidak tahu yang emas juga mempunyai banyak kebaikan lain. Grafik berikut adalah 5 kebaikan emas yang awak mungkin tidak tahu.

# Do your own research
# Not financial advice

12 Keunikan dan Kelebihan Emas.


1) Emas tak boleh dicipta. Teknologi manusia paling hebat pun tak dapat nak cipta zarah-zarah emas.

2) Emas tak boleh dibinasakan. Kita tak boleh nak musnahkan emas, apa cara sekali pun. Paling tidak boleh disorok aje.

3) Negara-negara di dunia ini menjadikan emas sebagai RIZAB NEGARA.

4) Emas adalah komoditi paling stabil dalam sejarah.

5) Emas disukai manusia sepanjang zaman.

6) Emas adalah harta yang paling mudah dan mampu dimiliki.

7) Emas tiada dalam. Sistem kewangan. Tiada siapa yang tahu emas yang kita miliki. Bank tidak tahu. Kerajaan tidak tahu. Lembaga hasil pun tidak tahu.

8) Emas menjadi matawang yang tak pernah gagal dalam sejarah manusia sejak 5000 tahun yang lalu.

9) Semua orang tahu emas bernilai. Nilai emas takkan jadi SIFAR.

10) Emas adalah aset mudah alih, mudah dibawa dan paling mudah dicairkan.

11) Emas menjamin dirinya sendiri. Pergi ke mana-mana pun dia adalah emas. Walaupun patah, bengkok, dah buka seal dan tak ada certificate, emas tetaplah emas.

12) Emas disebut berkali-kali dalam Al-Quran.

TIPS HEBAT BERJAYA DENGAN EMAS.

 Lagi besar gaji atau pendapatan bulanan, sepatutnya lebih besar portion emas yang perlu disimpan.

Jangan main-main dengan simpanan dalam bentuk wang tunai. Kalau tak beli emas, mesti ia akan habis dengan cepat tanpa disedari.

Kalau tak percaya, cubalah simpan duit banyak-banyak. Tak dan lama, sekejap saja dah habis tak tahu pergi mana.

 Istiqamah menyimpan yang paling penting.

Dapat gaji, terus asingkan untuk beli emas secara paksa. Lepas tu jangan duk fikir tentangnya. Lupakan saja. Kalau tak nanti jiwa jadi kacau.

Keistimewaan BK 999 by Orodesign

✨

Cantik – warna kuning keemasan dan lebih berkilau berbanding barang kemas 916.

✨

 Gred kualiti yang lebih tinggi.

✨

Berat barang kemas 999 lebih padu berbanding 916.

✨

Mudah diarrahnukan untuk dapatkan tunai. Kebanyakan arrahnu dan semua kedai pajak gadai menerima BK 999 berbanding GB kerana tertakluk pd terma & syarat perjanjian antara syarikat.

✨

Harga yang ditawarkan oleh arrahnu lebih tinggi berbanding BK916

✨

Harga termasuk upah.

✨

Contoh item BK 999 ialah rantai tangan pasir, rantai tangan gajah dan rantai leher gajah.

‼️
‼️
‼️

 BK 999 ni lembut jadi perlu dipakai dengan teknik yang betul dan berhemah agar tidak mudah kemek dan putus ….

𝟭𝟬𝟬𝟬 𝗟𝗔𝗡𝗚𝗞𝗔𝗛 𝗕𝗘𝗥𝗠𝗨𝗟𝗔 𝗗𝗘𝗡𝗚𝗔𝗡 𝗟𝗔𝗡𝗚𝗞𝗔𝗛 𝗣𝗘𝗥𝗧𝗔𝗠𝗔

Jangan berfikir terlalu lama kerana masa bergerak begitu pantas.

Kita sekarang sudah berada dibulan Mei. Pejam celik, pejam celik tiba pula bulan Jun.

Sesiapa yang sudah bermula sejak bulan Januari. Alhamdulillah barangkali sudah ada 4gram dalam tangan atau lebih.

Yang belum bermula bukan bermakna sudah terlambat. Cuma baru hendak bermula.

Kita berjalan dalam track kita sendiri.
Mulakan 1gram 1bulan kemudian jalan terus.

Konsisten 1gram 1bulan, itulah kunci kejayaan.

Selamatkan simpanan yang ada dalam bentuk emas. Insya-Allah ia bertahan lebih lama lama.

Jika sukar menyimpan wang, simpan tapi akhirnya guna balik, alih simpanan dalam bentuk emas.

Jika dulu emas sekadar barang perhiasan. Kini emas alat untuk kita menyimpan wang.

Harga Emas Naik?!

“Tuan, saya lihat harga emas sekejap naik sekejap turun. Boleh dan Sesuai ke saya simpan emas sebab takut rugi lah”

Ini merupakan soalan daripada salah seorang pelanggan saya.

Bila saya dengar soalan ini, saya cuba recall dan cari semula tarikh beliau menyimpan emas. Rupanya beliau baru sahaja menyimpan emas.

Jadi saya tenangkan beliau dan beri jawapan ringkas supaya beliau lebih faham tentang emas. Basic perlu diperkemaskan.

1. Saya perhatikan penyimpan emas atau sesiapa yang baru ingin berjinak-jinak menjadi penyimpan Emas mempunyai dua tabiat iaitu apabila harga NAIK berlaku situasi PANIK dan apabila harga TURUN juga berlaku situasi PANIK.

2.Sebenarnya harga emas naik dan turun itu adalah perkara biasa dan ianya adalah Normal dalam dunia Pelaburan emas.

3. Jika ada yang mengatakan harga emas sentiasa dalam keadaan naik, itu adalah ayat daripada peniaga yang kejar sales.

4. Emas Naik dalam tempoh jangkamasa panjang. Jika jangkamasa pendek, kita akan melihat harga emas Naik & Turun.

5. Apabila beli emas, pastikan beli pada individu yang dapat bimbing kita dengan konsep yang betul.

6. Bukan sekadar kita beli emas pada individu berkenaan tetapi kita mahu dapatkan tips dan ilmu secara PERCUMA. Itu antara tips menyimpan atau melabur cara selamat.

7. Apabila berlaku situasi Harga emas Turun, pejam mata dan Mulakan simpanan emas. Ambil peluang ini. Jika sudah mula menyimpan emas, ambil peluang untuk tambahkan GRAM.

8. Peluang & Ruang bukan selalu terhidang. Harga emas Turun adalah Rezeki dan harga emas Naik juga Rezeki. Cuma kita memandang dari sudut Keuntungan & Kerugian semata-mata.

9. Ketika situasi harga emas Turun atau Naik, apa yang menariknya berat emas (GRAM) yang kita miliki tidak akan berkurang langsung.

10. Itu antara kelebihan menyimpan emas. Ianya bersandarkan Fizikal. Bukannya bersandarkan harga semata-mata. Kita boleh tidur lena tanpa memikirkan kurangnya GRAM emas kita.

11. Jangan Panik tetapi tenang-tenang ajaaaa. Orang yang tenang selalu menang.

Dapat sesuatu? Moga bermanfaat.

Tautan Ukhwah Aidilfitri sempena Majlis Bersama NC 2022

SIMPANAN EMAS TERBAIK = DINAR, GOLDBAR ATAU BARANG KEMAS.

Soalan yang selalu bermain di minda seseorang yang baru nak belajar simpan dinar…gold bar…atau barang kemas ye…??? Mana yang paling bagus ye…???

Jawapan saya…PELBAGAIKAN SIMPANAN EMAS ANDA… Sebab ape…??? Kenapa …??? KERANA : SETIAP EMAS ADA SIFAT DAN KELEBIHAN MASING2… Jom kite kaji…kelebihan emas…

DINAR

Boleh digunakan untuk muamalat dan ibadah aqiqah.

Digunakan untuk membayar zakat.

Dijadikan sebagai hantaran mas kahwin.

Cerderamata / hadiah untuk org tersayang.

Simpanan untuk pergi haji.

Tabungan / simpanan.

GOLD BAR

Harga lebih murah berbanding barang kemas kecuali jongkong 1g kerana kos pembuatan tinggi…

Memberi pilihan kepada mereka yang ingin membuat simpanan semata2…

Pilihan utk mereka yang sudah banyak barang kemas dan ingin simpan dalam bentuk jongkong pula…

Bentuk fizikal lebih menyerlah berbanding emas untuk simpanan / pelaburan yang lain dan menjadi kebanggaan kepada pemiliknya…

Sesuai untuk simpanan jangka masa panjang spt pendidikan anak2…perkahwinan…simpanan hari tua…membeli rumah dan lain2…

BARANG KEMAS

Dijadikan perhiasan wanita.

Mudah menarik kaum hawa untuk memilikinya kerana rekaan yang cantik dan kilauan yang memukau.

Fungsi 4 dalam 1… perhiasaan, simpanan, pelaburan dan perniagaan.

Mudah untuk dapatkan tunai kerana diterima disemua kedai pajak / arrahnu EMAS ADALAH WANG SEBENAR

Jom Menabung 1 gram 1 bulan 1 keluarga..

Duit atau emas?

Semua orang kenal duit, tak semua orang kenal emas. Ramai kenal duit sebab setiap hari kita guna duit untuk urusan jual beli. Anak kita umur 6 tahun pun kenal duit.

Tapi tak ramai yang betul² kenal emas, emas dianggap sebagai pelaburan sahaja. Satu kerugian besar jika emas hanya digunakan sebagai pelaburan.

Ada banyak lagi kegunaan emas yang kita boleh manfaatkan bila kita dah simpan emas. Salah satunya adalah emas boleh dijadikan simpanan untuk ubati penyakit boros.

Ada duit macam-macam fikir untuk belanja, sampai satu tahap benda kehendak habis dibeli jika ada duit. Ada emas belum tentu nak belanja sebab kita ada perasaan sayang untuk jual emas yang kita dah lama simpan.

“Alaaa..sayangnya nak jual. Dulu beli harga RM140, sekarang kalau jual nak beli balik dah RM257.”

😅

Begitulah perasaan orang yang simpan emas, emas hanya dijual atau digadai untuk perkara keperluan sahaja. Sebab itulah simpanan penyimpan emas makin bertambah setiap bulan.

Bagi pendapat saya emas dan duit sama penting; simpanan duit untuk digunakan dalam jangkamasa pendek dan simpanan emas untuk digunakan dalam jangkamasa sederhana dan panjang.

Dua²saling melengkapi dan ada fungsi tersendiri, apalah nilai emas kalau tiada duit? Kejatuhan nilai duit membuatkan harg emas naik tinggi saban tahun. Kalau nak lindungi nilai duit simpanan yang banyak boleh tukarkan sebahagiannya kepada emas.

Tak perlu simpan semua kekayaan kita dalam bentuk emas, pakar kewangan pesan dapat simpan 10% dari gaji setiap bulan dalam bentuk emas pun dah cukup bagus. Dapat simpan lebih itu lebih baik.

Apa yang penting simpanlah duit dan emas dengan ilmu insyaAllah kita boleh memperbaiki kewangan kita pada masa depan. Wallahualam.