It’s OK.

Takde rumah sewa 6 pintu.
Takde tanah 10 ekar.
Takde saving 300 ribu.
It’s OK.
At least kita ada sedikit aset dalam bentuk EMAS.

Mulakan dengan 1 GRAM EMAS dulu, 100g bakal terkumpul.

Nak capai 100 gram emas pertama memang menggigil & berpeluh sebab kita kena tidokan nafsu boros duit licin sekelip mata. Kita juga kena belajar urus duit.

BELUM TERLAMBAT UNTUK MULAKAN SIMPANAN EMAS 🥳

YURAN DEALER EMAS MERDEKA ORODESIGN RM399 SHJ‼️

***Terima kasih dealer2 yg update terima barang 🥰

Emas Sebagai Dana Kecemasan

Dana Kecemasan?
Berapa jumlah yang sesuai untuk disimpan?

Saya pasti ramai tertanya-tanya perkara ini.

Baik, saya jelaskan.

Dana kecemasan adalah simpanan untuk tujuan kecemasan sekiranya berlaku perkara yang tidak diduga.

Soal Kecemasan, tiada siapa menduga.
Soal Kecemasan, tiada siapa menjangka.
Soal Kecemasan, tiada siapa meminta.

Contoh,
Baru-baru ini akibat Covid-19, ramai yang kehilangan kerja dimana ianya adalah punca mata pencarian untuk menyara keluarga.

Bila sudah hilang kerja,
Komitmen kereta tersadai.
Komitmen rumah tergendala.
Komitmen anak anak dan Isteri terhenti.

Sedih kan?
Tiada siapa minta.
Kena terima dan redha.
.

Jadi,
Berapakah jumlah dana kecemasan yang sesuai untuk disediakan?

Pakar kewangan memberi garis panduan bahawa perlu menyediakan sekurang-kurangnya 3 hingga 6 bulan pendapatan.

Pendapatan merujuk kepada sumber gaji.

Untuk orang bekerja, ada gaji.
Untuk orang bisnes, juga ada gaji.

Jika pendapatan RM1,000, perlu wujudkan dana kecemasan RM6,000.

Jika pendapatan RM3,000, perlu wujudkan dana kecemasan RM18,000.

Jika pendapatan RM5,000, perlu wujudkan dana kecemasan RM30,000.

Begitulah seterusnya.
.

Jika kita dapat sediakan dana kecemasan 6 bulan pendapatan, sekiranya berlaku apa apa bentuk kecemasan, kita ada masa 6 bulan untuk bertahan.

Kita tidak minta perkara ini berlaku, apatah lagi mendoakannya.

Tapi bak kata pepatah,
‘Sediakan payung sebelum hujan’. Sebelum diri dibasahi hujan,

Lebih baik kita bersedia awal daripada kusut di pengakhiran.

Kita hanya dengar, jika ditimpa musibah ianya sukar.

Akan tetapi kita tidak pernah lalui kesukaran itu. Jadi ‘Dana Kecemasan’ sedikit sebanyak dapat bantu kita untuk ringankan dan kurangkan kesukaran ketika dihimpit musibah.
.

Tips mudah,
Simpan 1gram 1bulan sebagai persediaan dana kecemasan. Lama-lama pasti capai dan penuh dana kecemasan kita.

Mudah-mudahan ia dapat membantu ketika kita memerlukannya.

Dapat sesuatu?
Semoga perkongsian Ini memberi manfaat.

“Ok ke simpan emas ni? Saya nampak harga emas macam tak stabil je”

Kata penulis buku “Wang Emas’, Tn Mohd Zulkifli Shafie : Harga emas dalam jangka pendek ada naik turun, tapi dalam jangka panjang, harga emas boleh dikatakan confirm naik.

Tapi penyimpan emas yang tegar(biasanya berilmu) tak pandang sangat pun harga emas.

Fokus mereka adalah “gram”, bukan “RM”

Siapa yang tahu (faham) tentang emas, dia tak kisah pun pasal “harga” atau ROI emas. Mereka faham yang harga emas memang akn naik, tapi disebalik kenaikan harga emas sebenarnya nilai duit kita yang jatuh.

Bukan harga emas saja yang akan naik, bahkan apa² barang pun semua akan naik. Harga kuih karipap tahun 1980-an 10 sen(di KL) dulu, kalau ada RM1 kita boleh dapat 5 biji.

Harini tahun 2020, harga sebiji karipap = 50 sen atau lebih? Ada rm1, baru boleh dapat 2 biji.

Sekarang ni kita tahu, harga karipap dah naik 5 kali ganda(ROI = 500%!) dari 10 sen ke 50 sen.

Persoalannya sekarang, adakah mak cik yang berniaga karipap harini lebih kaya dari mak cik yang berniaga karipap tahun 1980-an, sebab HARGA karipap dah naik 5 kali ganda(500%!) ?

Jawapannya, tak. Sebab apa? Sebab ‘nilai’nya sama sahaja. 50 sen sekarang kuasa belinya sama dengan 10 sen tahun 1980-an iaitu boleh dapat sebiji kuih karipap.

Jadi, siapa yang faham tentang kuasa beli, dia tak melihat emas hanya semata-mata pada nombor (kenaikan harga emas), tapi lebih kepada untuk melindungi kekayaan (kuasa beli).

Emas adalah ‘ultimate wealth protector’!

Hidup ini…


Kita tidak mengikut acuan kehidupan orang lain.
Tetapi kita mengikut acuan takdir Allah buat diri kita..

Jika kita mampu mengumpul 0.50g saja setiap bulan.
Tak perlu bersedih hati..
Tetapi bersyukurlah..
Kerana orang yang berduit belum tentu juga menyimpan emas

😊

Nikmat kesedaran tentang nilai matawang yang makin hari makin mengecil nilainya perlu kita syukuri..

Doakan orang lain juga semoga dikurniakan Allah nikmat yang sama..

Alhamdulillah promosi RM399 datang lagi.. inilah peluang untuk rakyat marhaen sign up sebagai dealer emas direct kilang.

Istimewanya di ORODESIGN. Walaupun kita sign up sekadar untuk menyimpan kilang tetap izinkan kita nikmati emas harga kilang sepertimana dealer lain..

Jom rebut peluang promosi bulan kemerdekaan ni. Bulan depan belum tentu ada lagi

💪🏻

#FungsiEmas Hadiah Persaraan

Makin lama diperam, makin tinggi nilainya. Sentiasa berharga, inilah rahsia EMAS.

Kalau dulu rasa macam “eh giler la nak bagi emas kat orang” , kini alhamdulillah BAHAGIA rasa

Bila celik Emas, semua berkisar tentang Emas. Bantu orang lain juga celik Emas.

@ilmukilangemas

3 PRINSIP SIMPLE

1️⃣

 Kambus semua hutang segera. Mulakan dgn kambus hutang kecil. Yeaa hutang rumah yg ratus ribu tu pun bagi settel segera.

2️⃣

 Pastikan ada cash saving.
At least dlm bank adalah 10K ke 20K.
Tapi kalau nak saving sampai di 100K pun ok jugak. Why not?

3️⃣

 Pastikan ada sedikit emas fizikal di tangan.
At least adalah 100 g ke 200g.
Nak simpan sampai setengah kilo pun okay jugak. Apa salahnya kan?

Haaaa itu jer 3 prinsip simple .
Hidup tenang takde hutang, debt free.

Jangan Tangguh… Jangan Tunggu…
Terus bertindak…

❤️
💪

Dengan ada Ilmu emas, CEMAS TAK CEMAS ianya sangat bermanfaat untuk miliki emas fizikal sebab emas adalah nilai wang sebenar.

Daftar keahlian dealer untuk lebih jimat.. hubungi saya segera ok.

Sistem kapitalis

😭

Belajarlah ILMU KEWANGAN EMAS sahabat. EMAS KALIS INFLASI

Mulakan SIMPANAN EMAS kita sekarang..bukan saja utk masa depan kita..tapi yg penting masa depan anak2 kita. InsyaAllah.

.

BISIK-BISIK EMAS

Sebulan 1 gram
Setahun 12 bulan 12 gram
Tanpa sedar penuh satu album

Emas ni simpanan untuk dilupakan.

Beli dan lupakan. In shaa Allah terdidik diri dari sifat boros secara tak sengaja.

Emas jugak boleh difungsikan
Untuk waktu dan perkara tertentu

Nak berkahwin?
Nak renovate rumah?
Nak sambung belajar?
Nak tunai Haji?
Nak jadi pembayar zakat?

Pendek kata macam-macam boleh. Yang penting mulakan dahulu

😊

Musim menuai lebat, simpan 1 DINAR sebulan.

Musim panas merembang, simpan 1 GOLD BAR sebulan.

Jimat cermat sikit duit tu.
Stop shopping shoppe.
Stop order-order makanan sana sini.
Stop beli tudung baru baju baru.
Stop tambah koleksi make up.

Fokus asingkan duit untuk shopping aset kecil bernama logam kuning ini.

Tak mampu kumpul 300 gram, dapat 100 gram pun dah hokay hokay sgt.

🤓
🌻

#OrodesignbyMAA
#1bulan1gram
#Daftardealersekarang

Setuju tak?

Duit hanya kertas biasa sahaja, nilainya kian merosot hari ke hari dan 1 hari nanti langsung tiada nilai.

Simpan emas, kekayaan datang kerana emas semakin tinggi nilainya.

Simpan duit, kekayaan menjauh kerana duit semakin susut nilainya.

Mari simpan emas sekecil 0.5g @ 1gram

Dijamin semakin membuak-buak ingin simpan emas.

Naluri manusia begitu la.