Social Sciences Citation Index (SSCI) Dalam Bidang Pendidikan Sehingga March 2020

The Social Sciences Citation Index (SSCI)  adalah sistem pengindeksan sitasi dari Clarivate Analytics. Ia pada asalnya dibangunkan oleh Institute for Scientific Information dari the Science Citation Index. Pangkalan data rujukan SSCI merangkumi kira-kira 3,000 jurnal akademik terkemuka di dunia dalam bidang sains sosial merentas lebih daripada 50 disiplin. Ia boleh didapati secara dalam talian melalui perkhidmatan Web of Science dengan bayaran. Pangkalan data merekodkan artikel yang disitasi oleh artikel lain. Berikut merupakan senarai jurnal terkini dalam bidang pendidikan yang diindeks dalam SSCI.

Social Sciences Citation Index

Terima kasih

[Bahagian 1] Menyemarakkan Budaya Penyelidikan Di Institusi Pendidikan Tinggi

pic source: https://199jobs.com/jobs/admin-office/do-research-on-any-topics/

Selain pengajaran yang menjadi teras utama dalam ekosistem di institusi pendidikan tinggi di Malaysia, penyelidikan juga merupakan aktiviti utama yang perlu dilaksanakan secara berterusan di institusi pendidikan tinggi. Untuk meningkatkan keternampakan fungsi sesebuah institusi pendidikan tinggi, ia perlu memajukan penyelidikan dan memanfaatkan kekuatannya dalam bidang intelektual dan dengan potensinya untuk memberi kesan kepada komuniti, teknologi, ekonomi dan masyarakat. Hal ini selaras dengan hasrat Kementerian Pendidikan Malaysia khususnya Jabatan Pendidikan Tinggi untuk mengangkat agenda “Universiti Untuk Masyarakat” iaitu universiti menjalankan penyelidikan yang mana hasil penyelidikan merupakan jawapan terhadap pelbagai masalah yang dihadapi masyarakat pada hari ini. Hal ini selari dengan gagasan yang dibawa oleh Mantan Menteri Pendidikan Malaysia, Dr. Maszlee Malik iaitu “Sekolah Untuk Komuniti, Universiti Untuk Masyarakat”. Mantan Menteri Pendidikan Tinggi Malaysia sebelum itu iaitu Datuk Seri Idris Jusoh juga telah menitikberatkan “translational research” iaitu penyelidikan yang menghasilkan impak tinggi kepada kerajaan, komuniti, industri dan akademia. Ekosistem penyelidikan di institusi pendidikan tinggi seharusnya terdiri daripada lima tunjang utama yang menyokong ekosistem berkenaan iaitu perolehan dana penyelidikan, penerbitan, penjenamaan dan rangkaian, inovasi dan penyelidikan dan penjanaan pendapatan. Dalam tunjang perolehan dana penyelidikan, dana penyelidikan geran nasional, geran industri dan geran antarabangsa perlu ditingkatkan untuk membudayakan dan menyemarakkan aktiviti penyelidikan di sesebuah institusi. Setiap staf juga perlu diberi peluang untuk mengetuai mana-mana geran penyelidikan dalam menyerlahkan lagi sifat kepemimpinan khususnya dalam menguruskan geran penyelidikan ahli penyelidik yang lain. Budaya penyelidikan dalam kalangan penyelidik juga perlu digalakkan untuk mempunyai bank proposal penyelidikan tidak kiralah untuk geran nasional, industri dan antarabangsa. Bank proposal ini penting untuk memastikan penyelidik sentiasa bersedia apabila peluang untuk permohonan geran penyelidikan dibuka dan ditawarkan. Walau bagaimanapun aspek ini mempunyai cabarannya yang tersendiri seperti kurang memberi respons kepada peluang geran dari pihak swasta atau antarabangsa serta kekurangan kolaborator industri atau antarabangsa yang kukuh. Dalam situasi yang mencabar ketika ini, penyelidik perlu bersedia untuk unlearn dan relearn. Penyelidik tidak boleh terus berasa selesa dengan apa yang mereka nikmati pada hari ini atau terlalu bergantung kepada dana penyelidikan yang disediakan oleh pihak kerajaan. Mereka perlu keluar dari kepompong keselesaan. Contohnya, sebelum ini mereka sudah terbiasa menulis proposal penyelidikan yang lebih bersifat teknikal, tetapi kini sudah tiba masanya untuk mereka menghasilkan proposal penyelidikan yang memasukkan nilai-nilai tertentu dan bersifat layman untuk menarik lebih banyak pihak penaja menyalurkan dana penyelidikan kepada penyelidik.

Bersambung…

 

 

Jurnal Terindeks Scopus Terkini (sehingga Feb 2020) Dalam Bidang Pendidikan

Salam semua,

Disertakan list jurnal terindeks Scopus terkini dalam bidang pendidikan

Latest_Scopus_List_Education_ext_list_october_2019

 

Terima kasih

[Bahagian Akhir] Menginsankan Murid Melalui Penerapan Nilai Positif

Sambungan dari https://people.utm.my/halim/bahagian-2-menginsankan-murid-melalui-penerapan-nilai-positif/

Picture source: https://www.southernphone.com.au/Blog/2018/Feb/automation-and-children-future-workforce

Walaupun nilai yang baik itu diajar dalam pendidikan sivik yang diterapkan dalam matapelajaran tertentu, nilai-nilai tersebut seharusnya dihayati dan ditanam dalam diri pelajar. Sehubungan itu, dalam konteks sekolah, selain mengajar, para pendidik bertanggungjawab menunjukkan nilai-nilai positif dan menjadi contoh ikutan kepada murid-murid. Hal ini selaras dengan teori yang diperkenalkan oleh psikologi terkenal Albert Bandura yang memperkenalkan teori berkaitan pembelajaran berasaskan pengamatan.  Melalui teori ini, pelajar belajar melalui peniruan hasil tindakbalas terhadap pelbagai rangsangan yang mana dalam konteks ini, mereka menerima rangsangan dari sikap positif yang dipraktikkan oleh golongan pendidik. Pendidik bukan sahaja bertanggungjawab membantu murid-murid melihat nilai-nilai yang baik itu merupakan sebahagian penting dalam proses pendidikan tetapi juga untuk perkembangan keseluruhan mereka sebagai individu. Kesimpulannya, komponen Manusiawi iaitu untuk menginsankan murid merupakan satu tanggungjawab yang besar yang bukan hanya perlu dipikul oleh guru, tetapi ibu bapa dan masyarakat dengan persekitaran yang menyokong ke arah tujuan tersebut. Menurut YAB Dr. Maszlee Malik, ia memerlukan perubahan budaya dan juga perubahan minda yang besar.

Tamat

 

 

 

My first ISI- and Scopus- Indexed Journal Article in 2020

Alhamdulillah. Our latest ISI-indexed journal article has just been published. To complete this ISI- (and also Scopus-) indexed journal article, it is not a one-man show. The research was conducted by the 1st author. She was supervised by the 3rd author and some of her instruments and worksheets were validated by the 4th author. The 1st author also compressed the whole thesis into an article with the assistance of the 2nd author. After the manuscript completed, the 3rd author had a consultation with the 6th author. He highlighted some points to improve the manuscript. And again, the 3rd author asked the 2nd author, who is also a Phd student under the 3rd author’s supervision, to add some important contents into the article.The whole article was finally proofread by the 5th author. Indeed, to produce an indexed journal article, it is not as easy as ABC. It is a collaborative work that goes across universities and countries. Congratulations to all of us. Job done well!

Enhancing Students’ Higher-Order Thinking Skills (HOTS) Through an Inductive Reasoning Strategy Using Geogebra

Noor Suhaily Binti Misrom, Abdurrahman Sani Muhammad, Abdul Halim Abdullah, Sharifah Osman, Mohd Hilmi Hamzah, Ahmad Fauzan

Abstract

The concept of Higher-Order Thinking Skills (HOTS) is one of the highlighted aspects in producing human capital of high quality. However, the level of HOTS among students in Malaysia is still at a lower stage. Among the causes of this problem is the learning strategy used in classroom, which is less effective in creating and enhancing HOTS optimally. Therefore, the main focus in this study was to investigate the potential role of an inductive reasoning strategy using Geogebra in increasing the students’ level of HOTS. Besides, it also aimed to identify the relationship between HOTS and students’ inductive reasoning for the topic of Graphs of Functions II. The design of study was quasi-experimental which involved 94 form-four students from a secondary school in Johor. The sample of this study was divided into three groups: (1) Treatment Group 1 (inductive reasoning strategy using Geogebra); Treatment Group 2 (inductive reasoning strategy); and (3) a control group (conventional). The instrument of the study comprised a set of HOTS questions and a worksheet based on an inductive reasoning strategy using Geogebra. Using the Multivariate Analysis of Variance (MANOVA), it was found that the overall HOTS level of the students, which included applying, analysing, evaluating and creating skills, could be enhanced through this strategy. The findings also show that there was a positive relationship between HOTS and inductive reasoning. In conclusion, an inductive reasoning strategy can provide positive impacts on students’ HOTS in the topic of Graphs of Functions II.

[Bahagian 2] Menginsankan Murid Melalui Penerapan Nilai Positif

Sambungan dari https://people.utm.my/halim/bahagian-1menginsankan-murid-melalui-penerapan-nilai-positif/

Picture source:https://clipartstation.com/moral-values-for-children-clipart-10/

Pengenalan pendidikan sivik ini sedikit sebanyak mengurangkan kebergantungan pencapaian murid terhadap aspek kognitif semata-mata. Sistem pendidikan Korea Selatan khususnya dalam subjek matematik, walaupun muridnya sangat cemerlang dalam matapelajaran tersebut berdasarkan kepada keputusan pentaksiran antarabangsa, apabila ditanyakan sama ada mereka meminati matematik, majoriti daripada murid sekolah menengah menunjukkan sikap yang negatif. Sehubungan itu, kementerian pendidikan Korea Selatan telah menyemak semula kurikulum matematik dengan memberi fokus terhadap nilai kreativiti dalam matematik dan sikap pelajar terhadap matematik.  Begitu juga dengan sistem pendidikan Jepun khususnya dalam matapelajaran matematik. Bermula dengan semakan kurikulum pada tahun 1998, aktiviti-aktiviti matematik merupakan sebahagian daripada objektif kurikulum pada setiap peringkat. Menghargai dan menikmati keindahan matematik merupakan objektif kurikulum matematik pada peringkat sekolah rendah dan menengah rendah, manakala meningkatkan kreativiti dalam matematik merupakan objektif kurikulum di peringkat menengah atas. Hal ini jelas menunjukkan betapa aspek afektif iaitu nilai positif ditekankan dalam kurikulum di Korea Selatan dan Jepun. Jadi tidak hairanlah mengapa YAB Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad menegaskan bahawa Dasar Pandang ke Timur yang diperkenalkan pada tahun 1982 masih relevan hingga ke hari ini.  Salah satu faktor kejayaan sistem pendidikan di kedua-dua buah negara tersebut ialah mereka sentiasa mengamalkan nilai-nilai positif dalam kehidupan seharian.

Mengajar generasi murid pada hari ini tidak boleh terlepas dari menggunakan teknologi maklumat dalam bilik darjah. Mereka dibesarkan dalam persekitaran teknologi yang semakin hari semakin pesat berkembang. Murid telah didedahkan dengan penggunaan teknologi dalam dunia yang dinamik dan sentiasa berubah-ubah. Maklumat yang diperlukan untuk murid dalam bilik darjah adalah di di hujung jari mereka. Malah media-media sosial, blog, skype dan dunia maya adalah sebahagian daripada alat-alat sosial yang membolehkan murid berkomunikasi. Sehubungan itu, guru perlu menerapkan nilai yang positif kepada murid khususnya bagaimana untuk memperoleh dan menganalisis maklumat yang relevan dan berguna. Nilai-nilai positif seperti mengelakkan dari melayari laman-laman web yang tidak bermanfaat, dan berkongsi maklumat yang tidak sahih, serta kesan negatif akibat permainan komputer secara berlebihan perlu diterapkan dari peringkat sekolah rendah. Nilai positif juga penting untuk mengukuhkan lagi perpaduan antara kaum di negara ini. Kalau diimbas kembali insiden rusuhan kaum pada 13 Mei 1969 membawa kepada kewujudan Rukun Negara. Prinsip kelima dalam Rukun Negara iaitu kesopanan dan kesusilaan diperkukuhkan dengan pengenalan pendidikan sivik ini. Tambahan pula, salah satu daripada lima aspirasi sistem pendidikan Malaysia ialah perpaduan iaitu  sistem pendidikan yang menawarkan perkongsian pengalaman dan nilai kepada murid-murid dengan menghargai kepelbagaian. Selain itu, langkah kerajaan untuk memperkenalkan tulisan khat di sekolah rendah merupakan tindakan yang wajar untuk pelajar menghargai seni, warisan dan sejarah bahasa melayu yang merupakan bahasa kebangsaan negara.

 

Bersambung…

Universiti Terbaik 2020 Di Asia Tenggara

Berikut merupakan kedudukan 15 universiti terbaik di Asia Tenggara untuk tahun 2020 berdasarkan kepada Quacquarelli Symonds (QS) World University Rankings 2020. Sebanyak enam buah negara terlibat dalam kedudukan tersebut iaitu Singapura, Malaysia, Thailand, Indonesia, Filipina dan Brunei Darussalam. Dua buah universiti terkenal Singapura iaitu Nanyang Technological University (NTU) dan National University of Singapore (NUS) menggungguli dua kedudukan teratas dalam ranking tersebut. Ini diikuti oleh lima buah universiti penyelidikan di Malaysia di tangga ketiga hingga tangga ketujuh iaitu Universiti Malaya, Universiti Putra Malaysia, Universiti Kebangsaan Malaysia, Universiti Sains Malaysia dan Universiti Teknologi Malaysia. Chulalongkorn University yang merupakan universiti terbaik di Thailand berada di kedudukan kelapan, manakala Mahidol University berada di kedudukan ke-11 terbaik. Terdapat tiga buah universiti di Indonesia yang berada dalam senarai iaitu diketuai oleh Universitas Indonesia di kedudukan ke-9, Universitas Gadjah Mada di kedudukan ke-12 dan Institut Teknologi Bandung di kedudukan ke-13. Menariknya, dua buah universiti Brunei Darussalam berada dalam senarai iaitu Universiti Brunei Darussalam di kedudukan kelapan dan Universiti Teknologi Brunei di tangga ke-15. Satu-satunya universiti dari Filipina yang berada dalam senarai ialah University of The Philippines iaitu di tangga ke-14. Universiti dinilai dari aspek reputasi akademik, reputasi majikan, nisbah pelajar /staf, impak penyelidikan, dan pengantarabangsaan.

 

 

[Bahagian 1] Menginsankan Murid Melalui Penerapan Nilai Positif

Picture source: https://www.thedrum.com/opinion/2018/05/09/the-growing-importance-humanising-your-brand

Baru-baru ini, kerajaan khususnya Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) mengumumkan bahawa pendidikan sivik akan diajar selama empat jam seminggu pada setiap tahap pendidikan iaitu dari peringkat prasekolah hinggalah ke tingkatan lima. Walaupun terdapat segelintir pihak yang kurang berpuas hati dengan keputusan ini, tindakan KPM ini dilihat wajar dengan situasi semasa dengan kepesatan teknologi pada hari ini. Malah kalau diimbas kembali kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK), ia diwujudkan sebagai panduan kepada sistem pendidikan negara kita yang bertujuan untuk menghasilkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Tambahan pula, hala tuju pendidikan KPM pada era baharu ini adalah untuk memastikan kemenjadian murid berteraskan 4M iaitu membaca, menulis, mengira dan manusiawi. Manusiawi iaitu M keempat merupakan tambahan kepada 3M yang ditekankan sebelum ini. Ia membawa maksud hala tuju KPM era hari ini turut menekankan kepada penghasilan murid yang mempunyai kehidupan yang lebih mulia dengan nilai-nilai murni yang diterapkan dalam diri mereka. Malah penekanan kepada aspek nilai ini telah dititikberatkan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025. Dalam laporan PPPM tersebut, terdapat 11 anjakan utama untuk mentransformasi sistem pendidikan negara yang mana anjakan ketiga ialah melahirkan rakyat yang menghayati nilai. Anjakan ini juga telah diterjemahkan dalam kurikulum standard sekolah rendah (KSSR) mahupun kurikulum standard sekolah menengah (KSSM). Dalam subjek matematik KSSM umpamanya, salah satu objektifnya ialah untuk memupuk dan mengamalkan nilai murni, bersikap positif terhadap matematik serta menghargai kepentingan dan keindahannya. Bagi mencapai tujuan tersebut, salah satu komponen dalam kerangka pembangunan kurikulum matematik sekolah menengah ialah nilai. Pendidikan nilai sebenarnya bermula dari rumah dan ia berterusan sepanjang hayat, tetapi nilai dalam pendidikan di sekolah memainkan peranan penting dalam kehidupan murid. Sehubungan itu, ia harus diajarkan di setiap sekolah untuk menambah nilai kepada murid-murid demi masa depan mereka yang lebih baik. Tambahan pula, sekolah adalah tempat di mana murid menggunakan sebahagian besar masa mereka dan mereka perlu belajar banyak nilai positif dalam kehidupan.

Bersambung….

 

Maklumat Mengenai Coronavirus Yang Berasal Dari Wuhan, China

Berikut merupakan sebahagian maklumat yang sempat saya kumpulkan dan rangkumkan mengenai virus Coronavirus yang berasal dari Wuhan, China. Semoga bermanfaat.


Togetherness Day Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan (FSSK) UTM

Pada 15 Januari 2020 yang lalu, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan (FSSK) UTM telah menganjurkan Togetherness Day untuk staf-staf akademik dan staf-staf pelaksana di Padang Kawad UTM dan Hutan Rekreasi UTM. Tema program tersebut ialah unite through nature. Semua staf sekolah dan akademi di bawah FSSK iaitu School of Education, School of Human Resource Development & Psychology, Language Academy, Academy of Islamic Civilisation  dan CASIS UTMKL terlibat dalam program satu hari ini. Seawal jam 7.30 pagi semua staf berkumpul di Padang Kawad UTM untuk aktiviti senaman robik yang diketuai oleh Dr. Rasidi dan Dr. Rustam dari School of Education. Hampir setengah jam bersenam, semua peserta diberikan sarapan pagi sebelum bergerak ke Hutan Rekreasi dengan menaiki bas UTM yang telah disediakan. Bas disediakan kerana ruang parkir yang terhad di Hutan Rekreasi. Sehubungan itu, staf diminta untuk parkir kenderaan mereka di kawasan Padang Kawad sebelum menaiki bas ke Hutan Rekreasi. Di Hutan Rekreasi, peserta dibahagikan kepada enam kumpulan mengikut warna. Setiap kumpulan diberikan beberapa barang seperti ayam mentah, buluh, bawang, bunga kantan, serai dan air mineral. Kami kemudiannya bergerak dalam kumpulan meredah hutan rekreasi ke satu kawasan lapang. Untuk sampai ke kawasan tersebut, kami perlu melintasi kawasan curam dan anak sungai. Di sini semangat berpasukan amat diperlukan untuk membantu ahli kumpulan masing-masing. Setibanya kami di satu kawasan di hutan rekreasi tersebut, kami diminta untuk melakukan tiga perkara iaitu, (i) memasak menggunakan barang-barang yang dibekalkan, (ii) membina shelter primitif menggunakan bahan semulajadi seperti kayu-kayu dan dedaun kering, dan (iii) menghidupkan api menggunakan batu. Setiap kumpulan perlu membahagikan setiap ahli kumpulan untuk melaksanakan setiap aktiviti yang diberikan. Terdapat pemberian markah untuk setiap aktiviti yang dilaksanakan. Selain semangat kerjasama yang diterapkan melalui aktiviti, daya kreativiti setiap kumpulan dapat dilihat melalui cara mereka memasak, plating makanan mereka dan melalui pembinaan shelter. Aktiviti-aktiviti berkenaan mengambil masa lebih kurang dua jam. Kami kemudian menuju semula ke common area Hutan Rekreasi UTM untuk makan tengahari, berehat dan solat zuhur secara berjamaah. Aktiviti seterusnya bermula pada jam 2 petang. Untuk sesi petang, setiap kumpulan perlu melengkapkan lima cabaran checkpoint. Antaranya mencari 10 biji guli dalam sungai, memenuhkan air dalam buluh yang telah dibocorkan bagi mengeluarkan bola pingpong dan sebagainya. Semangat berpasukan amat-amat penting dalam menyelesaikan setiap cabaran yang diberikan. Aktiviti pada sesi petang mengambil masa lebih kurang dua jam. Togetherness Day FSSK diakhiri dengan ucapan penutup oleh YBhg Dekan FSSK, Prof. Dr. Zaidatun Tasir dan sesi penyampaian hadiah kepada pemenang.

Penulis bergambar di shelter yang telah dibina