Deprecated: Function add_custom_background is deprecated since version 3.4.0! Use add_theme_support( 'custom-background', $args ) instead. in /opt/www/people.utm.my/httpdocs/wp-includes/functions.php on line 6078
June 14, 2024 | Chocolate Banana

Archives for April 27, 2021


Deprecated: str_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in /opt/www/people.utm.my/httpdocs/wp-content/themes/genesis/lib/functions/image.php on line 116

Bukan hanya bulan Ramadan, kurma sesuai dimakan sepanjang tahun… ini 5 khasiatnya yang patut anda tahu

Buah kurma mempunyai pelbagai khasiat.

BUAH kurma cukup sinonim dengan Ramadan yang mana ia dimakan ketika berbuka puasa dan bersahur namun tahukah anda ia mempunyai pelbagai kelebihan untuk kesihatan?

Ia sebenarnya bukan sahaja baik dimakan ketika Ramadan tetapi boleh diamalkan sepanjang tahun kerana manfaatnya yang cukup besar.

Berikut adalah lima kebaikan buah kurma yang mungkin tidak anda ketahui;



Kurma kaya dengan serat.

1. Baik untuk pencernaan

Serat yang terdapat di dalam buah kurma sangat baik untuk sistem pencernaan manusia selain sayuran dan buah-buahan. Dalam 100 gram kurma terdapat tujuh gram serat.

Serat membantu mencegah sembelit, selain melancarkan aktiviti dalam usus.

2. Menyihatkan otak

Otak adalah organ penting bagi manusia dan amalan makan buah kurma dapat memberi manfaat kepadanya. Dalam satu kajian dilakukan Neural Regeneration Research 2016, kurma mempunyai perlindungan dalam melawan inflamasi dan tekanan oksidatif pada otak.

Kurma juga mampu menurunkan penanda inflamasi seperti interleukin 6 (IL-6) pada otak. Kadar IL-6 yang tinggi berhubungan dengan risiko penyakit neurodegenatif tinggi termasuk Alzheimer.

3. Pemanis semula jadi

Kurma juga boleh digunakan sebagai pemanis semula jadi malah boleh dicampur dengan bahan-bahan lain untuk dijadikan kek, puding malah minuman.



Pesakit diabetes juga boleh makan kurma.

4. Makanan ringan buat pesakit diabetes

Meskipun rasanya manis, kurma boleh dimakan oleh pesakit diabetes. Dalam kajian diterbitkan dalam Jurnal Nutrients, pengambilan kurma tidak membawa perubahan pada kadar gula dalam darah.

Sebanyak 100 wanita dan lelaki yang menghidap diabetes jenis 2 mengambil bahagian dalam kajian itu dengan memasukkan kurma sebanyak tiga biji dalam diet harian mereka selama 16 minggu.

Hasilnya, kandungan gula dalam darah mereka tidak menunjukkan perubahan malah setiap pesakit mengalami penurunan kolesterol jahat.

5. Menjaga berat badan

Untuk jenis kurma muda, kandungan kalorinya tidak tinggi dan berpotensi membantu menjaga berat badan disebabkan kandungan serat dan rendah kalori. Serat yang terdapat dalam kurma boleh membantu kita berasa kenyang lebih lama.


Deprecated: str_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in /opt/www/people.utm.my/httpdocs/wp-content/themes/genesis/lib/functions/image.php on line 116

Ramai mula buat biskut raya tapi guna mentega atau marjerin… eh tak sama ke?

KEDATANGAN bulan Ramadan, kaum ibu pasti ramai yang sibuk membuat biskut raya untuk dihidangkan kepada tetamu pada Aidilfitri nanti.

Tapi masalah biasa yang berlaku setiap kali hendak membuat adunan biskut raya – guna mentega atau marjerin?

Meskipun kedua-dua produk itu mempunyai fungsi hampir sama, tetapi ia sebenarnya adalah dua produk berbeza. Jadi, apa perbezaannya?

Mentega adalah produk susu yang diperbuat daripada susu atau krim yang digaul. Proses menggaul itu akan memisahkan lemak mentega daripada cecair.



Mentega diperbuat daripada susu manakala marjerin berasaskan minyak sayuran.

Mentega yang kita beli kebiasaannya diperbuat daripada susu lembu namun ada juga mentega menggunakan susu kambing.

Warna mentega pula biasanya kuning pucat tetapi ia juga bergantung kepada jenis susu digunakan. Selain itu, mentega bukan 100 peratus lemak sebaliknya mengandungi 20 peratus kandungan air dan protein susu.

Sementara marjerin diperbuat daripada minyak sayur seperti minyak sawit, kanola dan soya.

Kebiasaannya, marjerin diperbuat daripada 80 peratus minyak sayur dan air yang kemudiannya diberi perisa seperti mentega. Kebanyakan marjerin juga mengandungi susu.

Jadi sekiranya mencari produk bebas susu, carilah marjerin dengan label vegan.

Meskipun kedua-duanya memiliki komponen yang berbeza, mentega dan marjerin mengandung lemak meskipun jenisnya berbeza.