parlimen

Sesi Perbahasan Rang Undang-Undang Juruukur Tanah Berlesen (Pindaan) 2024

Pengenalan

Di parlimen, lima orang pembahas utama dalam perbahasan pindaan Rang Undang-undang Juruukur Tanah Berlesen (Pindaan) 2024 telah membangkitkan isu-isu penting yang berkaitan dengan pindaan tersebut. Yang Berhormat Seputeh bertanya mengenai maksud “survey-accurate techniques” dan mengenai data geomatik yang perlu disimpan oleh JUPEM, serta langkah-langkah pencegahan untuk kesalahan profesional dalam pengukuran. Yang Berhormat Pasir Salak mempersoalkan rasional kenaikan kadar denda dan mencadangkan agar hukuman lebih berat dikenakan terhadap mereka yang melaksanakan kerja ukur tanpa kuasa. Sementara itu, Yang Berhormat Ampang menyoal tentang pendigitalan data geomatik dan perbezaan kadar denda antara juruukur tanah berlesen (JTB) dan individu yang tidak berlesen. Yang Berhormat Kuantan menyokong pindaan akta dan mengajukan soalan mengenai implikasi kewangan, kesediaan sistem untuk perubahan ini, dan pendaftaran ahli. Akhir sekali, Yang Berhormat Tumpat mempersoalkan isu penggunaan istilah “berlesen”, perbezaan antara ukuran hak milik dan geomatik, kursus-kursus geomatik yang ditawarkan, sempadan maritim, dan penyelarasan e-Tanah. Seterusnya, Menteri Sumber Asli dan Kelestarian Alam, Tuan Nik Nazmi bin Nik Ahmad memberikan jawapan balas terhadap beberapa persoalan yang dibangkitkan ini.

Isu Utama Yang Dinyatakan oleh Ahli Parlimen

Berikut adalah isu-isu yang dibangkitkan oleh Puan Teresa Kok Suh Sim (Seputeh) dalam perbahasan mengenai Rang Undang-undang Juruukur Tanah Berlesen (Pindaan) 2024:

  1. Pengiktirafan Skop Kerja Juruukur Tanah Berlesen: Puan Teresa Kok mencadangkan agar skop kerja Juruukur Tanah Berlesen diiktiraf secara rasmi untuk merangkumi bukan sahaja pengukuran hak milik tetapi juga semua bidang ukur tanah dan pemetaan yang berkaitan dengan geomatik. Ini termasuk kejuruteraan, hidrografi, pemetaan utiliti bawah tanah, fotogrametri, dan lain-lain.
  2. Definisi “Survey Accurate Techniques”: Beliau meminta penjelasan mengenai maksud istilah “survey accurate techniques” dalam seksyen 3. Terutama, adakah peralatan seperti pita ukur, distometer, alat penentuan laser, dan alat aras yang digunakan, adakah termasuk dalam definisi ini.
  3. Pengurusan Data Geomatik oleh JUPEM: Puan Teresa mengemukakan kebimbangan mengenai keperluan untuk semua rekod atau data geomatik disimpan oleh JUPEM (Jabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia). Beliau bertanya sama ada adalah wajar dan sesuai untuk JUPEM menjadi custodian semua data geomatik, terutama memandangkan tidak semua data tersebut mungkin mempunyai kepentingan kerajaan.
  4. Kepentingan dan Keperluan Sumber untuk JUPEM: Beliau juga membangkitkan isu mengenai keperluan penambahan kakitangan juruukur, pakar IT, serta kemudahan perkakasan dan perisian untuk menampung data geomatik yang besar. Puan Teresa mencadangkan bahawa mungkin perlu ada pusat data baharu di setiap negeri untuk menampung data tersebut.
  5. Kadar Denda dalam Seksyen 17C(2): Puan Teresa menyatakan bahawa kadar denda yang ditetapkan kurang daripada RM100,000 adalah terlalu berat. Beliau mencadangkan agar kadar denda dikurangkan kepada kurang daripada RM50,000, berdasarkan maklum balas dari pihak juruukur.
  6. Definisi Penggunaan Pelan Ukur dalam Seksyen 19C: Puan Teresa meminta definisi yang tepat dan jelas mengenai penggunaan pelan ukur tanpa kebenaran. Ini penting kerana dokumen tersebut sering digunakan oleh orang awam, termasuk perunding projek dan pegawai kerajaan.
  7. Proses Mendapat Kebenaran: Beliau mengkritik proses mendapatkan kebenaran pihak ketiga dan agensi kerajaan yang memakan masa yang panjang dan rumit. Beliau mencadangkan agar proses ini dipermudahkan untuk memudahkan penggunaan pelan ukur oleh pihak berkepentingan.
  8. Bilangan Juruukur Tanah Berlesen: Puan Teresa mengungkapkan kebimbangan mengenai jumlah juruukur tanah berlesen yang kini kurang dari 500 orang dan sebahagian besar daripada mereka adalah warga emas. Beliau mencadangkan agar usaha lebih dilakukan untuk menggalakkan pemuda mempelajari bidang geomatik dan menambah bilangan profesional dalam bidang ini, terutama daripada pihak swasta.

Puan Teresa Kok Suh Sim mengemukakan isu-isu ini dengan tujuan untuk memastikan bahawa pindaan undang-undang akan dapat menangani cabaran-cabaran semasa dan memajukan profesion juruukur tanah berlesen serta geomatik di Malaysia.

Berikut adalah isu-isu yang dibangkitkan oleh Tuan Jamaludin bin Yahya (Pasir Salak) dalam perbahasan mengenai Rang Undang-undang Juruukur Tanah Berlesen (Pindaan) 2024:

  1. Kurangnya Pengiktirafan terhadap Kerjaya Juruukur: Tuan Jamaludin menegaskan bahawa kerjaya juruukur kurang dikenali oleh generasi hari ini, walaupun sumbangan mereka terhadap pembangunan negara sangat besar. Beliau menyatakan perlunya usaha untuk membuka ruang minda generasi muda dan menggalakkan mereka menceburi bidang ini.
  2. Sokongan Terhadap Pindaan Undang-Undang: Tuan Jamaludin menyokong rasional pemindaan rang undang-undang ini, terutamanya dengan memasukkan seksyen baharu 19A yang membolehkan rekod dan data ukur dikemukakan melalui perantara elektronik. Ini dianggap sesuai dengan perkembangan teknologi semasa.
  3. Kenaikan Hukuman dan Denda: Beliau menyatakan sokongan terhadap kenaikan hukuman bagi kesalahan yang dilakukan oleh Juruukur Tanah Berlesen (JTB), seperti yang dinyatakan dalam seksyen 17 dan 18. Namun, beliau meminta pencerahan mengenai rasional di sebalik penurunan denda tatatertib dalam seksyen 17(C) dari RM500 kepada RM1,000, kerana ini merupakan penurunan sebanyak RM400.
  4. Pengawalan Bidang Juruukur yang Tidak Dimaktubkan dalam Akta: Tuan Jamaludin mencadangkan agar hukuman yang lebih berat dikenakan kepada pihak yang melakukan kerja juruukur tanpa lesen serta juruukur yang melanggar etika profesional. Beliau berpendapat bahawa bidang yang dijalankan oleh juruukur tanah berlesen tetapi tidak dimasukkan dalam akta perlu dikawal dengan lebih ketat.
  5. Penjelasan Tujuan Pindaan: Beliau meminta penjelasan mengenai tujuan utama pindaan undang-undang ini, terutama yang dinyatakan dalam preamble atau sinopsis ringkas dalam kertas cadangan. Tuan Jamaludin menyatakan bahawa pindaan ini tidak melibatkan implikasi kewangan kepada kerajaan atau rakyat dan berharap tujuan utama yang berkaitan dengan interpretasi dan skop kerja geomatik serta pemetaan yang lebih spesifik dapat dijelaskan dengan lebih lanjut.

Tuan Jamaludin menyatakan sokongan penuh terhadap pindaan Rang Undang-undang Juruukur Tanah Berlesen (Pindaan) 2024, sambil mengharapkan penjelasan dan pengubahan yang diperlukan untuk memperbaiki dan mengemaskini akta tersebut.

Berikut adalah isu-isu yang dibangkitkan oleh Puan Hajah Rodziah binti Ismail (Ampang) dalam perbahasan mengenai Rang Undang-undang Juruukur Tanah Berlesen (Pindaan) 2024:

  1. Pengiktirafan Skop Kerja Juruukur: Puan Hajah Rodziah mengalu-alukan pindaan dalam Akta 458 yang memperluaskan skop kerja Juruukur Tanah Berlesen (JTB) untuk meliputi bidang ukur geomatik dan teknik pengukuran tepat (survey accurate techniques). Beliau meminta kepastian mengenai penguatkuasaan terhadap perkakasan dan alat-alat yang digunakan dalam teknologi terkini.
  2. Pendigitalan Rekod dan Data Ukur: Dengan penambahan subseksyen 14(2) yang memperuntukkan penyimpanan pelan ukur geomatik di JUPEM, beliau menanyakan sama ada proses pendigitalan akan dilaksanakan sepenuhnya dan bagaimana tumpuan ini akan dilaksanakan.
  3. Pengiktirafan “Land Surveyor” (LSr): Puan Hajah Rodziah menyambut baik pengiktirafan abreviasi “LSr” untuk juruukur, berharap ia akan meningkatkan martabat profesion dan menarik lebih ramai untuk memasuki bidang ini.
  4. Isu Ukur Halus dan Masa Menunggu: Beliau menyarankan agar RUU JTB Pindaan 2024 turut menghuraikan isu-isu terkait ukur halus, terutama berkaitan dengan masa menunggu yang lama untuk mendapatkan hak milik kekal selepas hak milik sementara.
  5. Kepatuhan Terhadap Sempadan Tanah: Puan Hajah Rodziah mencadangkan agar rancangan pembangunan di atas tanah memastikan struktur dan bangunan didirikan dalam sempadan lot yang tepat untuk mengelakkan masalah seperti tanah yang mencerobohi tanah orang lain.
  6. Kadar Denda Maksimum: Beliau mengkritik kadar denda maksimum yang dikenakan untuk salah laku profesional (naik dari RM500 kepada RM100,000) dan individu tanpa lesen (naik dari RM500 kepada RM250,000). Puan Hajah Rodziah mencadangkan agar kadar denda untuk profesion profesional perlu disemak semula dan mungkin dikurangkan berbanding individu tanpa lesen.
  7. Pertimbangan Rasional Pindaan: Beliau meminta penjelasan mengenai rasional di sebalik kadar denda yang berbeza untuk profesion profesional dan individu tanpa lesen dalam pindaan ini.
  8. Peningkatan Skop dan Dokumentasi: Puan Hajah Rodziah menyokong usaha untuk memperkukuhkan Akta 458, memperluaskan skop kerja, memperkenalkan proses yang lebih baik, dokumentasi yang lebih sempurna, serta memansuhkan istilah-istilah lama. Beliau berharap RUU ini dapat diluluskan dan dilaksanakan dengan segera.

Puan Hajah Rodziah mengakhiri dengan mengucapkan terima kasih dan berharap pelaksanaan pindaan ini dapat memperbaiki undang-undang dan proses kerja dalam bidang juruukur.

Berikut adalah isu-isu yang dibangkitkan oleh Tuan Wan Razali bin Wan Nor (Kuantan) dalam perbahasan mengenai Rang Undang-undang Juruukur Tanah Berlesen (Pindaan) 2024:

  1. Pindaan Seksyen 4 dan 9:
    • Kompetensi Ahli Lembaga Pengarah: Tuan Wan Razali menyokong pindaan yang mewajibkan ahli lembaga pengarah berdaftar termasuk Ketua Pengarah untuk memastikan mereka kompeten. Beliau bertanya mengenai kesan pindaan ini terhadap kadar yuran pendaftaran ahli atau peperiksaan yang berkaitan.
  2. Penggunaan Singkatan “LSr” dan Kesan Kadar Yuran: Beliau mengalu-alukan penggunaan singkatan “LSr” untuk juruukur tetapi ingin mengetahui apakah pindaan ini akan mempengaruhi kadar yuran pendaftaran atau peperiksaan yang berkaitan.
  3. Seksyen 19A – Penghantaran Data Elektronik:
    • Kepatuhan kepada Geomatic Survey: Tuan Wan Razali mempersoalkan sama ada penghantaran data melalui medium elektronik diwajibkan sepenuhnya atau bersifat pilihan, dan bertanya mengenai tahap kesediaan sistem kerajaan seperti Lembaga Juruukur Bahan Malaysia dan JUPEM untuk menerima data secara elektronik.
    • Kesiapsiagaan Sistem: Beliau meminta penjelasan tentang tahap kesediaan sistem kerajaan dan kos tambahan yang mungkin terlibat jika sistem pelayan dan pangkalan data kerajaan perlu dinaik taraf.
    • Jumlah Rekod dan Pelan Backup: Tuan Wan Razali ingin tahu jumlah rekod yang ada dalam pangkalan data LJBM dan langkah-langkah backup jika sistem elektronik mengalami masalah.
  4. Perbezaan Kadar Denda: Beliau mempersoalkan rasional di sebalik perbezaan kadar denda dan hukuman penjara antara seksyen 17 (juruukur bertauliah) dan seksyen 19 (individu tanpa lesen), serta mengapa tiada hukuman penjara bagi seksyen 17.
  5. Penarikan Balik Lesen dan Tindakan Terhadap Kesalahan Serius: Tuan Wan Razali bertanya sama ada lesen juruukur bertauliah boleh ditarik balik jika mereka melakukan kesalahan serius atau berulang.
  6. Tempoh Peralihan dan Permohonan Lesen:
    • Tempoh Enam Bulan: Beliau mempersoalkan sama ada tempoh enam bulan yang ditetapkan untuk memohon lesen adalah mencukupi untuk meluluskan permohonan yang melibatkan beberapa syarat.
    • Permohonan oleh Bukan Warganegara: Tuan Wan Razali juga bertanya sama ada bukan warganegara boleh memohon lesen juruukur bahan dan justifikasi untuk kebenaran tersebut, serta sama ada mereka terikat dengan undang-undang kerahsiaan negara.

Tuan Wan Razali mengakhiri dengan meminta penjelasan lanjut mengenai isu-isu tersebut untuk memahami implikasi pindaan ini dengan lebih mendalam.

Berikut adalah isu-isu yang dibangkitkan oleh Dato’ Mumtaz binti Md Nawi (Tumpat) dalam perbahasan mengenai Rang Undang-undang Juruukur Tanah Berlesen (Pindaan) 2024:

  1. Penggunaan Istilah “Juruukur Tanah Berlesen” dan “Berlesen”: Dato’ Mumtaz mempersoalkan penggunaan istilah “berlesen” dalam sebutan “juruukur tanah berlesen”, dan bertanya mengapa tidak hanya menggunakan “juruukur tanah” sahaja. Beliau juga meminta penjelasan mengenai bilangan juruukur yang berlesen dan yang tidak berlesen.
  2. Pengiktirafan dan Skop Geomatic Survey:
    • Skop Kerja Geomatic Survey: Beliau ingin tahu jika semua kerja-kerja dalam geomatic survey termasuk hydrographic survey, utility survey, dan aerial mapping perlu disahkan oleh juruukur tanah berlesen sahaja.
    • Terminologi dan Kerja-kerja yang Tidak Termasuk: Dato’ Mumtaz menanyakan apakah kerja-kerja yang sebelum ini tidak dianggap sebagai title survey, seperti utility survey, telah termasuk dalam takrifan geomatic survey dalam pindaan ini.
  3. Kursus dan Pendidikan Geomatic Survey:
    • Kursus dan Silibus: Beliau bertanya mengenai jumlah universiti yang menawarkan kursus berkaitan geomatic survey dan apakah pembelajaran geomatic akan dimasukkan dalam silibus pendidikan.
    • Latihan dan Peralatan: Dato’ Mumtaz juga meminta maklumat mengenai latihan, peralatan, dan kos yang terlibat dalam pendidikan juruukur serta apakah ia mencukupi untuk memenuhi keperluan pindaan ini.
  4. Kos Pengesahan untuk Pembangunan Kecil: Beliau mengusulkan agar kawasan pembangunan kecil tidak perlu membayar kos pengesahan tambahan oleh perancang bandar bertauliah, cukup dengan pengesahan oleh juruukur tanah berlesen sahaja.
  5. Jumlah Tenaga Profesional: Dato’ Mumtaz ingin mengetahui sama ada terdapat cukup tenaga profesional dalam bidang juruukur di negara ini serta keperluan bagi mekanisme dan silibus pendidikan.
  6. Penyelarasan e-Tanah dan Teknologi:
    • Penyelarasan e-Tanah: Beliau menegaskan keperluan penyelarasan sistem e-Tanah di semua negeri dan bertanya tentang kesan pindaan ini terhadap sistem e-Tanah dan aplikasi lain seperti MyLOT, MyGeoMap, dan I-Plan.
    • Kaitan dengan SDG dan Perancang Bandar: Dato’ Mumtaz juga memohon penjelasan tentang bagaimana pindaan ini akan mempengaruhi perancang bandar, SDG, dan isu-isu berkaitan seperti food security.
  7. Isu Sempadan Maritim: Beliau berharap pindaan ini akan membantu dalam menyelesaikan isu sempadan maritim Malaysia, terutama berkaitan tuntutan Indonesia dan pengiktirafan Pulau Natuna.

Dato’ Mumtaz mengharapkan bahawa pindaan ini akan membawa kepada penyelarasan yang lebih baik dan penyelesaian isu-isu sempadan serta penyampaian perkhidmatan yang lebih efisien dalam sektor ukur tanah.

Jawapan Balas Menteri

Jawapan yang diberikan oleh Menteri Sumber Asli dan Kelestarian Alam, Tuan Nik Nazmi bin Nik Ahmad, terhadap perseolan yang dikemukakan dalam perbahasan Rang Undang-undang Juruukur Tanah Berlesen (Pindaan) 2024:

  1. Definisi “Survey-Accurate Techniques”:
    • Penjelasan mengenai istilah “survey-accurate techniques” yang merujuk kepada kaedah pengukuran tepat menggunakan peralatan seperti GPS dan total station yang mematuhi spesifikasi JUPEM.
  2. Penyimpanan Data Geomatik:
    • Penggunaan data center JUPEM untuk menyimpan data geomatik yang terhad kepada data tertentu yang diperlukan oleh kerajaan, seperti data utiliti bawah tanah dan geospatial untuk projek pembangunan utama negara. Bukan semua data geomatik perlu dihantar ke JUPEM.
  3. Kenaikan Kadar Denda:
    • Pindaan untuk meningkatkan kadar denda ke atas Juruukur Tanah Berlesen (JTB) daripada RM500 kepada melebihi RM100,000, yang dianggap terlalu rendah sejak 1958 dan tidak setara dengan badan profesional lain. Kenaikan ini bertujuan mencegah kesalahan profesional dan memastikan kepatuhan terhadap peraturan.
  4. Rasional Kenaikan Denda:
    • Kenaikan denda bagi individu yang tidak berlesen melibatkan kesalahan jenayah seperti penyamaran atau penipuan dalam kerja-kerja ukur geomatik, yang berbeza dengan denda profesional bagi JTB.
  5. Universiti yang Menawarkan Kursus Geomatic Surveys:
    • Terdapat empat institusi yang menawarkan kursus dalam geomatic surveys: Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Teknologi Mara (UiTM), Kolej Universiti Geomatika di Setiawangsa, dan Infrastructure University Kuala Lumpur (IUKL).
  6. Sempadan Maritim:
    • Pengakuan mengenai isu sempadan maritim, namun dinyatakan bahawa ini bukan isu utama dalam pindaan ini dan merupakan kerja berterusan di bawah Wisma Putra untuk menyelesaikan persempadanan dengan negara jiran.
  7. Penyesuaian Undang-Undang dengan Perkembangan Teknologi:
    • Pindaan ini bertujuan untuk mengemaskini undang-undang sedia ada selari dengan perkembangan teknologi dan keperluan semasa serta memperkasakan peranan Lembaga Juruukur Tanah Berlesen (LJT) dalam mengawal selia aktiviti pengukuran.

Menteri juga menyebut bahawa sebarang butiran yang tertinggal akan dijawab secara bertulis dan berharap pindaan ini mendapat sokongan untuk mempertingkatkan profesionalisme dan pengawalan dalam bidang ukur tanah.

Ringkasan dan Kesimpulan

Secara kesimpulan terhadap isu-isu yang dibangkitkan oleh ahli parlimen dan jawapan yang diberikan oleh Menteri Sumber Asli dan Kelestarian Alam adalah seperti berikut:

Isu utama yang dibangkitkan oleh ahli parlimen termasuklah definisi dan aplikasi istilah “survey-accurate techniques”, pengurusan dan penyimpanan data geomatik, kadar denda yang dikenakan terhadap Juruukur Tanah Berlesen (JTB) dan individu tidak berlesen, jumlah institusi yang menawarkan kursus dalam geomatic surveys, serta isu sempadan maritim.

Pertama, ahli parlimen mempersoalkan maksud istilah “survey-accurate techniques” yang digunakan dalam pindaan akta. Menteri menjelaskan bahawa istilah ini merujuk kepada kaedah pengukuran tepat menggunakan peralatan seperti GPS dan total station yang mematuhi spesifikasi yang ditetapkan oleh JUPEM, bertujuan memastikan kejituan tinggi dalam kerja ukur.

Kedua, terdapat kebimbangan mengenai penyimpanan data geomatik di JUPEM, di mana ahli parlimen mempersoalkan sejauh mana semua data geomatik perlu dihantar kepada JUPEM. Menteri menjelaskan bahawa data geomatik hanya melibatkan data yang diperlukan oleh pihak berkuasa, seperti data utiliti bawah tanah dan geospatial untuk projek utama negara, dan bukan semua data geomatik perlu dihantar.

Ketiga, isu mengenai kenaikan kadar denda bagi JTB dan individu tidak berlesen turut dibangkitkan. Menteri menyatakan bahawa kadar denda untuk JTB dinaikkan daripada RM500 kepada melebihi RM100,000 kerana kadar denda lama dianggap terlalu rendah dan tidak setara dengan badan profesional lain. Ini bertujuan mencegah kesalahan profesional dan memastikan kepatuhan. Untuk individu tidak berlesen yang melakukan kesalahan jenayah, kenaikan denda dan hukuman penjara bertujuan memberi kesan pencegahan yang lebih ketat.

Keempat, mengenai jumlah institusi yang menawarkan kursus dalam geomatic surveys, Menteri menyenaraikan dua universiti awam (UTM dan UiTM) dan dua universiti swasta (Kolej Universiti Geomatika dan IUKL) yang menyediakan kursus tersebut, menunjukkan usaha dalam menyediakan tenaga profesional yang mencukupi dalam bidang ini.

Akhir sekali, isu sempadan maritim dibangkitkan, namun Menteri menyatakan bahawa ini bukan fokus utama pindaan ini dan merupakan isu berterusan yang ditangani oleh Wisma Putra untuk menyelesaikan persempadanan dengan negara jiran. Menteri juga menekankan bahawa pindaan ini bertujuan untuk mengemaskini undang-undang selari dengan perkembangan teknologi dan keperluan semasa, serta memperkasakan peranan Lembaga Juruukur Tanah Berlesen dalam mengawal selia aktiviti pengukuran.

Sumber: Dewan Rakyat. (2024, March 25). Parlimen Kelima Belas, Penggal Ketiga, Mesyuarat Pertama, Bil. 17.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top