Pengesahan Jawatan di Universiti Teknologi Malaysia (akademik)

Pengesahan Jawatan di UTM adalah dalam tempoh 1-3 tahun:

Dengan syarat 3 tahun berturut-turut dapat average eLPPT 80%.
Dengan syarat 2 tahun berturut-turut dapat average eLPPT 85%.
Dengan syarat 1 tahun berturut-turut dapat average eLPPT 90%.

Dan telah mengikuti program berkenaan.

  1. Program Transformasi Minda diadakan 2 kali setahun. Dalam tempoh 5 hari. Diadakan di UTM JB (6-10 Ogos 2017)
  2. Syarat tambahan – SPPT (Sijil Pengajaran Pengajian Tinggi). Anjuran UTM Lead. Bagi staf akademik sahaja (done – 9-26 Julai 2017)
  3. Peperiksaan perkhidmatan – akademik tidak perlu. (no need)
  4. Penilaian prestasi tahunan (eLPPT) – https://hffin.utm.my/smuhr – refer 1-3 tahun formula seperti di atas.
  5. Perakuan ketua jabatan – pegawai yang mengetuai sesuatu jabatan atau manamana pegawai yang diwakilkan kuasa secara bertulis oleh ketua jabatan untuk bertindak bagi pihaknya. Ketua jabatan boleh untuk tidak memperakukan pengesahan jawatan staf dibawah seliaannya jika prestasi tidak memuaskan.

Setelah Sah jawatan – akan dapat jawatan tetap, kemudian boleh pilih untuk caruman KWSP atau Skim pencen.

  1. Pencen
    • Pencen – dapat pencen bulanan dan faedah persaraan, GCR, faedah perubatan percuma untuk pesara dan tanggungan.
    • Pencen minimum 40 tahun, maksimum 60 tahun. 40 tahun ke atas boleh bersara pilihan – tetapi pencen hanya akan dapat apabila mencapai umur 55 tahun.
    • Pencen UTM sama mengikut pekeliling kerajaan.
  2. KWSP
    • KWSP – faedah persaraan, GcR, Faedah perubatan percuma untuk pesara, caruman KWSP anggota dan kerajaan, bantuan kematian RM2500 sekaligus, hilang upaya RM 5000 sekaligus

Jenis-Jenis Cuti bila bekerja di UTM

Jenis-Jenis Cuti bila bekerja di UTM
Umumnya, jenis-jenis cuti di UTM adalah sama dan tertakluk kepada cuti dalam perkhidmatan kerajaan. Justeru, untuk maklumat lanjut – boleh rujuk pekeliling am yang berkaitan.

  • Cuti rehat – cuti bergaji penuh
    • Dapat 35 hari? – in my case dah dapat 35 hari. Call ext 4615 (please follow up this matter)
    • Cuti rehat yang tidak dapat dihabiskan – GCR.  Maksimum 150 hari (PP 18/2008).
  • Cuti Sakit
    •  ikut pekeliling kerajaan
    • sekiranya sijil sakit swasta lebih daripada 15 hari akan dikenakan potong gaji.
  • Cuti tanpa gaji
    • Syarat minimum 6 bulan perkhidmatan.
    • 30 hari bagi setiap satu tahun perkhidmatan
    • urusan persendirian yang mustahak di dalam dan diluar negara dengan tidak menjejaskan
    • CTG – tidak mengira GcR, tempoh layak untuk AJB (Anugerah Jasa Bakti) dan AJS (Anugerah Jasa Setia), kekananan, tamahan cuti apabilan genap 10 tahun perkhidmatan.
    • Maksimum 360 hari sepanjang perkhidmatan.
  • Cuti separuh gaji
    • Menjaga keluarga yang sakit (sanak-saudara yang rakat – pasangan, anak-anak, ibu bapa dan adik beradik).
    • 30 hari bagi genap perkhidmatan 1 tahun.
    • Maksimum 180 hari sepanjang perkhidmatan.
  • Cuti menjaga anak 
    • tidak melebihi 1825 hari (5 tahun) sepanjang perkhidmatan.
    • Sekiranya tidak bersambung dengan cuti bersalin – boleh ambil dengan maksimum 1 tahun atau anak berumur 4 tahun – mana yang terdahulu.
    • Sekiranya bersambung dengan cuti bersalin – boleh ambil maksimum 1825 hari (5 tahun).
  • Cuti haji
    • 40 hari sepanjang tempoh perkhidmatan
    • islam, berjawatan tetap dan disahkan dalam jawatan.
    • Sekiranya belum sah jawatan – boleh ambil cuti rehat atau CTG
  • Cuti mengikut suami bertugas di luar kawasan
    • Kepentingan untuk berada bersama pasangan
    • Kadar maksimum 3 tahun atau selamat tempoh berkhidmata berkursus pasangan pegawai mana yang lebih pendek.
    • Boleh guna untuk suami pergi further study.
  • Cuti Kuarantin
    • anak menghidap penyakit berjangkit – campak, chicken pox, demam campak, denggi, HFMD.
    • Terhad 5 hari atau selama tempoh perakuan – mana yang terpendek.
  • Cuti Tanpa rekod
    • 30 hari setahun  bagi tujuan menghadiri latihan atau khemah tahunan. Syarat (askar wataniah, pasukan simpanan)
    • Cuti untuk mengambil peperiksaan (SPA)
    • Cuti menghadirian mesyaurat persatuan ikhtisas
    • Cuti untuk mengambil bahagian dalam olahraga, suka
    • Cuti isteri bersalin – 7 hari setiap kali isteri bersalin x 5 kali sepanjang perkhidmatan.
    • 3 hari – cuti urusan kematian ahli keluarga terdekat (family + Parents + FIL + MIL)
    • Kecemasan am – banjir, tanah runtuh (perlu pengesahan daripada penghulu, balai polis berdekatan.

Panduan Lapor Diri dan Staf Baru – Pejabat Pendaftar UTM Kuala Lumpur

1. Lapor diri di Pejabat Pendaftar UTM

  • Waktu bekerja pensyarah tidak mengikut WP1, WP2 dan WP3.
  • Rekod kehadiran staf – http://smis.utm.my
    • pastikan ada rekod setiap hari bekerja – sekali punch sahaja within 8-5 pm.
    • Setiap bulan – tolong tengok rekod,  mana-mana yang tidak ada rekod dalam sebulan – terus bagi kerani cuti untuk betulkan.
  • Jumlah kesalahan tahunan tidak boleh melebihi 12 kesalahan –  datang lewat tanpa alasan.
  • Kadar kenaikan gaji tahunan (KGT) – markah eLPPT tidak kurang 50%.
  • Pergerakan gaji tahunan 1 januari yang berikutnya (untuk tarikh lantikan 1 Jan-31 March – its me 9 Feb 2017)2. Kemaskini maklumat Peribadi di https://hrfin.utm.my/smu
    Pastikan semua maklumat peribadi dikemaskini dalam laman web ini.

2. Pengisytiharan harga (tambah, lupus harta)

  • Dalam tempoh 3 bulan selepas melpor diri
  • Sekali dalam tempoh 5 tahun perkhidmatan
  • berkaitan dengan permohonan untuk kenaikan pangkat, persara pilihan dan pengesahan jawatan.

3. Tatahias – penampilan diri

  • Rujuk Pekeliling yang berkaitan
  • Pakaian yang tidak dibenarkan – jeans dan seluar pendek, selipar dan kasut getah, pakaian yang menutup muka dan pakaian yang menjolok mata.

boleh layari dan dapatkan maklumat di – http://registrar.utm.my/kualalumpur/

Kelayakan Perubatan Staf UTM

A. Klinik Panel

  • Terdapat 54 Klinik panel di JB dan 48 klinik di Kuala Lumpur – hanya tanggung suami dan anak-anak sahaja.
  • Setiap staf dibenarkan memilih 2 klinik panel sahaja. Selain daripada klinik panel ini, maka staff hendaklah membuat bayaran sendiri – tidak dibenarkan claim semula.
  • Setiap kali ke klinik, caj rawatan maksimum untuk setiap orang ialah RM 50 sahaja.

    B. Klinik UTM
  • Berdekatan dengan Banglo Biru
  • FOC dan tiada had
  • 8.00 – 5.00 petang sahaja.

C. Klinik pergigian 

  • Maksimum RM500 (staff + pasangan + anak-anak sahaja)
  • Boleh pergi mana-mana klinik gigi yang berdekatan dengan rumah.
  • Download borang rawatan daripada laman web UTM
    Hantar borang untuk claim di Pejabat Pendaftar.

    D. IJN, Hospital Mata Tun Hussein Onn

  • GL hanya boleh diperakukan di Pejabat Pendaftar sahaja.

Sebarang kemusykilan boleh hubungi Pn Norhafizah Nordin – ext 4231

 

 

UTM eLearning and Blended Learning

Blended learning is defined as the practice of combining both online and face to face learning experiences (30%-79% of the course content is delivered online). By referring to Dasar e-Pembelajaran Negara (DePAN 2.0) – 70% online learning by the year of 2020.

At UTM, to comply blended learning – we need to have these elements for each course:

  • A – at least 1 information in the introduction. Must upload the CLO
  • B – at least 7 resources – files, slides, journal, youtube, books.
  • C – at least 3 activities – forum, wiki, glossary, chat
  • D – at least 2 assignment submit through elearning
  • E – at least 28 hits average per student
 Each Public Universities need to ensure that the practice of blended learning (e-Learning) meets predefined conditions. These condition and practice of blended learning courses offered at UTM were evaluated and reported as follows:
1. Level 1 : Fulfill condition EL1 only; (CO)
2. Level 2 : Fulfills condition EL1 & EL2 / EL1 & EL3 / EL1 & EL4 / EL1 & EL5 only; (at least 50% of the total content or 7 units weekly lecture notes)
3. Level 3 : Fulfills condition EL1, EL2 / EL3 / EL4 and EL5 only; (organize at least 3 online learning activites during the semester. E.g forum, wiki)
4. Level 4 : Fulfills condition EL1, EL2, (EL3 + EL4) > 5 only; (using at least 2 online assessment during the semester. E.g. Assignment, quizzes)
5. Level 5 : Fulfills all condition EL1, EL2 , EL3 , EL4 and EL5; (Average access for each student to e-learning known as Active index greater than 28 times during the semester – at least 2 time per week)

Blended Learning Level:

CL1: Fulfils condition EL1 only;
CL2: Fulfils condition EL1 and EL2 / EL3 / EL4 only ;
CL3: Fulfils condition EL1, EL2 / EL3 / EL4 and EL5 only;
CL4: Fulfils condition EL1, EL2, EL3 and EL4 only;
CL5: All 5 elements of blended learning fulfils; and of course active index average access 28 times per semester per student.
Courses that belong to CL4 and CL5 level are considered as a blended learning courses.

Anugerah UTM eLearning and Blended Learning:

Achieve EL5 – Anugerah Pengajar eLearning paling aktif
Achieve CL5 – Anugerah Kursus Blended Learning paling aktif
(masukkan dalam eLPPT – anugerah & awards)

This is my results for the last semester. Alhamdulillah, got level 5 for UANP6013. Thanks to my active students and Dr Rasimah for great support. Insya Allah, we will try to achieve 5 for Business Strategy Management. Actually Prof Madya Dr Nor Zairah is very active at padlet – lets link the padlet into eLearning next semester.

eLearning by Moodle version 3.0

eLearning (elearning.utm.my)
A System in which course syllabi, lecture notes, quizzes, assignments and discussions forums can be accessed online.

The eLearning evolution @UTM


From 2016, Using Moodle v2.9 – they use cache – using SSO my.utm.my – elearning will go to the current semester.

Facilities of eLearning:
1. Create online activities – between lecturer and students, among students or a few lecturers and students
2. Submission assignment
3. Quiz online

Active Learning using Interactive Tools

http://c4lpt.co.uk/directory-of-learning-performance-tools

active learning  – Engaging Learners through active learning by Prof Khairiyah UTM

Bookends Approach

  • Advanced Organizer – introduce the topic 10-15 minutes
  • Intermittent Discussion – informal cooperative learning, repeated every 10-15 minutes
  • Closure Focused Discussion – summarize the class session around 5 minutes.

Update 19 feb 2020. Tools for active learning

  1. edpuzzle

Here is a directory that compile interactive tools online. This effort will support us to execute active learning in lecture. The directory contains over 1,000 entries in which categorized in four main areas – instructional tool, content devolopment tools, social tools, personal & professional tools.

Among the tools we can use:

1. Prezi – be careful, your audience can be dizzy

2. Padlet – organize and plan your padlet well – it can be your contents for eLPPT. CTL can give you extra marks if you really utlize your subject content here.

3. Kahoot – kahoot can lead you to edutainment ctl. There are a few of edutainment apps. We can download at CTL UTM

4. Powtoon – http://www.powtoon.com. It is a powerful tool for us to animate the presentation tools. This will lead us to UTM-MIT-Blossoms.

5. Wideo – create video online

6. Creaza – https://www.creaza.com. Creaza is a digital learning tool that enables students to work with different subjects and topics by creating mind maps, presentation, comic strips, movies and audio productions.

7. Storybird – http://storybird.com. Visual storytelling for everyone. A plafform for writers and bloggers.

8. be funky – https://www.befunky.com. Photo editing & graphic design made for everyone.

9. Coggle – a clear way to share complex information – mind map.

Last but not least – we can use powerpoint – but put more on active learning activities (e.g. blank page in the middle of class, unique elements after 20 minutes lecture, a game or interactive picture. I think the most relevant and cute one is actually the storytelling element to help students understand the gist of our lecture in a narrative and interesting way).

Powerful Presentation

Handling students copies of your presentation – (e.g power point slides – hardcopy or elearning)

  • Before the class – they will be well prepared before the class and this can improve student learning, opportunities for active learning.
  • After the class – students underutilized the notes, they don’t pay attention during the class, refused to attend the class, fail to develop good note taking skills.”many students and teachers believe that writing down new information in their own fashion helps them learn”
    (Carrier et al, 1988).
  • Make up and organize your powerpoint.

 1. Prepare opening questions – please come out with positive and negative answer.

Reflect and relate this question with the topic we want to teach. And also relate with the

previous lesson.

2. Clarify the lesson’s objectives.

3. Ask students to think for 2 minutes

4. Ask students to stretch their body

5. Rearrange their positions from one position to others

6. Do active learning presentation

7. Pause every 12-15 minuters – what we should do?