Archives for August 2020

Tanggal 31 Bulan 8, 57

 

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan yang ke 63  kepada semua rakyat Malaysia. Hargailah perjuangan orang tua kita dulu2 dengan kekal berjiwa merdeka.

Saya❤️Malaysia 🇲🇾
#MalaysiaPrihatin

31 Ogos 2020

Terima Kasih Datuk Wahid Omar (UTM 67)

Saya mewakili warga Akademi Bahasa – Language Academy, UTM – merakam setinggi2 penghargaan dan ucapan terima kasih kepada Ybgia Prof Datuk Dr Ir Wahid Omar yg telah memimpin UTM dengan cemerlang selama 7 tahun sebagai Naib Canselor Universiti Teknologi Malaysia.

Semoga Allah saja yang membalas budi Datuk dan merahmati Datuk sekeluarga.

Ikhlas
Dari kami semua;
Akademi Bahasa
Universiti Teknologi Malaysia.
30 Ogos 2020.

#languageacademyutm
#wherelanguagesproper

Syukur Saya Anak Malaysia ❤️🇲🇾

Pada 30 Ogos saya ambil cuti, pergi settle semua hutang2 dgn kerajaan. Minta hubby drive me around, dah lama x jadi mem besar 💁🏻‍♀️. Destinasi 1: JPJ. Hmmm ada saman lama belum bayar 🤭. Chuak juga, brp lah nak kena. Pegawai JPJ tanya ‘dekat TBS pun boleh kena saman ka Puan’, sambil tersenyum sipu (pegawai tu x nampak la sebab pakai 😷 kan) terus jawab ‘cari jalan keluar x jumpa terus masuk tempat bas, apalagi kenalah saman’. Sampai kat kaunter nak bayar saman ‘RM90 Puan’. Alhamdullilah ada diskaun Hari Kebangsaan 🇲🇾. Terima kasih JPJ 😍.
Destinasi 2: Pejabat Tanah Johor Bahru. Aduuuh brp la nak kena bayar, rasa2 sejak 1998 x pernah bayar. Nasib baik Dr Mahani Stapa ingatkan, ‘kena bayarlah nita, rumah u bukannya buat atas angin’, hmmm kawan yg prihatin 🤨. Masa staf PTJ nak bg bil ‘RM227 Puan’. Aik murahnya. Bila tengok bil rupanya cukai tertunggak dr 2016, denda lewat x cecah pun RM40. Mmg mampu sgt insya Allah. Terima kasih PTJ, kos yg amat berpatutan 😍.
Rasa sgt2 bersyukur hari ni tinggal di bumi Malaysia. ‘Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan’ (Surah Ar-Rahman).

I❤️Malaysia🇲🇾
#MalaysiaPrihatin

Happy Independence Day 2020 everyone. Merdeka, Merdeka tetaplah Merdeka. Ia pasti menjadi sejarah. 🇲🇾

Don’t let your emotion cloud your judgement.

– American Assassin-

https://people.utm.my/hanita/2020/08/19/4355/

Use your Heart, Ears and Eyes

On 17 July 2020, I wrote ‘we see with eyes, listen with our ears and sense with our heart for efficacious communication’, which I got from the Chinese drama entitled Qin Empire: Alliance. Interestingly this morning I came across the verse 2:7 in the Quran which means the same thing.  For people who don’t want to believe in the Quran, Allah has sealed their heart, ears and eyes so that they will never be able to understand. This thus proves that these three sensory abilities are extremely important for us to completely understand what is going on around us.

Al-Baqarah 2:7
خَتَمَ ٱللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْۖ وَعَلَىٰٓ أَبْصَٰرِهِمْ غِشَٰوَةٌۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ

Allah has set a seal upon their hearts and upon their hearing, and over their vision is a veil. And for them is a great punishment.

Get Quran App: gtaf.org/apps/quran

#GreentechApps

Darkness, Thunder and Lightning

It is interesting to see how analogy is used to describe people who don’t want to listen. They rather be in the dark than choosing the right path.  Their situation is described as someone who is in the dark with thunder and lightning. When there is thunder, he will close his ears and when the lightning strikes, he will get little bit of light to move forward and return to the complete darkness soon after.

Al-Baqarah 2:19
أَوْ كَصَيِّبٍ مِّنَ ٱلسَّمَآءِ فِيهِ ظُلُمَٰتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصَٰبِعَهُمْ فِىٓ ءَاذَانِهِم مِّنَ ٱلصَّوَٰعِقِ حَذَرَ ٱلْمَوْتِۚ وَٱللَّهُ مُحِيطٌۢ بِٱلْكَٰفِرِينَ

Or [it is] like a rainstorm from the sky within which is darkness, thunder and lightning. They put their fingers in their ears against the thunderclaps in dread of death. But Allah is encompassing of the disbelievers.

Al-Baqarah 2:20
يَكَادُ ٱلْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَٰرَهُمْۖ كُلَّمَآ أَضَآءَ لَهُم مَّشَوْا۟ فِيهِ وَإِذَآ أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُوا۟ۚ وَلَوْ شَآءَ ٱللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَٰرِهِمْۚ إِنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ

The lightning almost snatches away their sight. Every time it lights [the way] for them, they walk therein; but when darkness comes over them, they stand [still]. And if Allah had willed, He could have taken away their hearing and their sight. Indeed, Allah is over all things competent.

Get Quran App: gtaf.org/apps/quran

#GreentechApps

Being a mother and supervisor.

Apparently, a mother and supervisor share one most crucial role that is being a sorter. As a mother, we have to sort dirty clothes which our kids dump in a big laundry basket. Upon washing, the mother has so sort school uniforms, office shirts, towels, bedsheet, pillow cases, outdoor attires, coloured, whites and the list goes on and on. Mothers wash item by item accordingly.

Similarly, as a supervisor, we have to do the same. Not to sort dirty clothes BUT information. PhD candidates tend to add all kinds of information in their writing, even though the information is not necessary. There is a big tendency for them to repeat the same information again and again. While reading my PhD student’s drafts (the fourth draft) I got annoyed with the info recurrence and I ended up become a sorter with the aim that the final thesis is readable. Therefore, dear PhD candidates, please help your supervisor by being organised. Organise your study, data, findings and most importantly your thought. Thank you for reading 😊

#languageacademyutm

#wherelanguages prosper

Kaca Versus Permata

There are 2 great Malay leaders: one is kaca and the other one is permata. Anuar is the great orator whilst Dr. Mahathir  is the great author, you have to listen to what Anuar said, and read what Che Det wrote. Then only you decide who is kaca and who is permata.

I wrote this on my Facebook in 2011. We are now in 2020. Is it still relevant?

Hubungan manusia dan kebodohan adalah sesuatu yang menarik untuk dikaji. Ada orang yang memang bodoh dan tahu dia bodoh, ada yang bodoh tapi tak tahu yang dia bodoh. Ini golongan bodoh tak boleh diajar, cerdik tak boleh diikut. Ada yang berpura-pura bodoh, ada yang berlakun bodoh (buat bodo), ada yang boleh diperbodohkan, ada yang pandai memperbodohkan.

Pada suatu hari, Si Bodoh yang tidak tahu dianya bodoh cuba memperbodohkan yang berpura-pura bodoh. Si berpura-pura bodoh cuba menolong Si Bodoh. Tanpa disangka-sangka Si Bodoh diperbodohkan oleh Si berpura-pura bodoh. Si berlakun bodoh melihat kebodohan masing-masing dengan senyum sinis 😬.

https://people.utm.my/hanita/2020/08/13/4333/

May 1969

Perselisihan antara Melayu dan Cina dalam isu ekonomi dan politik mencapai kemuncaknya pada tahun 1969 selepas pilihan raya umum ketiga. Dalam tempoh kempen pilihan raya 1969, parti berasaskan kaum Cina mempersoalkan hak-hak orang Melayu termasuk penggunaan bahasa Melayu dan mempromosikan slogan ‘Malaysian Malaysia’ sekali gus mencabar kontrak sosial yang telah dipersetujui oleh para pengasas kemerdekaan Malaysia. Keputusan pilihan raya menunjukkan kerajaan memerintah kehilangan lebih separuh undi popular kerana majoriti pengundi Cina mengundi calon pembangkang. Pemenang terbesar ialah parti-parti Cina kerana undi Melayu terbahagi antara UMNO dan PAS.

– Muhammed Abdul Khalid (2017). Antara Dua Darjat. Selangor: Dubookpress, 117 –

History repeats itself, unfortunately, the Malays don’t learn and what is the reason for the history recurrence? To know the answer go to https://medium.com/lessons-from-history/do-you-ever-wonder-why-history-repeats-itself-5004cd064abd